یادداشت / سیدهادی افقهی
جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز جمعه مناطق غیرنظامی استان‌های الحدیده،‌ صعده و تعز در یمن را بمباران کردند که به شهادت و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر منجر شد.
کد خبر: ۸۹۶۳۱۵۵
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، این یادداشت در پی روشن کردن برخی از انگیزه‌های این اقدام جنایتکارانه سعودی‌ها در یمن است . با سپری شدن حدود دو سال و هشت ماه از تجاوز وحشیانه ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان علیه مردم فقیر و مظلوم یمن اما باید تاکید کرد سعودی‌ها هیچ‌گونه دستاورد و پیروزی چشمگیر میدانی در صحنه جنگ در جهت به شکست کشاندن ارتش، کمیته‌های مردمی و انصارالله یمن نداشتند.

بنابراین عربستان و هم پیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این کشور در ارزیابی‌ها و محاسبات خود به این نتیجه رسیده‌اند که علت مقاومت و پیروزی ارتش، حوثی‌های انصارالله، عشایر سلحشور و کمیته‌های مردمی که حتی در برخی مناطق به داخل خاک عربستان هم نفوذ کرده‌اند از یک عقبه قوی برخوردار هستند. این عقبه قوی «ملت و مردم یمن» است که به‌رغم محاصره همه‌جانبه زمینی،‌ هوایی و دریایی، حملات مکرر به مناطق غیرنظامی، اعتراض سازمان ملل، نهاد‌های حقوق بشری و دادگاه جنایی بین‌المللی نسبت به رفتار سعودی‌ها؛ همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهد. پس عربستان با حملات متعدد به مساجد، بازارها، مراکز معیشتی، مزارع کشاورزی، بیمارستان‌ها، مدارس و هر آنچه علل مقاومت ملت یمن است، درصدد است در این سد نفوذناپذیر خلل و شکاف ایجاد کند. این موارد در حالی است که بافت جمعیتی، معیشتی و خدماتی یمن به‌گونه‌ای است که امکاناتش در مراکزی محدود متمرکز نیست. فرهنگ این کشور، یک فرهنگ «عشایری» است و مردم بیشتر در روستاها زندگی می‌کنند. یک کارشناس اروپایی در رابطه با یمن بیان کرده است که جمعیت این کشور حدود 23 میلیون نفر است اما 75 میلیون قبضه سلاح در اختیار دارند. چنین کشوری که بافت آن قبیله‌ای و عشیره‌ای است و مناسبات سنتی مستحکمی بین آنها برقرار است به‌طوری که از عدن که به سمت شمال شامل الحدیده، صنعا و مناطق تحت نفوذ حوثی‌ها از جمله صعده حرکت می‌کنیم، روابط محکم و خلل‌ناپذیری بین آنها برقرار است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است چرا عربستان که برخی مناطق بیابانی یمن را اشغال کرده است اما در این سال‌ها با توجه به وسعت امکانات و تجهیزات متنوع نظامی و سلاح‌های پیشرفته و شدت سطح درگیری نظامی نتوانسته است شهر صنعا و سایر شهرهای شمال یمن را که هم مرز با جنوب عربستان است به تصرف خود در بیاورد. در حال حاضر «جنگ یمن» مانند یک «زخم خون چکانی» است که هزینه‌های مالی و معنوی بسیاری را به عربستان تحمیل می‌کند. روزانه به‌طور متوسط حدود 70 برنامه پروازی برای بمباران مناطق مختلف یمن در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌های تانک، توپ و مزدورانی که به نفع «ریاض» می‌جنگند، مبالغ بسیاری را به سعودی‌ها تحمیل می‌کند. قرار گرفتن در این شرایط عربستان را عصبانی کرده است بویژه پس از شلیک و اصابت موشک یمنی‌ها به فرودگاه و پایگاه ملک خالد ریاض، غرور مقامات سعودی خدشه‌دار شده است که به رغم وارد آوردن این همه فشار اقتصادی و محاصره مرگبار علیه یمن،‌ باز ارتش و کمیته‌های مقاومت یمنی به بازسازی موشک‌ها اقدام کرده اند که حدود 1200 کیلومتر برد دارد. در نتیجه باید گفت که انجام حملات هوایی به اهداف غیرنظامی و تجمعات مردمی یمن ناشی از حس شکست و سرخوردگی عربستان است.

اما نکته‌ای که باورپذیری آن، قدری برای خوانندگان مشکل است این است که اصل جنگ علیه مردم یمن را آمریکا هدایت می‌کند و عربستان نقش هیزم این مناقشه را به عهده دارد. سعودی‌ها هزینه جنگ و تامین سلاح آن را بر دوش دارند. مدیریت آن به عهده آمریکا و رژیم صهیونیستی است. تقریبا باید تاکید کرد که سلاحی دیگر موجود نبوده است که واشنگتن در یمن تحت آزمایش قرار نداده است، حتی سلاح‌های ممنوعه مانند بمب‌های خوشه‌ای که در قوانین بین‌المللی قابل پیگرد است. آمریکا بازار فروش سلاح گسترده‌ای را در عربستان برای خود فراهم کرده است و تمایل ندارد جنگ یمن پایان پذیرد. آمریکا به این منطقه طمع ورزانه نگاه می‌کند. یمن سرشار از ذخایر عظیم نفتی است اما به علت عدم سرمایه‌گذاری و فقر این کشور این منابع به نحو دست نخورده‌ای باقی مانده است از سوی دیگر مناطق استراتژیک باب المندب و دریای سرخ است که آمریکا تمایل دارد این کریدور آبی تحت نفوذ و سیطره خود باشد. بنابراین حفظ وضع موجود در این شرایط بهتر و کامل تر منافع واشنگتن را تامین می‌کند.

منبع:جام جم

ارسال نظرات