صادق خرازی در دومین نشست تخصصی بسیج و ایران فردا تبیین کرد:
دیپلمات اسبق گفت: متاسفانه می‌خواهند همه ناتوانی‌ها را به مسائل خارجی و توانمندی حضور فعال جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل مرتبط کنند، ولی این صرفا فرار رو به جلو است و در واقع، آنهایی در دستگاه دیپلماسی اثر می گذارند که دیپلماسی مقاومت را گسترش می دهند.
کد خبر: ۸۹۶۲۹۲۱
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، صادق خرازی کارشناس ارشد مسائل بین الملل امروز (سه شنبه، 7آذرماه) در دومین جلسه از سلسله نشست های تحلیلی-تخصصی «بسیج و ایران فردا» در سازمان مرکزی بسیج اساتید، به بررسی نقش تفکر بسیج در امنیت ملی و دیپلماسی مقاومت و «ظرفیت های شکل گیری بسیج بین الملل اسلامی» پرداخت.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه با علیرغم تصور استعمارگران توانست موفق عمل کرده و معادلات منطقه را به گونه‌ای رقم بزند که نمونه‌ای در منطقه و جهان باشد، گفت: دیپلماسی امری متعارف در نظام بین الملل است. دستگاه دیپلماسی ما از ابتدای انقلاب با فراز و فرودهایی مسیر خود را رفته اما دیپلماسی مقاومت سرمایه جدیدی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تاریخ چهاردهه انقلاب اسلامی گواه روشنی بر داشتن دست برتر «دیپلماسی مقاومت» است. به عبارتی دیگر، در طول دهه های اخیر دول مختلفی آمده اند و رفته اند و هریک براساس تفکر و رویکرد خود در عرصه دیپلماسی نقش آفرینی کرده اند؛ اما همگان شاهد بوده اند عمر روش و دیپلماسی هر دولت، به اندازه عمر همان دولت بوده است، اما «دیپلماسی مقاومت» ملهم از اندیشه و فرهنگ بسیج، چهار دهه است که در ایران زنده است و هر جا شاهد پیروزی و اقتداری در سطح بین الملل بوده ایم، حاصل همین نگاه بوده است. علم سیاست به این صحه می گذارد که دست برتر در میان روش ها و رویکردهای مختلف از آنِ دیپلماسی مقاومت است. شواهد فراوان تاریخی از دوران دفاع مقدس تاکنون و موفقیت های چشمگیر این روزها در عرصه مبارزه با قدرت های استکباری و تفاله های تکفیری آنان در منطقه، تاییدیه ای بر اقتدار دیپلماسی مقاومت است.
سفیر و معاون پیشین نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه آن روز که بسیج توسط امام خمینی(ره) و بزرگان انقلاب مطرح شد، خیلی های دیگر تصور نمی‌کردند که روزی بسیج تبدیل به خیمه انقلاب اسلامی شود، افزود: تفکر تشکیل بسیج ابتدا به منظور تداعی آمادگی مردمی و آماده سازی برای دفاع ملی بود و بعد از آن با آغاز جنگ تحمیلی، بسیج را نماد آمادگی برای حضور در جبهه‌های جنگ می‌دانستند و به طور کلی باید بگویم که هیچ یک از گروه‌هایی که از ابتدای انقلاب ایجاد شدند نتوانستند با خون شهدایی که دادند خدماتی مثل بسیج را به ملت ارائه کنند. همزمان با تشکیل بسیج در اوایل انقلاب، نهادهای انقلابی و مردمی دیگری همچون ستاد جنگ های نامنظم تشکیل شدند، اما آنچه ماندگار و سرنوشت ساز شد، تنها بسیج بود.
خرازی تاکید کرد: بنده در طول دهه ها خدمت در دستگاه دیپلماسی، هزاران ساعت مذاکره حساس داشته ام؛ بسیاری از پرونده های مهم و سرنوشت جمهوری اسلامی در دستگاه دیپلماسی به بنده ارجاع شده است؛ چندسال مسوول اداره نهضت های آزادیبخش در وزارت امورخارجه بوده ام و از شرق تا غرب آسیا با جریانات آزادیبخش مسلمان ارتباط نزدیکی داشته ام؛ پس با اطلاع کامل عرض می کنم؛ اگر کسی واقع بین بوده و از فتنه به دور باشد و ملّی بیندیشد، نمی‌تواند منکر شود که بسیج مهمترین ستون فقرات ایران و نقطه عطف اتکا جهانی مستضعفین به هنگام رهایی از استعمار است.
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به نقش پررنگ سپاه و بسیج در حفظ امنیت ملی کشورمان افزود: دیدگاه‌ها در خصوص نقش سپاه و بسیج در کشور متفاوت است، اما حتی آنهایی که می گویند سپاه قدس و بسیج را در تمامی امور دخیل نکنیم هم دلسوز هستند و جهانبینی خود را دارند.
وی ادامه داد: این جهانبینی حتی در متن انقلاب و صحابه اصلی امام(ره) و رهبری هم دیده می‌شد و مسئله‌ای هم ندارد. برخی تفکرها بر این بود که نیروهای قدس، سپاه و بسیج هزینه‌های بیشتری برای نظام دارند. تفکر پیروز آن است که مرزهای امنیت ملی را از مرزهای جغرافیا جدا کرده‌اند. به این نگاه می‌گویند سیاست خارجی ایدئولوژیک که در سیاست خارجی فرانسه و آمریکا هم وجود دارد.
خرازی تاکید کرد: دستگاه سیاست خارجی ما باید بداند که سیاست خارجی ما ایدئولوژیک است. اگر در عراق، لبنان یا سوریه یک قدم به عقب برمی داشتیم امروز بازنده بودیم.
وی گفت: همه دنیا امروز پذیرفته است که اسرائیل پس از مقاومت حزب الله به پشت مرزهای ۱۹۶۷ بازگشته و از نظر من بسیج چنین نقطه اتکایی برای جریان مقاومت در لبنان شده و که چنین ثمره ای داشته باشد. ما نمی‌گوییم انقلاب خود را با اسلحه صادر کنیم ولی مهمترین رمز و کلید واژه بسیج، فرهنگ بسیج است.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد: عده ای با ژست روشنفکری می گویند که اولویت ما باید حفظ امنیت ملّی باشد؛ بنده به عنوان کسی که از ابتدای انقلاب در مسوولیت های مختلف اجرایی و کارشناسی و تصمیم ساز دستگاه دیپلماسی کشور فعال بودم صریحا عرض می کنم که امروز مسیر امنیت ملّی ایران و امنیت ملّی سوریه و عراق و لبنان، یکی است و محور مقاومت بیشترین دستاورد را برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است. اطلاعات و شواهد دقیق ما در دستگاه دیپلماسی گواه بر اینست که مطمئن باشید اگر روحیه و فرهنگ بسیجی و هدایت رهبری انقلاب در هرج و مرج های منطقه نبود و محور مقاومت تقویت نمی شد، مسئله شماره یک امروز ایران، قطعا مسئله امنیت ملّی بود. این تحلیل یک فرد مطلع از اوضاع دستگاه دیپلماسی در منطقه و جهان است. 
دیپلمات پیشین کشورمان افزود: بسیج ستون فقرات امنیت ایران است و آنهایی در دستگاه دیپلماسی اثر می‌گذارند که دیپلماسی مقاومت را گسترش می‌دهند. 
خرازی در پایان خاطرنشان کرد: البته امروز عده ای معضل سوء مدیریت شان در سیاست گذاری و اجرای سیاست ها در داخل کشور را می خواهند به نقش آفرینی های ما در عرصه بین الملل ربط دهند، که البته این کاری عبث است و جز فرافکنی چیزی نیست.

ارسال نظرات