حزب افراطی آزادی اتریش بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مسئولیت بسیاری از وزارتخانه‌های این کشور را در دولت ائتلافی آینده عهده دار شده و نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۳۲۶۸
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، در کشور اتریش حزب محافظه کار مردم، به ریاست سباستین کورس، وزیر امور خارجه و حزب افراطی آزادی اتریش به ریاست "هاینس کریستین اشتراخه"  بعد از آخرین دور مذاکرات طولانی که جمعه شب برگزار شد جهت تشکیل یک دولت ائتلافی توافق کردند.

به این ترتیب، سباستین کورس، رئیس حزب محافظه کار مردم اتریش جوان ترین رئیس یک دولت در اروپا و صدر اعظم این کشور می شود. با ورود حزب آزادی اتریش به دولت ائتلافی یک حزب راست گرای پوپولیستی دیگر در اروپا به کابینه راه می یابد.

"سباستین کورس" و "هاینس کریستین اشتراخه"، رئیس حزب آزادی اتریش حدود هفت هفته برای تشکیل یک دولت ائتلافی کار می کردند.

حزب محافظه کار مردم اتریش در انتخابات 15 اکتبر (23 مهر ماه 96) به عنوان قوی ترین حزب به پارلمان راه یافت.

به نوشته نشریه "دی سایت" آلمان در کابینه دولت جدید اتریش سیاستمداران حزب راستگرای پوپولیستی آزادی اتریش سمت های کلیدی را بر عهده خواهند گرفت. حزب راست افراطی آزادی اتریش مسئولیت 6 وزارتخانه را عهده دار خواهد شد.

حزب محافظه کار مردم اتریش به ریاست سباستین کورس در انتخابات ماه اکتبر گذشته 31.5 درصد آراء و حزب آزادی اتریش نیز 26 درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دولت ائتلافی جدید اتریش مسئولیت وزارتخانه های مهم کشور و امور خارجه به حزب راست افراطی داده می شود.

"هربرت کیکل" از حزب افراطی اتریش مسئولیت وزارت کشور را عهده دارد خواهد شد. "ماریو کوناسک" از حزب افراطی اتریش  هم مسئولیت وزارت دفاع این کشور را بر عهده خواهد گرفت.

"نوربرت هوفر" از حزب افراطی اتریش که نامزد ریاست جمهوری و رقیب فان در بلن در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل بود نیز وزیر امور زیر ساختی در اتریش می شود.

هاینس کریستین اشتراخه، رئیس حزب افراطی آزادی اتریش نیز معاون سباستین کورس، صدر اعظم جدید اتریش خواهد شد.

"کارین کنایسل" که البته مستقل بوده و کارشناس امور خاورمیانه است هم از طرف حزب افراطی اتریش به سمت وزیر امور خارجه و جانشین سباستین کورس منسوب خواهد شد. وی به عنوان فردی طرفدار اروپا معروف است؛ اما با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا با مسئله استقلال کاتالونیا از اسپانیا موافقت کرده و اظهارات بحث برانگیزی را درباره مهاجرت داشته است.

فان در بلن، رئیس جمهور اتریش در پیامی توئیتری از دولت آینده اتریش در پیش گرفتن رویکردی طرفدارانه نسبت به اروپا را درخواست کرده است.

کورس و اشتراخه به رئیس جمهور کشورشان اطمینان داده اند که اتریش یک کشور قدرتمند در قلب اروپا بوده و همچنان باقی خواهد ماند. فان در بلن قبل از مراسم سوگند دولت جدید اتریش که اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد  با همه وزرای پیشنهادی شخصا آشنا شده است. البته وی این اختیار و حق را دارد که برخی وزرا را به صلاحدید خود رد کند. اما او اعلا م کرده است که هیچ مانعی بر سر راه مراسم تحلیف دولت جدید وجود ندارد. فان در بلن، سابق موضع انتقادی تری را در قبال تشکیل دولتی با حضور حزب افراطی داشت.

حزب مردم اتریش نیز بیشتر امور اقتصادی کشور را در دست داشته و مسئولیت وزارت اقتصاد این کشور را عهده دار خواهد شد.

 منتقدان نگران رویکرد سخت دولت جدید اتریش علیه مهاجران و اتحادیه اروپا هستند. رئیس حزب آزادی اتریش در صفحه فیس بوک خود اعلام کرده است که در مذاکرات ائتلافی با حزب مردم اتریش توانسته است خیلی بیشتر از 50 درصد خواسته های حزبش را در پیش گیرد.

حزب مردم و حزب افراطی اتریش بعد از مذاکرات هفت هفته ای جمعه شب روی یک بسته ائتلافی 160 صفحه ای برای 5 سال آِینده توافق کردند.

مهم ترین موضوعات مطرح در این توافق نامه عبارت بودند از مسئله اروپا و سیاست خارجی که هر دو حزب اعلام کردند که دولت یک رویکرد طرفداری از اروپا  را در پیش خواهد گرفت. آن ها در عین حال درخواست کردند که اتحادیه اروپا بیشتر خود را محدود به مسائل اصلی کرده و تصمیات ملی بیشتری اتخاذ شود. هر دو حزب توافق کردند که هیچ گونه همه پرسی برای خروج اتریش از اتحادیه اروپا انجام نشود. عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از طرف هر دو حزب رد شده و همچنین توافقاتی درباره ریاست دوره ای اتریش بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال 2018 انجام شد.

همچنین بر اسای توافقات انجام شده شمار نیروهای پلیس برای ارتقاء سطح امنیتی کشور باید افزایش یافته و مبارزه با اسلام سیاسی در اولویت قرار گیرد.

همچنین پناهندگان جدیدی که به اتریش می آیند باید از بسیاری خدمات اجتماعی در پنج ساله ابتدایی محروم شوند و کمک های کم تری باید برای این قشر وجود داشته باشد.

همچنین بر اثر توافقات انجام شده سیستم بازنشستگی در این کشور باید اصلاح شود.

  حزب افراطی آزادی اتریش برای سومین بار در تاریخچه دوران بعد از جنگ در یک دولت ائتلافی حضور می یابد. مراسم تحلیف دولت جدید با حضور الکساندر فان در بلن، رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد شد. مذاکرات دولت ائتلافی در اتریش در ارتباط تنگاتنگ با دفتر رئیس جمهوری این کشور برگزار شد.

انتظار می رود مراسم سوگند دولت جدید اتریش اوایل هفته آینده برگزار شود. بر خلاف اولین ائتلاف قبلی حزب مردم و حزب آزادی اتریش حدود 15 سال پیش این بار انتظار هیچ گونه اعتراض بین المللی نمی رود. در آن زمان اتحادیه اروپا تحریم های دیپلماتیکی را علیه اتریش اعمال کرد چرا که بروکسل حزب آزادی اتریش را به عنوان یک جنبش راستگرای افراطی قلمداد می کرد. اما این موضع گیری بروکسل تنها به همکاری قدرتمندانه تر در دولت ائتلافی اتریش در آن زمان منجر شد. در حال حاضر احزاب راست پوپولیستی در بسیاری کشورهای اروپایی نقش مهمی را ایفا می کنند.

ارسال نظرات