افزایش تولید در واحد سطح با کم ترین میزان مصرف آب را از اولویت های اصلی حوزه زراعت استان زنجان می باشد.
کد خبر: ۸۹۶۲۸۸۵
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: عمده محصولات زراعی استان زنجان به ترتیب از بیش ترین سطح زیر کشت، گندم، یونجه، جو، حبوبات، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را شامل می شود.

حسین عامری سطح کل محصولات زراعی استان زنجان طی سال زراعی گذشته را حدود 445 هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: امسال میزان محصولات برداشت شده از این سطح در مجموع بالغ بر یک میلیون و 900 هزار تن برآورد شده است.

وی عنوان کرد: حدود 330 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی طی سال زراعی گذشته در استان زنجان دیم و 115 هزار هکتار مابقی نیز مربوط به اراضی آبی استان بوده است.

عامری ارتقای بهره وری و یا به عبارتی افزایش تولید در واحد سطح با کم ترین میزان مصرف آب را از اولویت های اصلی حوزه زراعت استان زنجان برشمرد و افزود: در این راستا در روند تولید انواع محصولات زراعی استفاده از بذور با عملکرد بالا و نیاز آبی پایین به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر رقم «شهریار» به دلیل نیاز آبی بالا به طور کامل از چرخه کشت گندم در استان حذف شده و رقم «پیشگام» جایگزین آن شده است.

وی بیان داشت: در راستای مدیریت مصرف آب علاوه بر بهره گیری از ارقام با نیاز آبی پایین و مقاوم به خشکی، تجهیز مزارع به سیستم آبیاری تیپ بویژه مزارع سبزی و صیفی و حبوبات نیز به صورت جدی در استان زنجان دنبال می شود.

عامری با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله برای اجرای آبیاری تیپ در اراضی زراعی استان زنجان تصریح کرد: در این راستا از برنامه سالانه تعیین شده برای استان جلوتر هستیم.

ارسال نظرات