وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه تاکید کرد: ادبیات عرصه‌ای گسترده برای نیل آدمی به ادراک خویش و جهان پیرامون است.
کد خبر: ۸۹۶۲۷۷۳
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  در پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که توسط سید احمد توکلی عضو انجمن ادبی به روژه بانه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره داستان بانه قرائت شد، آمده است: در ساحت ادبیات است که مفهوم انسانیت می‌تواند در لابه لای آفرنیش‌های استعلایی ادبی، بوسیله خود انسان کشف شود.

تصور جهانی بی بهره از ادبیات دنیای زبیایی نخواهد بود و بی هویتی معنوی در چنین جهانی سرگشتگی انسان را در پی خواهد داشت.

ضرورت وجودی این کشف و شهود هنری زمانی محسوس‌تر است که از ابعاد مخاطرات امپریالیسم نوین فرهنگی مبتنی بر اندیشه‌های تک بعدی و سیاست‌های استبدای در جهان امروز آگاه باشیم، جریان‌هایی که با تزریق خشونت مهانیی به کالبد بشر امروزین، در صدد پیشبرد اهداف غیر انسانی خود هستند.

در چنین وضعیتی، فرهنگ بطور عام و ادبیات به معنای خاص با رسالت ذاتی خود تنوع و تکثر از ویژگی‌های بارز آن است، می‌تواند از حریم انسان و مفهوم انسانیت در مقابل همجمه‌های فرهنگی صیانت کند.

از این رو؛ جشنواره داستان بانه در دومین دهه برگزاری خود به مثابه رساله‌ای فاخر مسیر آگاه ساختن جامعه، قوام بخش آرمان‌های ناب انسانی و اسلامی است که در تلاقی ۲ عرصه ادبی فارسی و کردی و تضارب اندیشه‌های گفتمان‌های ادبی متنوع، افق‌های جدیدی را فرا روی مخاطبان فرهیخته این جشنواره می‌گشاید.

اهمیت این رویداد تاثیر گذار فرهنگی - ادبی و حمایت همه جانبه از آن ضروری است و همتی مضاعف، هم از سوی مسئولان و هم از سوی مخاطبان و شرکت کنندگان و علاقه‌مندان این حوزه می‌طلبد.

مایه مباهات است که یازدهمین دوره این رویداد کلان ادبی نویسندگان فاضل و توانمند از سراسر میهن عزیزمان در استان شهید پرور کردستان که رهبر فرزانه انقلاب تعبیر سرزمین هنر و فرهنگ را برای این سامان بکار برده اند، گرد هم آمده و میهمان ادبیات غنی و مردمان فداکار آن هستند.

وظیفه خود می‌دانم از دست اندارکاران این جشنواره صمیمانه تشکر نموده و تلاش صادقانه شان را در برگزاری هر چه بهتر آن ارج نهم.

از خداوند متعال توفیق روز افزودن عزیزان را در استمرار و تعمیق این رخداد تاثیر گذار خواستارم تا با اراده و همتی مضاعف گامی ارزشمند در مسیر ترسیم اطلس ادبیات داستانی کشور و برگرفته از قصه‌های کهن اقوام ایرانی بر دارند.

فراخوان یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه در سال ۹۴ به دبیر خانه کشوری ارسال و یک هزار ۶۷ اثر در زمینه داستان، داستان کودک و نوجوان و مقاله به زبان کردی و فارسی به دبیر خانه این جشنواره ارسال شده و ۷۳ اثر به بخش نهایی جشنواره راه یافت.

جلال قلعه شاخانی مدیر کل ارشاد اسلامی کردستان به عنوان دبیر، محمد فلاحی فرماندار بانه رئیس ستاد اجرایی، محمد صدیق کریم پور دبیر اجرایی، حمید رضا خوشبخت به عنوان قائم مقام دبیر یازدهمین جشنواره داستان بانه انتخاب شدند.
نخستین جشنواره داستان بانه در سال ۷۸ با ۸۰ اثر و با حضور نویسندگانی از استان‌های تهران، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه برگزار شد.

در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره داستان بانه از تابلوی دبیرخانه دائمی جشنواره داستان بانه نیز رونمایی شد.
یازدهمین جشنواره داستان بانه از ۲۱ تا ۲۳ آذر ماه در بانه برگزار شد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
 
منبع/ایرنا
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات