به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، جنبه‌های تبلیغاتی تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس بسیار بیشتر از جنبه‌های واقعی آن است. کارکردهای داخلی آن نیز بیشتر از تأثیرات خارجی است.
کد خبر: ۸۹۶۳۲۸۶
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «دیاکو حسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اهداف واشنگتن از انتقال سفارت به بیت‌المقدس، با اشاره به اینکه جنبه‌های تبلیغاتی تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس بیشتر از جنبه‌های واقعی است، بیان داشت: این مسئله تصمیم دولت ترامپ بود و هدف عمده آن نیز جنبه داخلی دارد.

وی با توجه به لابی جرد کوشنر با ولیعهد عربستان گفت: کوشنر، داماد ترامپ از همان روزهای نخست به قدرت رسیدن ترامپ در مورد پرونده مناقشه فلسطین و اسرائیل فعالیت داشته است. آخرین دیدار­های کوشنر با محمد بن سلمان صورت گرفت. طبق اخبار منتشر شده توافقی بین آن­ها در ارتباط با آینده منطقه اعم از موضوع مناقشه فلسطین و اسراییل انجام گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر پیامدهای تصمیم ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اشاره داشت: ترامپ با این تصمیم خود پایانی به نقش میانجی‌گری آمریکا در قضیه اسراییل و فلسطین داد.

وی با اشاره به نیت واقعی واشنگتن در مورد قدس تأکید داشت: ترامپ با تصمیم اخیر عملاً به تمام تلاش‌هایی که واشنگتن در دهه‌های پیشین هرچند به صورت صوری انجام داده بود، خاتمه داد. او نشان داد که سعی دارد به ایده اسراییل بزرگ‌تر نزدیک شود و آن را پیش ببرد. آمریکایی­ها با این اقدام به راه‌حل دو دولت نیز خاتمه دادند.

حسینی با توجه به هدف اصلی تصمیم ترامپ در مورد بیت­ المقدس گفت: مسئله مهم عبارت است از اینکه این تصمیم جنبه­‌ای شعاری به طور خاص برای لابی اسراییل بود. وزارت خارجه آمریکا عملاً اعلام کرد که انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس ممکن است چندین سال طول بکشد. این در حالی است که انتقال سفارت به‌طور عادی در منطقه جغرافیایی کوچکی مثل سرزمین‌های اشغالی به چندین سال زمان نیاز ندارد.

وی با تأکید بر تلاش ترامپ برای استفاده داخلی از این تصمیم اشاره داشت: هدف این مسئله ممکن است این باشد که ترامپ برای مدتی نیازهای داخلی خود را برطرف کند؛ اما در عمل دولت بعدی با اختیارات خود می­‌تواند انتقال سفارت را به مدت نامعلوم به تعویق بیندازد یا از آن صرف‌نظر کند. این واقعیت نشان می­‌دهد که برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، اجماعی در آمریکا در رابطه با انتقال سفارت به بیت‌المقدس وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهداف داخلی تصمیم ترامپ در مورد انتقال سفارت به بیت‌المقدس تأکید داشت: این موضوع تحت تأثیر این تلاش ترامپ بود که افکار عمومی آمریکا را از مسئله تحقیقات کنگره در ارتباط با رابطه کمپین خود با روسیه منحرف کند و همچنین سرپوشی به شکست‌های یک سال گذشته در مورد مسائل خارجی مختلف از جمله پرونده کره شمالی و برجام بگذارد. رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با برجام اعلام کرده بود که آن را پاره می­‌کند، در صورتی که چنین اتفاقی روی نداد.

وی با توجه به نوع کارکردی که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال دارد، گفت: جنبه‌های تبلیغاتی این تصمیم بسیار بیشتر از جنبه‌های واقعی آن است. کارکردهای داخلی آن نیز برای ترامپ بیشتر از تأثیرات خارجی است.

ارسال نظرات