خبرهای داغ:
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس:

روستاهای حاشیه شیراز ساماندهی می‌شوند

مدیرکل بیناد مسکن استان فارس گفت: در اطراف کلان‌شهر شیراز بیش از ۳۵ روستای حاشیه‌ای وجود دارد که این روستاها توسط بنیاد مسکن ساماندهی خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۶۳۰۷۸
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

عطا الله زمانی پیش از ظهر امروز در کارگروه مشاوران سلامت و امنیت غذایی دستگاه‌های اجرایی استان فارس با بیان اینکه در شهر شیراز بیش از 35 روستای حاشیه‌ای وجود دارد که به دلیل مهاجرت روستائیان به شهر نرخ رشد جمعیت آنها در چند سال گذشته افزایش زیادی داشته است، اظهار داشت: این افراد بعد از مهاجرت به شیراز به دلیل گران بودن قیمت مسکن در شهر شیراز در اطراف این کلان‌شهر به ساخت و ساز بی‌ضابطه پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن قصد دارد این روستاها را ساماندهی کند تا از این طریق علاوه بر خدمات به این روستاها در واقع مشکلاتی که برای کلان‌شهر شیراز ایجاد کرده‌اند را کاهش دهد، افزود: حدود 1.5 میلیون نفر از جمعیت استان فارس در روستاها حضور دارند که بنیاد مسکن با اجرای طرح هادی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی، ایجاد آسفالت، سنگ‌فرش، ایجاد پارک و غیرهبه آنها خدمات‌رسانی می‌کند و با بهسازی فضای روستا زمینه سلامت آنها را فراهم می‌کند.

زمانی با بیان اینکه برای تامین سلامت کارکنان نظام پیشنهادات را در بنیاد مسکن راه‌اندازی کرده‌ایم و تاکنون برخی پیشنهادات را عملیاتی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در بخش ورزش امکانات خوب در اختیار نداشت اما امسال یکی از سوله‌ها که کاربری انبار داشت را با 300 میلیون تومان تجهیز کرده و در حال حاضر به زمین والیبال، فوتسال و ورزش‌های هوازی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: در کنار ورزش‌های تخصصی در نظر داریم فرهنگ ورزش کردن را در تمام کارکنان نهادینه کنیم و بنابراین توجه بیشتری به ورزش‌های همگانی خواهیم داشت.

روستاهای کم‌جمعیت فارس تجمیع شوند

صمد امانی، معاون دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه مسکن یکی از مقوله‌های اجتماعی سلامت است و مسکن از بعد ایمنی، امنیت و بهداشت نقش مهمی در تامین سلامت ایفا می‌کند، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های بنیاد مسکن تامین مسکن برای اقشار ضعیف و محروم جامعه است.

وی با بیان اینکه بحث پراکندگی روستاها سبب شده بالا رفتن هزینه تامین زیرساخت‌ها شده است و از سویی بهره‌وری اقتصادی مشاغل را در روستاهای کم جمعیت کاهش داده است، افزود: بنیاد مسکن باید برنامه‌ای برای تجمیع روستاها داشته باشد تا از این طریق زیرساخت مناسب برای توسعه کشاورزی مدرن فراهم شود.

امانی با بیان اینکه در 40 سال گذشته در حوزه توسعه روستایی موفق عمل نشده زیرا در اوئل انقلاب جمعیت روستایی کشور بالای 50 درصد بوده اما در حال حاضر به حدود 30 درصد رسیده و جمعیت حاشیه‌نشین کشور به دلیل مهاجرت از روستا به شهر به بیش از 10 میلیون نفر رسیده است، عنوان کرد: حاشیه‌نشینی یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت است که اگر بنیاد مسکن برنامه جامعی برای تجمیع روستاهای کم‌جمعیت داشته باشد به طور حتم مهاجرت معکوس رخ می‌دهد و روستاها نیز توسعه می‌یابند.

وی تاکید کرد: برای ساخت مسکن نیز باید درآمد سالانه افراد، تعداد افراد خانواده و دیگر مولفه‌ها در نظر گرفته شود و اولویت با افرادی باشد که واقعا محروم و نیازمند هستند.

معاون دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان فارس بیان کرد: حدود دو سال است که مشاوران سلامت و امنیت غذایی در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده است و همکاران باید این اصل را در نظر داشته باشند که مشاور سلامت باید یک نیروی محرک و تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مشاوران سلامت نه تنها باید در جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی شرکت کنند بلکه باید با خلاقیت اقدامات ادارات خود را سلامت محور کنند و پیوست سلامت برای پروژه‌های ادارات خود داشته باشند، افزود: کتاب اقدامات سلامت محور ادارات فارس نیز در حال تدوین است.

60 درصد واحدهای روستایی فارس مقاوم‌سازی شده‌اند

محمود عباسی، معاون پشتیبانی بنیاد مسکن استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس بیش از 2400 روستای بالای 25 خانوار وجود دارد که همه آنها دارای طرح هادی مصوب هستند، اظهار داشت: حدود 60 درصد واحدهای روستایی استان فارس مقاوم‌سازی شده‌اند و تجربه نشان داده است که هر جا مقاوم‌سازی انجام شده در بحث زلزله مشکلی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 960 مهندس ناظر که نیروهای بنیادی نیستند کار نظارت بر ساخت و ساز روستاها را انجام می‌دهند و هزینه‌‌ای که دریافت می کنند 50 درصد هزینه مهندسان ناظر در شهرها است، افزود: شعار ما در ساخت مسکن این است که مقاوم بسازیم تا ایمن باشیم.

عباسی با بیان اینکه تاکنون تمام روستائیانی که دارای دو معلول و بیشتر بوده‌اند مسکن‌دار شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای بازسازی خانه‌های قدیمی در روستاها 25 میلیون تسهیلات که 5 میلیون آن بلاعوض است و در شهرها 36 میلیون تسهیلات که 6 میلیون آن بلاعوض است پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ساخت پروژه 1500 واحدی نشاط در جنوب شهر شیراز که تاکنون 500 واحد آن ساخته شده است، گفت: به متقاضیان این واحد 50 میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود که 40 میلیون آن با سود 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله است و 10 میلیون این تسهیلات نیز بدون سود است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار