خبرهای داغ:
کتاب «نظام‌نامه حرب» که به کوشش مرتضی سرهنگی منتشر شده است،‌ درباره کتاب اثر آیت‌‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری و تاکید وی بر حفظ وحدت ملی و یکپارچکی در برابر بیگانگان است.
کد خبر: ۸۹۶۳۱۷۳
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «نظام‌نامه حرب» از جمله آثار سوره مهر است که به کوشش مرتضی سرهنگی به چاپ رسیده است. وی نظام‌نامه حرب را از دل کتاب لوایح و سوانح بیرون آورده است تا این دستورهای نظامی بیشتر و بهتر دیده شود. اهمیت چنین نوشته‌هایی از سوی مردمی که هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌اند بهتر قابل فهم و درک است.

این کتاب درباره اثر آیت‌‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری است که در لابه‌لای کتاب لوایح و سوانح خود متن «نظام‌نامه حرب» را آورده که از فصول درخشان و ماندگار این اثر به شمار می‌رود. این عالم پیش از این که به مبحث یاد شده ورود پیدا کند،‌ علت تالیف آن را به صورت مجمل و خلاصه نوشته است و تصویری از بوشهر را برای خواننده تداعی می‌کند که به اشغال کامل نیروهای انگلستان درآمد و آتش جنگ و گریز مدافعان ایرانی با نیروهای اشغالگر شعله‌ور است.

سرهنگی در مقدمه کتاب می‌نویسد:‌ «متن نظام‌نامه حرب حدود صد سال در راه بود تا به دست ما برسد. آرزو می‌کنم این کتاب کوچک که متن شریف و هوشیارانه‌ای در آغوش خود دارد، ما را به دارایی‌هایی که داشته و داریم بیش از همیشه آگاه‌تر و دلگرم‌تر کند.»

آیت‌الله بلادی در دو سطر آخر شرح وضعیت بوشهر در جنگ جهانی اول همزمان با ۱۹۱۵ میلادی، درباره علت تألیف نظام‌نامه حرب می‌نویسد: «از مرکز مجاهدین واقع در تنگستان،‌ برای عملیات ملی درخواست نظام‌نامه اساسی و اصول حربی شد. بنابراین فوراً صد و ده ماده اصول حرب نوشتم و برای آن‌ها فرستادم.»

آینده‌نگری این مجتهد نواندیش در نظام‌نامه حرب که از فرماندهان مبارز جنوب خواسته است از میدان‌های نبرد عکس تهیه کنند و روزانه گزارش جنگ خود را بنویسند، دامنه ژرف‌نگری ایشان را درباره اهمیت اسناد و مدارک جنگ بیش از پیش نشان می‌دهد.

کتاب لوایح و سوانح مجموعه‌ای از نامه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها، مقالات و خاطرات سیاسی آیت‌الله بلادی است که در سال ۱۳۳۸ هجری قمری در شیراز نوشته و کامل شده است. با اینکه حدود صد سال از جنگ جهانی اول و اشغال جنوب ایران می‌گذرد هنوز اسناد و مدارک عیان نشده چه در ایران و چه در خارج وجود دارد که هر یک اطلاعات و رازهایی در دل خود پنهان کرده‌اند.

هر کدام از بندهای صد و ده ماده‌ای نظام‌نامه حرب در محافل نظامی و علمی قابل بحث و بررسی است، به ویژه اینکه متن بر مدار دفاع نوشته شده است و نه تهاجم و اشغال، و نگارنده آن یک مجتهد طراز اول است که در این متن به وحدت ملی و حفظ یکپارچی و تمامیت ارضی ایران نگاه عمیق و جدی دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها