خبرهای داغ:
امیرآبادی فراهانی:

داشتن نگاه‌های غربی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است/برخی برای تامین بودجه سال آینده نگاهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارند

نماینده مردم قم در مجلس داشتن نگاه‌های توسعه غربی را یکی از موانع در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: دولت بدون الگوی پیشرفت اسلامی و با تبعیت از مدل‌های غربی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
کد خبر: ۸۹۶۳۰۳۲
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر امروز در همایش فعالان سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور که در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی و آموزشی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با بیان اینکه موانع زیادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از این مشکلات این است که برخی نسبت به این هدف اراده لازم را نداشته و به همین علت برنامه‌ریزی نیز انجام نمی‌دهند.

وی از بدهکاری 130 هزار میلیاردی دولت به سازمان تأمین اجتماعی یاد کرد و افزود: برای جبران این بدهی پتروشیمی‌ها را به آنها واگذار کرده‌اند چرا که دولت این مبلغ پول را برای پرداخت در اختیار ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رویکرد کنونی بانک‌ها از موانع دیگر موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: بانک‌ها قانون بانکداری اسلامی را رعایت نمی‌کنند و مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان به دنبال داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید برای تولیدکنندگان بسیار بالاست، مطرح کرد: با وجود اینکه هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان بالاست اما باز هم بخش قابل توجهی از عوارض و مالیات تولیدکنندگان به جیب برخی سازمان‌ها و ادارات می‌رود.

امیرآبادی فراهانی از بالابودن هزینه‌های بازرسی سازمان استاندارد و برخی دیگر از مجموعه‌ها یاد کرد و گفت: بانک‌ها هزینه اختلاس‌ها و نداشتن مدیریت را از تولیدکنندگان و مردم دریافت می‌کنند به همین علت تولیدکنندگان نیز باید قیمت کالاهای خود را افزایش دهند.

امیرآبادی داشتن نگاه‌های توسعه غربی را یکی از موانع در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: دولت بدون الگوی پیشرفت اسلامی و با تبعیت از مدل‌های غربی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه برخی برای تامین بودجه سال آینده نگاهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارند، تصریح کرد: بانک‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مسکن و صنعت همراه تولیدکنندگان نیستند و اکنون نیز بسیاری از مشکلات از جمله حقوق‌های نجومی در این مجموعه‌ها مشاهده می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از واگذاری بیمه‌های بازرگانی و تجاری به سیاسیون یاد کرد و ادامه داد: گاهی مردم و سرمایه‌گذاران واقعی باید هزینه نبود مدیریت را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش هزینه‌های جاری کشور، بودجه عمرانی کشور کاهش یافته است، مطرح کرد: مالیات باید در زمانی دریافت شود که بازار دارای رونق باشد؛ با شرایط کنونی وضعیت کارخانه‌ها و تولیدکنندگان هر سال بدتر می‌شود.

امیرآبادی با بیان اینکه دولت دیگر نمی‌تواند پاسخگوی برخی هزینه‌ها باشد، عنوان کرد:‌ برای پرداخت برخی از حقوق‌ها به دنبال دریافت مالیات با محوریت استان‌ها و در سطح کلان نیز به دنبال تحمیل هزینه‌های جاری بر استان‌ها هستند.

وی اقدامات کنونی اقتصادی دولت را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در عرصه‌هایی همانند دفاعی با تکیه بر جوانان به نتیجه رسیدیم اما در عرصه اقتصادی نتوانسته اهداف را تحقق بخشیم چرا که همگان به ظرفیت داخلی تکیه نداریم.

امیرآبادی از گمرک به عنوان یکی دیگر از موانع اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: در این بخش شاهد تصمیم‌های لحظه‌ای هستیم چرا که برخی پیشنهاداتی می‌دهند و قوانینی تصویب می‌کنند که میلیاردها تومان سود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از مبادی قانونی ورودی کشور میلیاردها دلار قاچاق وارد می‌شود، اظهار کرد: برخی افراد را در پیگیری مفاسد اقتصادی شناسایی می‌کنیم که موجب تعجب ما می‌شوند؛ برخی از چهره‌ها بدهی‌های سنگین به بانک‌ها دارند اما نسبت به پرداخت بدهی خود توجه نمی‌کنند.

امیرآبادی نبود شفافیت را از دیگر مشکلات اصلی کشور خواند و افزود: محل درآمد و هزینه‌کرد مسؤولان مختلف از جمله نمایندگان مجلس باید مشخص شود تا بتوانیم به شفافیت لازم برسیم.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی همه حمایت از تولیدکنندگان است اما برخی فکر می‌کنند که با دنبال کردن این رسالت به دنبال منافع شخصی هستیم؛ اکنون اتاق بازرگانی و تعاون نمی‌توانند کاری انجام دهد و تا ریل‌گذاری مجلس درست نباشد دولت نیز این قطار را درست پیش نمی‌برد.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند حضور افراد دلسوز در صحنه دانست و گفت: در هر عرصه‌ای که نیروهای انقلابی وارد کار شدند توانستیم به نتیجه برسیم، در عرصه اقتصادی نیز این افراد باید به میدان وارد شوند تا مشکلات رفع شود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه همگان باید با عملکرد خود پاسخگوی خون شهدا باشیم، تصریح کرد: برخی از رابطه‌های مختلف استفاده می‌کنند تا به منافع شخصی خود برسند و در این مسیر به منافع مردم هم توجه ندارند.

ارسال نظرات