خبرهای داغ:
هر کس با هر چه در توان داشت به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کرد. از اهدای کمک مالی تا محصولات کشاورزی چون زعفران گرفته تا هجرت برای کار جهادی.
کد خبر: ۸۹۶۳۲۵۶
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، زلزله یک رخداد طبیعی که شاید روزی در شهر یا روستای ما هم اتفاق بیفتد.

زمین لرزه ای به بزرگی 7 ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در کرمانشاه به وقوع پیوست. این زلزله بالای ۴۱۰ پس لرزه داشته‌است.

تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده‌است، بنا بر گزارش‌ها ۹٬۳۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند.

رهبر انقلاب در بیانیه ای فرمان دادند: وظیفه مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همهٔ همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همهٔ امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند / از همهٔ کسانی‌که می‌توانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست می‌کنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

حضور مقام عظمای ولایت در جمع مردم داغدیده سرپل ذهاب در روزهای اولیه حادثه و دستورات ایشان در تجمیع قوای نیروهای نظامی و دولتی برای کمک به آسیب دیدگان گوشه ای از آلام زلزله زدگان را تسکین داد.

از آنجایی که ارتش در شهر سرپل ذهاب پادگان دارد مسئولیت امداد رسانی به شهر سر پل ذهاب به ارتش واگذار شد و از آنجایی که سپاه در روستاها نیز پایگاه داشت مسئولیت امداد رسانی به روستاها به سپاه واگذار شد.

اما مردم ولایتمدار و نوع دوست خراسان جنوبی نیز همانند دوران جنگ تحمیلی برای کمک به هم وطنانشان خود را از شرقی ترین نقطه به شمال غربی کشور رساندند.

هر کس با هر چه در توان داشت به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کرد. از اهدای کمک مالی تا محصولات کشاورزی چون زعفران گرفته تا هجرت برای کار جهادی.

احداث 120 کانکس در شیخ صله/ ساخت 100 منزل با همت جهادگران خراسان جنوبی

طبق برنامه ریزی های انجام شده سپاه انصارالرضا(ع) استان ما مامور به بازسازی در روستای شیخ صله واقع در نقطه صفر مرزی شد.

در مرحله اول عهده دار سازماندهی کمک ها و توزیع اقلام و اسکان موقت شد و سپس برای رفع سایر نیازها، اسکان دائم مردم و بازسازی مناطق تخریب شده اقدام می کند.

سخنگوی تیم ارزیاب سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: بعد از زلزله استان کرمانشاه یک تیم ارزیاب از سپاه خراسان جنوبی به روستای شیخ صله از توابع شهرستان باباجانی استان کرمانشاه اعزام شد.

 وی با بیان اینکه روستای شیخ صله دارای 440خانوار است و یک هزار و  800نفر جمعیت دارد افزود: این روستا هم مرز با کشور عراق است و در هشت سال دفاع مقدس 6مرتبه مورد حمله شیمیایی دشمن بعث عراق قرار گرفته است.

احداث 120 کانکس در شیخ صله/ ساخت 100 منزل با همت جهادگران خراسان جنوبی

 سخنگوی تیم ارزیاب سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی گفت: این روستا کوهستانی  دارای یک بازارچه مرزی است وبیشترین شغل اهالی این روستا دامپروری و کارگری است.

وی یادآور شد: بنا بر بررسی های انجام شده توسط تیم ارزیاب هیچ فوتی در این روستا در زمان زلزله رخ نداده و فقط چند نفر از اهالی این روستا مصدوم شده اند.

هیهات با بیان اینکه طبق آمار 60درصد خانه های این روستا تخریب شده است، افزود: مابقی خانه ها نیاز به بازسازی دارد.

وی مهمترین هدف اعزام این تیم ارزیاب میزان خسارت به منازل، بهداشت و درمان عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون پزشک و داروخانه در این روستا مستقر شده است.

احداث 120 کانکس در شیخ صله/ ساخت 100 منزل با همت جهادگران خراسان جنوبی

اعزام گروه جهادی 30  نفره به کرمانشاه/ ساخت 100 منزل با کمک جهادگران

سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج  گفت: مرحله امداد و نجات با کمک خود مردم منطقه، بسیجیان خود محل و تعدادی از پاسداران اعزام شده از خراسان جنوبی انجام شد.

 سردار قاسمی با بیان اینکه اسکان اضطراری در کمترین زمان انجام شد اذعان کرد: همه مردم امکانات اولیه مانندچادر، پتو و وسایل گرمایشی و لوازم انفرادی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه اسکان موقت در حال انجام است تصریح کرد: یکی از مراحل مهمی که ما با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء موسسه ولیعصر آنجا در حال انجام هستیم مرحله اسکان موقت خانوارها است

 وی در ادامه با بیان اینکه در اسکان موقت ما ابتدا باید خانه ها را مشخص و آوار برداری کنیم اظهار کرد: تعداد 100 خانوار آواربرداری شده و آماده برای اسکان موقت است و تعداد 41 کانتینراز 100 خانوار تا کنون نصب شده است حدود 60 خانوار مانده که آوار برداری انجام و کانکس ها نصب شود  طی ده روز آینده اسکان موقت به صورت کامل انجام خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر وجود کانتینر ضروری است گفت: این کانتینر ها مسکونی ، بهداشتی و حمام ضروری است ما نیاز داریم و اگر خیرین و مردم با همکاری یکدیگر بتوانند کانتینری را اهدا کنند کار خوب و پسندیده ای است و در آن منطقه نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان ما به نسبت تولید کانتینر محدودیت داشته و کم فرستادیم اذعان کرد: ما هنوز به کانتینر نیاز داریم.

وی در خصوص گروههای جهادی که برای اسکان موقت همکاری داشتند گفت: ما با خراسان شمالی مشترک هستیم در  حدود دو گروه جهادی از خراسان شمالی در این منطقه کار کرده اند و یک گروه جهادی هم از منطقه خودمان امروز با ظرفیت 30 نفر با تیم پزشک یاری به منطقه اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه اسکان دائم مسئولیت اصلی آن با بنیاد مسکن است اذعان کرد: مسئولیت تسهیل گری و فراهم کردن امکانات و پیگیری مصالح بر عهده سپاه است که  این کار هم شروع شده و در حال معرفی به بانکها برای گرفتن وام هستند.

وی با اشاره به اینکه دولت وام و کمک بلاعوضی می کند که حدود 35 میلیون تومان می شود تصریح کرد: این مبلغ با توجه به منطقه صعب العبور و هزینه های بالا آن 68متری که قرار است ساخته شود، ساخته نمی شود ما  می خواهیم توسط گروههای جهادی در ساخت کمک کنیم که مقداری از هزینه کم می شود و یک بخشی هم از مردم سازمان ها ادارات و کارخانجات درخواست کمک داریم هر منزلی در حدود 10 میلیون کسری دارند از مردم می خواهیم کمک کنند.

قاسمی با بیان اینکه دورنمایی که برای اسکان دائم پیش بینی شده حدود 5 ماه است اظهار کرد: ان شاء الله حداکثر تا 6 ما انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 100 منزل سهم ما برای ساخت است گفت: علاوه بر این 100 واحد تقریبا در حدود  200 خانوار نیاز به بازسازی دارند.

 احداث 120 کانکس در شیخ صله/ ساخت 100 منزل با همت جهادگران خراسان جنوبی

احداث 120 کانکس در روستای شیخ صله/ موادغذایی و کمک مالی مهمترین نیاز زلزله زدگان

کاظمی یکی از جهادگران اعزامی به منطقه زلزله زده کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: گروه جهادی شهید رجایی متشکل از 30 نفر است که به مدت 10 روز به منطقه زلزله زده کرمانشاه اعزام شده اند.

وی بیان داشت: ما در روستای شیخ صله یا شیخ صالح واقع در یک کیلومتری مرز ایران و عراق مستقر هستیم. این روستا 500خانوار جمعیت دارد.

کاظمی با بیان اینکه اعضای گروه جهادی به چهار دسته تقسیم بندی شده اند عنوان داشت: تعدادی سکو برای کانکس می سازند، گروهی چارچوب کانکس را می گذارند و عده ای دیواره های کانکس را وصل می کنند.

این جهادگر افزود: چون کار آوار برداری در حال انجام است و سقف خانه ها بیشتر چوبی است آن مصالح و امکاناتی که مورد نیاز مردم است توسط جهادگران جدا می شود.

وی ادامه داد: با سرکشی از چادرها با حضور روحانی برنامه های فرهنگی نیز انجام می شود و دلداری به خانواده ها، آموزش و سرگرمی برای کودکان اجرا می شود.

این جهادگر اعزامی به منطقه زلزله زده کرمانشاه گفت: در بسته بندی و توزیع امکاناتی که از استان خراسان جنوبی به منطقه می آید نظارت داریم.

وی خاطرنشان کرد: کار در حال حاضر احداث موقت به صورت کانکس است و ما به دنبال خیرین هستیم تا مواردی که برای اسکان موقت لازم است را مهیا سازیم.

کاظمی افزود: تاکنون یکصد کانکس احداث شده است و قرار است از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه 130 کانکس تا آخر هفته برپا شود و 25 کانکس از خیرین جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه برای اسکان دائم هنوز هیچ جا کاری انجام نشده است اظهارداشت: مهمترین نیاز مردم در حال حاضر خوراک و مبالغ ریالی است که برای شروع ساخت و ساز نیاز است .

کاظمی ادامه داد: ما 30 جهادگر از شهرستان های زیرکوه و طبس هستیم که به مدت 10 روز در منطقه حضور داریم و بعد از ما خراسان شمالی گروه جهادی 10 روزه به منطقه اعزام می کند.

 

کمک مالی و مواد غذایی مهمترین نیاز مردم منطقه

محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: سپاه برای کمک به آسیب دیدگان زلزله اخیر کرمانشاه در چند مرحله ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سپاه در زمینه امداد و نجات اولیه، استقرار اضطراری، موقت و دائمی در حال اقدام است افزود: در حال حاضر مرحله استقرار اضطراری و امداد و نجات پایان گرفته است.

زهرایی با بیان اینکه استقرار موقت، آواربرداری و نصب کانکس در حال انجام است خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء با همکاری سپاه های استانی و با کمک گروه های جهادی هر منطقه از نقاط تخریب شده زلزله اخیر در کرمانشاه را برعهده گرفته اند.

وی عنوان داشت: بازسازی روستای شیخ صله با 500 خانوار و جمعیت 2 هزار و 500 نفره بر عهده سپاه خراسان جنوبی و شمالی قرار گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا حالا کمک هایی مانند پتو، گرمایش، لباس گرم به دست مردم رسیده است و در این زمینه نیازی وجود ندارد گفت: در حال حاضر مواد غذایی از قبیل برنج، روغن، آب و حبوبات و کمک مالی نیاز اساسی مردم منطقه است.

وی اظهارداشت: 45 نفر جهادگر و 5 نفر از نیروهای پاسدار در منطقه به طور ثابت مستقر هستند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها