مدیرکل میراث فرهنگی، دستی و گردشگری استان کردستان گفت: همایش معرفی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش (پا افزای) روز دوشنبه ۲۷ آذر (فردا) با حضور مهمانان داخلی و خارجی در این شهر مرزی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۰۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سیدمحسن علوی اظهار کرد: این همایش با حضور شمار زیادی از هنرمندان کلاش باف، 'غذا هیجاوی' از شورای جهانی صنایع دستی، 'بهمن نامور‌مطلق' معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استانی برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری این همایش فرصت مناسبی است برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی بدیل هنرمندان و صنعتگران تلاشگر کلاش باف شهرستان مریوان و سایر مناطق استان در سطح کشور و جهانی است.

علوی با اشاره به انتخاب شایسته و به حق یکی از شهر‌های استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش تاکید کرد: بر اساس ارزیابی‌ها و معیار‌های کارشناسانه، هنرمندان، صنعتگران و مردم کردستان شایسته این انتخاب و این عنوان هستند و ثبت جهانی مریوان حقی است که بر آن تاکید داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به اینکه ثبت مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش در بین مردم، هنرمندان، تولید کنندگان شور و نشاطی مضاعف ایجاد کرده است، افزود: این امر موجب یک خودباوری، نشاط و انرژی مضاعف در این حوزه شده که آثار مستقیم و با واسطه آن در سایر بخش‌ها نیز قابل مشاهده و تامل خواهد بود.

علوی با تاکید بر هورامی بودن کلاش گفت: باید تلاش کنیم نه تنها شهر زیبای مریوان بلکه خیابان ها، میدان ها، کوچه‌ها و پارک‌های استان را با این نام یعنی 'کلاش' نامگذاری کنیم تا موجبات جهانی شدن و معرفی کردن این کالای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: سر منشا و مبدا کلاش، این اثر جهانی مناطق بکر هورامان است و این اثر فاخر از دل یک فرهنگ چند هزار ساله بیرون آماده است و سال‌ها دست بدست شده تا به امروز که توانستیم یکی از مناطق استان را که دارای امکانات و پتانسیل‌های لازم است به این نام ثبت کنیم.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات