رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي کامیاران از برگزاری اولین جشن منطقه‌ای هوره و سیاچه مانه با حضور استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان همزمان با ۲۹ آذر جاری در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۶۳۰۸۵
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، زبیر حسین پناهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران اظهار کرد: موسسه بارمان سنه دژ با همکاری انجمن موسیقی ایران شعبه کردستان، اولین جشن منطقه‌ای هوره و سیاچه مانه را با حضور هنرمندان و نام آوران موسیقی اصیل کوردی غرب کشور برگزار می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص علت ادغام «نوای سیاه چمامه با هوره» بیان کرد: شهرستان کامیاران از لحاظ فرهنگی و هنری گستردگی خاصی داشته و ادغام این دو با هدف استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نوای اصیل و سنتی بوده است.

وی با بیان اینکه این آئین در واقع مراسم آغاز فستیوال منطقه‌ای دو نوای اصیل و کهن «هوره و سیاه چمانه» است، افزود: نوا‌هایی مانند «هوره و سیاه چمانه» دو آوای بسیار زیبا، کهن و اصیل بوده که از دیرباز در بین مردمان کرد زبان محبوبیت خاصی دارد و به عنوان زبان زیبا و محاوره‌ای مردم از دیرباز بازگو کننده داستان‌هایی زیبا از طبیعت و زندگی مردمان و سبب وحدت و انسجام میان مردم است.

حسین پناهی، این جشنواره را حرکتی فرهنگی و هنری خوب در این شهرستان دانست و افزود: مسئولان استانی و شهرستانی تلاش دارند این فستیوال را به عنوان برندی برای کامیاران و حرکتی در راستای احیاء هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان برگزار کنند.

وی کامیاران را مستعد موسیقی کوردی و فولکلور دانست و افزود: انشالله همزمان با آغاز جشن امسال در ۲۹ آذرماه از دبیرخانه دائمی جشنواره هوره با رویکرد منطقه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران رونمایی می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی کامیاران همچنین با بیان اینکه این جشنواره برای اولین بار در کامیاران به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، عنوان کرد: همزمان با برگزاری این جشن در شهرستان کامیاران از نشان جشنواره رونمایی و تمبر یادبود جشنواره نیز ثبت می‌شود.

حسین پناهی به حضور هنرمندانی از استان‌های کردنشین ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان در این جشنواره اشاره و خاطر نشان کرد: این ویژه برنامه با تجلیل از پیشکسوتان عرصه هوره و سیاچه مانه همزمان با ۲۹ آذر در سالن ورزشی اطهر کامیاران برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات