دستورات قرآن به‌جا و عادلانه است و هر دستوری مخالف فرامین قرآن باشد، نا‌به‌جا و ظالمانه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۲۶۲
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی با اشاره به شاخص‌‌های متمایز کننده مؤمن از غیرمؤمن که برخی از آن‌ها مربوط به اعتقادات مسلمانان است، اظهار کرد: برخی از شاخص‌های متمایز کننده زندگی مؤمن از غیرمؤمن هم مربوط به صفات اخلاقی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه زندگی انسان در چهار بخش قابل تقسیم است، افزود: ارتباط و وظایف انسان در قبال خودش، تعامل انسان با خدا تعامل انسان با هم‌نوع خود و در نهایت تعامل انسان با طبیعت، چهار حوزه سبک زندگی است که این حوزه‌ها تحت تاثیر شاخص‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد به معاد، ایثارگری، حیا، غیرت و در نهایت عدالت محوری از جمله شاخص‌هایی هستند که زندگی مؤمن را از غیر مؤمن تحت متمایز می‌کند، تصریح کرد: عدالت به عنوان یک واژه مقدس در آیات قرآن و روایات مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله دولابی با تاکید بر اینکه گستره عدالت همه عالم را فرا خواهد گرفت، تاکید کرد: چون خداوند خود عادل است، نظام خلقت را هم بر پایه عدل آفریده است.

وی قرار گرفتن سرجای مناسب را معنی عدالت عنوان و تصریح کرد: برخورداری بر اساس شایستگی از امکانات و مواهب معنی عدالت است، همانگونه که خداوند قرآن را کتاب عدالت معرفی می‌کند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری دستورات قرآن را به‌جا و عادلانه دانست و گفت: هر دستوری مخالف فرامین قرآن باشد، نا‌به‌جا و ظالمانه محسوب می‌شود.

آیت‌الله دولابی با اشاره به آیه‌ای از سوره انعام در مورد کشتن حیوانات افزود: کشتن حیوانات به قصد تفریح معصیت محسوب می‌شود، کما اینکه استفاده از گوشت حیواناتی که خداوند روا دانسته است، کاری عادلانه است چون سخن خداوند عادلانه است.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن استواری زمین و آسمان را بر پایه عدالت دانسته است، ادامه داد: خداوند با دقت نظر تمام نظام خلقت را طراحی کرده است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم صحبت در مورد معیارهای نظام خلقت گفت: همه می‌دانند که دادن حق به صاحب حق لازم و امری مطلوب محسوب می‌شود، اما سؤال این است که چه کسی مدعی و چه کسی صاحب حق است؟

آیت‌الله دولابی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم مستکبران عالم به خود اجازه دخالت در همه امور عالم را می‌دهند، کما اینکه مردم یمن با موشک‌های ساخت امریکا مورد هدف قرار می‌گیرند، ولی در مقابل وقتی آن‌ها با موشک از خود دفاع می‌کنند، آن را به ایران ربط می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه قرآن برای مشخص شدن حق نازل شده است، گفت: قرآن برای دادن حق به صاحب حق و گرفتن حق از کسانی که غاصب حق هستند به سوی مردم آمده است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری قرآن، تعالیم دین، روایات و فرمایشات ائمه را روشن کننده صاحبان حق دانست و ادامه داد: قرآن ضمن تمجید از تلاش کنندگان برای رساندن حق به صاحب حق، مقابله کنندگان با مروجان حق را هم ملامت کرده است.

آیت‌الله دولابی با تاکید بر اینکه عده‌ای با مغشوش کردن اوضاع در صدد دادن حق به افرادی هستند، که کاری ناصواب است، افزود: اما وقتی حق معلوم شد باید به صاحب حق عودت داده است.

وی با تقدیر از تلاش‌های قوه قضائیه گفت: گاهی برخی از احکام قضائی مسلم است ولی اجرا نمی‌شود که درست نیست.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گسترده بودن مفهوم عدالت در زندگی را یادآور شد و تصریح کرد: عدالت در حوزه اعتقاد به معنی باور به این مفهوم است که کسی در عالم جز خود خداوند شایسته خضوع و خشوع نیست، چون همه کاره عالم "الله" است.

آیت‌الله دولابی با تاکید بر اینکه خداوند در مورد رفتار با اطرافیان هم دستور به رعایت عدل داده است، تصریح کرد: رعایت عدالت در مورد نزدیکان هم به عینه در قرآن آمده است

وی عدالت در تعامل با زیردستان را از دیگر مقوله‌ها اعلام کرد و افزود: در این حوزه می‌توان حق را، دادن حق به صاحب حق، که می‌تواند به معنی دادن منصب به شایستگان است، تعبیر کرد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به در دست بررسی بودن لایحه بودجه سال آینده در مجلس و اینکه مطالبی در این لایحه وجود دارد که حق بسیاری از مردم را تضعیف می‌کند، ابراز کرد: حامل‌های انرژی از جمله این افزایش‌ها است که در این افزایش بی سابقه است و این مسئله به لحاظ تاثیرگذاری این افزایش قیمت بر روی سایر اجناس قابل تامل است، که تاثیر آن متوجه اقشار مستضعف است از این رو این بودجه نمی‌تواند عادلانه باشد.

آیت‌الله دولابی تعیین منابع درآمد غیر از جیب مردم را پیشنهاد کرد و گفت: مسؤولان باید، از نظرات افراد صاحب فکر در این حوزه استفاده کنند.

وی توزیع عادلانه بودجه را از دیگر مسائل مورد توجه دانست و تاکید کرد: تقسیم عادلانه بودجه به معنی لحاظ شدن همه نیازهای مردم در آن است، اگر در تقسیم پول در بین فرزندان هم شرایط و نیازها مورد دقت قرار نگیرد، عادلانه نخواهد بود.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری به کاهش 60 درصدی بودجه فعالیت‌های قرآنی در لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: در کشور ما تشکیلاتی وجود دارد به نام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که همه فعالیت‌های قرآنی زیر نظر این شورا انجام می‌شود که فعالیت‌های گسترده‌ای را شامل است، که مشمول کاهش 60 درصدی بودجه شده است.

آیت‌الله دولابی از افزایش 20،30 تا 40 درصدی بودجه برای مراکزی که فعالیت شایانی ندارند، ولی همسو با دولت هستند، خبر داد و تصریح کرد: نماینده مجلس شورای اسلامی هم باید بداند که دارد حکم می‌کند، دارد تقسیم بودجه را امضا می‌کند که بودجه در بین نهادها و شهرستان‌ها به چه نحوی تقسیم شود.

وی رعایت عدالت در مورد نحوه زندگی حاکمان را از دیگر موارد لازم برای رعایت عدالت دانست و افزود: باید متوجه بود که برخی از درآمدهای کشور باید از طریق صرفه‌جویی در برخی امور از جمله همایش‌های بی خاصیت تامین شود.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری توزیع عادلانه امکانات و چشیدن مزه فقره توسط حاکمان را از جمله موارد برای شیرین شدن زندگی در جامعه برشمرد و ادامه داد: کما اینکه بخش اعظم ناراحتی مردم زلزله‌زده

کرمانشاه هم می‌تواند فراموش شدن از طرف مسؤولان باشد، چرا که اگر مسؤولی شرایط را درک کند، امور سریع‌تر سامان می‌یابد.

آیت‌الله دولابی عدالت در تعامل با دوستان را از دیگر موارد اعلام کرد و گفت: رعایت عدالت با اطرافیان از دستورات صریح خداوند در قرآن کریم است و این عدالت نباید به هیچ دلیلی زیر پا گذاشته شود و این دستور حتی در مورد دشمن هم تاکید شده است.

وی رعایت عدالت در معاملات را از دیگر مواد مورد تاکید در قرآن دانست و تصریح کرد: نکند در انجام معاملات به این نکته توجه نشود، کما اینکه این مورد در تولید خودروها وجود دارد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: خداوند در قرآن به عدالت پیشگی و رساندن حق به صاحب حق دستور داده است.

ارسال نظرات