یکی از کارشناسان ارشد مرکز تحقیقات سیاسی و اقتصادی واشنگتن گفت: طرح جدید مالیاتی ترامپ بیش از آنکه به نفع اقشار ضعیف و متوسط جامعه آمریکا باشد به نفع ثروتمندان این کشور است.
کد خبر: ۸۹۶۲۹۸۳
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵


به گزارش خبرگزاری بسیج،  دین بیکر، کارشناس ارشد اقتصادی و یکی از بنیانگذاران مرکز تحقیقات سیاسی و اقتصادی واشنگتن، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: طرح کاهش مالیات که از سوی دولت ترامپ به عنوان یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی وی مطرح است منافع بسیار کمی را برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه آمریکا در بر خواهد داشت.

این طرح که هم اکنون در کنفرانس آمریکا، که اختلافات بین کنگره و مجلس نمایندگان را حل و فصل می‌کند، قرار دارد و قرار است هفته آینده رای‌گیری نهایی برای اجرای آن در سنای آمریکا انجام شود.

البته با توجه به اینکه دو سناتور مهم جمهوری‌خواه به نام‌های جان مکین و تاد کوچران به دلیل مشکل بیماری در بیمارستان به سر می‌برند هنوز زمان دقیق رای‌گیری نهایی برای طرح مالیاتی ترامپ تعیین نشده است.

با توجه به اینکه در آخرین رای‌گیری فاصله آراء مثبت و منفی تنها 4 رای بود به نظر می‌رسد برای تصویب نهایی طرح ترامپ جمهوری‌خواهان حداقل به یکی از این دو سناتور نیاز خواهند داشت.

تمام سناتورهای دموکرات آمریکایی در سنا اعلام کرده‌اند که به دلیل بار 1.5 تریلیون دلاری این طرح که طی 10 سال آینده بر بدهی عمومی آمریکا اعمال خواهد کرد به آن رای منفی خواهند داد.

موافقان این طرح و نمایندگان جمهوری خواه نیز بر این باورند که رشد اقتصادی ناشی از اجرای این طرح می‌توانند درآمدهای مالیاتی را افزایش داده و هزینه‌ها را کم کنند.

تصویب این طرح می‌تواند بزرگترین پیروزی کسانی باشد که طی 30 سال گذشته به دنبال کاهش دریافت مالیات در آمریکا بوده‌اند. براساس طرح ارائه شده از سوی دولت آمریکا درآمدهای مشمول پرداخت مالیات در آمریکا دو برابر شده‌ است. البته دو سناتور جمهوری‌خواه به نام مارکو روبیو و باب پورکر که پیشتر تهدید کرده‌ بودند که به این طرح رای منفی خواهند داد اعلام کردند که به تصویب آن رای آری خواهند دارد و با این احتساب تقریبا تصویب این طرح قطعی خواهد بود.

بیکر معتقد است با توجه به اینکه در طرح‌ ارائه شده هیچ تدابیری برای بهبود اوضاع اقشار متوسط و ضعیف آمریکا اتخاذ نشده است اجرای آن تاثیر کمی بر آنها خواهد داشت.

بنا به مطالعات انجام شده از سوی مرکز سیاست‌های مالیاتی سنای آمریکا که به صورت‌بی‌طرف انجام شده است 62 درصد کل مزایای ناشی از اجرای طرح مالیاتی جدید ترامپ به جیب یک درصد ثروتمند آمریکا خواهد رفت که از این بین 42.3 درصد کل منافع طرح کاهش پرداخت مالیات به جیب 0.1 درصد ثروتمندترین افراد در آمریکا می‌روند.

ارسال نظرات