یکی از محورهای اصلی در ایجاد شبهه توسط معاندین دین و قرآن و همچنین عده ایی از غافلین، استفاده از آیات و روایاتی بوده که به جهت جهل انسان ها بظاهر مخالف عقل و عقل گرایی بوده است.
کد خبر: ۸۹۶۲۷۲۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان طبق نظر دین بزرگ اسلام زلزله علل متفاوتی دارد، در اینجا به ریشه یابی زلزله در روایات و قرآن و  روایات معتبر از ائمه و پیامبر در خصوص علل و پیشگیری از زلزله می پردازیم:

یکی از محورهای اصلی در ایجاد شبهه توسط معاندین دین و قرآن و همچنین عده ایی از غافلین، استفاده از آیات و روایاتی بوده که به جهت جهل انسان ها بظاهر مخالف عقل و عقل گرایی بوده است.

به عنوان مثال همانطور که می دانید در منابع دینی آمده که یکی از دلائل اصلی ایجاد زلزله، شیوع زنا و فحشاء می باشد؛

که  برخی با دیدن این دسته از روایات با بیان علت های (ناقص) علمی کشف شده درصدد ایجاد شبهه و در نهایت بیان نتیجه گیری مخالفت مضمون آیات و روایات با عقل و عقل گرایی نموده اند.
برای پاسخ به این شبهه در نظر گرفتن نکات زیر ضروری است:

۱: اگر اندکی در سیر تحولی و پیشرفت علمی و تطابق آن با فرامین دینی و قرآنی توجه داشته باشیم، این امر به وضوح مشخص خواهد شد که در بسیاری از دستوراتی که شاید در زمان های گذشته مخالفت با عقل و تجربه انسانی داشته، بعد از مرور چندین سال بواسطه پیشرفت های علمی، به علت های اصلی که در این منابع ذکر شده است، رسیده اند و به حقانیت قرآن و دین اسلام شهادت داده اند. که می توان برای یادآوری به صورت خلاصه به موضوعات علمی زیر اشاره نمود:

دلائل حرمت: گوشت خوک، شراب، موسیقی، طلا برای مردان و… .
که همه ی این موارد به جهل انسان و عجول بودن او  در قضاوت و نتیجه گیری زود هنگام در این باره باز می گردد.

۲: همانطور که در اختراعات انسانی نیز متداول است، مخترع برای اختراع خود یکسری قوانین را وضع می کند که مثلا اگر علت “الف” با علت “ب” دست به دست هم دادند، “ج” را نتیجه دهد. حال جای بسی تعجب است که انسانی که خود در کار و فعالیت خود چنین قوانینی را مرسوم می داند، این فعل را توسط خالق خود و زمین و آسمان  کاری غیر عقلانی بداند.

« إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً [فاطر/۴۱] خداوند آسمانها و زمین را نگاه می‌دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هر گاه منحرف گردند، کسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است.»

همانطور که در آیه ی شریفه ملاحظه می کنید، خداوند متعال در آیه شریفه به این مساله ی مهم اشاره می کند، که او علاوه بر قدرت  خالقیت خود، قدرت تداوم و یا نابودی آنچه را که آفریده و یا برگرداندن به حالت قبل را نیز داراست. پس او قادر خواهد بود که نظام آفرینشش را بر پایه ایی استوار سازد که به عنوان مثال در اثر شیوع و افزایش عملی به هم ریزد و یا در آن دگرگونی ایجاد سازد.

لازم به تذکر است طبق آیات شریفه ی قرآن کریم، علت های زیادی در رابطه با علت زلزله می توان یافت و این موضوع منحصر به گناه زنا منحصر نمی شود.

نتیجه اینکه  لازم است انسان با دیدن این همه معجزات علمی ثابت شده؛ در رویارویی با چنین شبهاتی صبور بوده و این احتمال قوی را بدهد که شاید عقل او مانند سایر موارد چنین سخنی را درک نمی سازد، چرا که عقل انسانی آنچه را که منوط به تجربه و اکتشافی که محدود به زمان و همچنین توام با خطای بسیار است را به دست می آورد.

ریشه یابی زلزله در روایات

از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «هرگاه پنج چیز شایع شود، پنج چیز در میان شما جاگزین شود، هرگاه زنا شایع شود؛ زلزله‌ها ظاهر شود، هرگاه زکات را ندهند، حیوانات بمیرند و هرگاه حکّام در قضاوت جور کنند آسمان باران خود را نگهدارد و هرگاه ربا فاش و شایع گردد، خسف و فرو رفتن به زمین خواهد بود».

 

باز آن حضرت(ص) فرمود: «هرگاه در امّت من ده خصلت ظاهر شود خداوند ایشان را به ده چیز عقوبت کند». گفته شد: یا رسول الله! آن ده خصلت چیست؟ فرمود: «هرگاه دعا کم کنند بلا نازل شود، هرگاه صدقات (قرض، هدیه، وقف، مطلق قدم‌های خیر و انفاقات خیریه) را ترک کنند مرض‌ها زیاد شود، هرگاه زکات را منع کنند چارپایان بمیرند، هرگاه سلطان جور کند منع باران شود، هرگاه زنا در ایشان بسیار شود، مرگ ناگهانی در ایشان زیاد شود، هرگاه ربا زیاد شود، زلزله‌ها زیاد شود، هرگاه به خلاف آنچه خدا نازل فرموده حکم کنند دشمن ایشان بر ایشان مسلط شود، و هرگاه نقض عهد و پیمان کنند خداوند ایشان را مبتلا به قتل سازد و هرگاه کم فروشی کنند خداوند ایشان را به سال‌های خشک و قحط بگیرد.»

 

سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون؛۳ فساد در دریا و خشکی ظاهر شد به سبب آنچه دست مردم کسب کرده تا اینکه بچشاند ایشان را اثر بعضی از آنچه عمل کرده‌اند، تا شاید برگشت کنند.»

و اما درباره‌ی نزول بلایای آسمانی به کیفر گناهان، نباید گمان کنیم که بلای آسمانی صرفاً سیل، زلزله، طوفان و صاعقه می‌باشد. آوارگی مادی و معنوی – غوطه‌وری در جهل، ظلم و فساد – عدم برخورداری از امنیت جانی، مالی و روانی – بدنامی و ضلالت در دنیا و از دست دادن فلاح و سعادت ابدی و در نهایت ملعون خدا، انبیاء و مردم شدن، بلاهایی بسیار سهمگین‌تر و مهلک‌تر از بلاهای طبیعی هستند که به صورت مستمر بر اسرائیل، آمریکا، انگلیس و سایر همراهان آنان غلبه دارد.

«لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ» (المائده – ۷۸)

ترجمه: از بنى اسرائیل آنان که کافر شدند به زبان داود و عیسى بن مریم لعنت و نفرین شدند. و این براى همان عصیانى بود که ورزیدند و اصولاً مردمى تجاوز پیشه بودند.

«کَیْفَ یَهْدِى اللَّهُ قَوْمًا کَفَرُواْ بَعْدَ إِیمَانهِِمْ وَ شَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَ اللَّهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ * أُوْلَئکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَهَ اللَّهِ وَ الْمَلَئکَهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ* خَالِدِینَ فِیهَا لَا یخَُفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لَا هُمْ یُنظَرُونَ» (آل عمران: ۸۶ – ۸۸)

ترجمه: چگونه خداى تعالى قومى را که بعد از ایمان آوردن و شهادت دادنشان به این که رسول حق است و بعد از دیدن معجزات و آیات روشن، کافر شدند. هدایت مى‏کند؟. نه، خداى تعالى مردم ستمگر را هدایت نمى‏کند * جزایشان این است که لعنت خدا و ملائکه و همه مردم شامل حالشان گردد * و جاودانه در این دورى از رحمت خدا بمانند و عذاب از آنها تخفیف نپذیرد و مهلت هم داده نشوند.

ریشه یابی زلزله در قرآن

آنچه از آیات در قرآن از فساد و فسق و فحشا و منکر نهى شده و آن را عامل هلاکت و بلا دانسته ، بسیار است که استدلال به آنها نیاز به کتاب هاى مستقل دارد.

تا این جا بیان شد که فساد و فحشا به طور عموم در قرآن علت زلزله و بلاست . اکنون به دو مورد مهم از مصادیق فحشا که متاسفانه در جامعه امروزى جهان فراگیر شده است ، اشاره مى کنیم .

زنا؛ اولین عامل فرهنگى زلزله

در احادیث ، به صراحت از زنا به عنوان عامل زلزله و بلایاى دیگر در دنیا و عذاب هاى زیاد آخرت نام برده شده است . به چند روایت در این زمینه توجه مى کنیم .

امام صادق (علیه السلام ) در بیان چهار چیز که اگر گسترده و شایع گردد، چهار چیز ظاهر مى شود، فرمودند:

((…اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل …))

((…زمانى که زنا گسترده و عمومى شود، زلزله ها پدیدار مى گردد…

همچنین فرموده اند:

((چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه اى نمى شود، مگر این که آن خانه را خراب مى کند و هرگز آن خانه به برکت آباد نمى شود: خیانت ، دزدى ، شرابخوارى و زنا

پیامبر (صلى ال علیه و آله ) فرمودند:

((زمانى که زنا و ربا در شهرى آشکار شود، به تحقیق عذاب خدا را بر خودشان حلال کرده اند.

امام باقر (علیه السلام ) از پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نقل فرموده اند:

((پنج چیز است که اگر به آنها گرفتار شدید، باید به خدا پناه ببرید. آنگاه فرمود: زنا و عمل منافى عفت هرگز در جمعیتى پدید نیاید، به طورى که آشکار انجام دهند، مگر این که طاعون و بیمارى هاى جدید و بى سابقه که در گذشتگان نبود در میانشان شیوع پیدا مى کند (مثل ایدز و…).))

آخرین حدیث این که فرمودند:

((وقتى خداوند بخواهد بنده اى را هلاک سازد (براى گناهانش )، حیا را از او مى گیرد؛ وقتى حیا از او گرفته شود مورد خشم قرار گرفته و منفور مى گردد (جامعه بى حیا نیز چنین است )؛ وقتى منفور شد، امانت از او گرفته مى شود؛ وقتى امانت گرفته شد، خائن و خیانت پیشه مى شود؛ وقتى خیانت پیشه شد، رحم از او گرفته مى شود و از دل او بر مى خیزد؛ وقتى رحم از دل او برخاست ، مطرود و ملعون مى شود و طوق اسلام را از گردن او بر مى دارند (از اسلام خارج مى شود و کافر مى گردد

بدین تربیت ، معلوم مى شود که زلزله در اثر چه گناهى به وجود مى آید و راه جلوگیرى از زلزله ، جلوگیرى از گناهان زلزله زاست ، که زنا از مهم ترین آنهاست و هر کسى از شنیدن حرف قرآن و پیامبر (صلى الله علیه و آله ) بر آشوبد، باید در ایمان او شک کرد و نباید براى تبرئه گنهکاران ، حق را کتمان نمود و بیان نکرده پس باید با گناه و گنهکاران و بسترسازان و حامیان گناه در جامعه ستیز کرد، نه با دین و قرآن و بیانگران حقایق و اسرار عالم . ((خود شکن آیینه شکستن خطاست )).

پیامدها و آثار ((زنا))

پس از ذکر احادیثى که رابطه بین زلزله و زنا را ثابت مى کند، لازم است جهت حفظ جامعه از خطرات خطرناک این گناه و انحراف اجتماعى ، پیامدهاى منفى این ((رابطه نامشروع )) را در معارف اسلامى بیان کنیم .

گفتنى است که این مجموعه ، خلاصه اى از آثار این گناه است که از روایات جمع آورى شده است

آثار اخروى زنا چنین است :

۱- زنا بدترین نوع فحشا، باعث خشم خدا و ناشایسته ترین شیوه زندگى است ، که این مطلب را قرآن چنین مى فرماید: ((انه کان فاحشه و مقتا و ساء سبیلا

۲- پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در معراج ، زناکاران را دید که با نخ هاى آتشین ، پوست بدنشان را مى دوختند.

۳- پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در خطبه قبل از وفاتشان چنین فرمودند: ((هر کس با زن مجوس (آتش پرست )، یهودى ، مسیحى ، مسلمان یا کنیز زنا کند، خداوند بر قبرش سیصد و شصت هزار درب از آتش مى گشاید که از آن درها، انواع مارها و عقرب ها و شهاب هاى آتشین بر او خارج مى شود و تا قیامت در قبر آن گونه مى سوزد. و از بوى محل گناه او، در قیامت ، همه اهل محشر اذیت مى شوند (با این که در آن جا پر از انواع بوهاى بد اعمال دیگر است !) و با همان بوى تعفن شدید، او را مى شناسند، تا این که او را به آتش جهنم مى اندازند؛ باز در جهنم اهل جهنم از بوى او بیشتر از عذابهاى دیگر جهنم ، اذیت مى شوند. (علت شدت گناه زنا این است که ) خداوند غیور است و از غیرت اوست که فواحش و محارم را حرام فرموده است و هیچ کس از خدا غیرتمندتر نیست .

۴- اهل جهنم از تعفن بوى زناکاران ، ناله بزرگى خواهند داشت !

۵- بعد از وزش بوى تعفن آنان ، که چنان محشر را فرا مى گیرد که مردم نمى توانند نفس بکشند، خداوند به همه اهل محشر (از اولین تا آخرین مخلوق ) دستور مى دهد که عاملان روابط نامشروع را لعنت کنند، و همه مى گویند ((اللهم العن الزناه )) مسلما بعد از درخواست همه مردم ، عذابى متناسب با آن درخواست بزرگ ، بر زنا کاران نازل مى شود.

۶- زنا کار از قبرش ، کور، کر و لال محشور مى شود (که نشانه بالاترین خشم خدا و نهایت محرومیت همه جانبه از رحمت اوست ))

۷- هر کس زنى را مجبور به زنا کند، خداوند براى او جز به آتش راضى نمى شود، چون خداوند براى زن همانگونه خشم مى گیرد که در مورد یتیم خشمگین مى شود.

۸- زمین به خدا، از همه گناهانى که بر رویش صورت مى گیرد، ناله مى کند، اما از همه بیشتر، از سه عمل شکایت دارد: الف . وقتى خون حرامى بر روى زمین بریزد؛ ب . وقتى آب غسل از زنا بر روى زمین ریخته شود؛ ج . خواب بین دو طلوع (شفق تا طلوع آفتاب ).

۹- در قیامت ، زناکار از همه مردم بیشتر در عذاب است (و عذاب قیامت قبل از عذاب جاوید جهنم است )

۱۰- زناکار در زنجیرى آتشین همراه با شیطان هم بند گشته ، در آتش ‍ انداخته مى شود.

۱۱- دست دهنده با نامحرم ، دست بسته به قیامت آورده شده و به آتش ‍ انداخته مى گردد.

۱۲- هر کلمه گفتگو با نامحرم ، باعث هزار سال عذاب در آتش جهنم مى گردد.

۱۳- پر کردن چشم از نگاه حرام یا چشم ((چشم چرانى ))، موجب پر شدن چشم از میخ آهنین داغ ، یا دوخته شدن با میخ هاى آتشین مى گردد که در آن حال ، انسان ((چشم چران )) آنقدر منتظر مى ماند تا حساب همه مردم اهل قیامت تمام شود و آنگاه او را به آتش مى اندازند.

۱۴- خداوند بر زن شوهر دارى که خیانت ورزد، خشم نموده و تمام اعمال خوب او را باطل و پوچ مى نماید. واجب است بر خدا که او را، در عذاب قبر، با آتش جهنم عذاب نماید.

 

چند روایت از ائمه در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد.

(مستدرک الوسائل:ج ۵ ص ۱۷۹ ح ۵۶۱۶)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) : «در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار، بیست هزار، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند، برای مومنان رحمت، و برای کافران عذاب قرار می دهد».

( کنز العمال: ج ۴۱ ص ۵۶۷ ح ۳۹۶۱۵)

امام صادق (علیه السلام):« ای مفضل! بیندیش … اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند».

( میزان الحکمه: ج ۱ ص ۵۹)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): از [وقوع] غرق [یا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست! عرض کردند: ای رسول خدا! آیا در این امت؟ فرمود: آری، هنگامی که زنان خوانندگی کنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شکار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابریشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند (هم جنس بازی کنند).

( مستدرک الوسائل: ج ۶ ص ۱۸۸ ح ۶۷۳۷)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.

( کنز العمال: ج ۱۴ ص ۲۸۰ ح ۳۸۷۳۱)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.

( کنز العمال: ج ۱۴ ص ۲۸۰ ح ۳۸۷۳۱)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود، پنج چیز به شما راه یابد: هر گاه زنا در میان شما فاش شود، زلزله رخ دهد.

( وسائل الشیعه (آل البیت) : ج ۹ ص ۲۶ ح ۱۱۴۳۱)

امام باقر(علیه السلام): در نامه‌ی رسول خدا [چنین] یافتم: هرگاه پس از من زنا فاش شود، مرگ ناگهانی بسیار گردد

( من لایحضره الفقیه: ج ۱ ص ۵۲۴ ح ۱۴۸۸)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه بنده پنهانی گناه کند، جز گنه کار را اسیب نرساند. و هرگاه آشکارا آن را انجام دهد و مورد نکوهش قرار نگیرد، همه را آسیب رساند.

( وسائل الشیعه (آل البیت : ج ۹ ص ۳۱ ح ۱۱۴۴۸)

امام علی(علیه السلام): ای مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص کیفر نکند [البته] اگر خواص بدون این که عوامل بداند در پنهانی کارمنکر انجام دهد. [اما] اگر خواص آشکارا مرتکب منکر شود و عوام آن را تغییر ندهد، هر دو گروه از ناحیه‌ی خداوند عزوجل سزاوار کیفر می‌گردند.

( میزان الحکمه: ج ۱ ص ۷۶۳)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه مردم منکر را ببینند ولی آن را تغییر ندهند، نزدیک است که خداوند کیفرش را فراگیرشان کند.

(کنز العمال: ج ۳ ص ۷۰ ح ۵۵۳۵)

چه باید کرد؟

امام صادق (علیه السلام): هر بنده ای پیش از آن که خداوند عزوجل بخواهد [به خدا] رو آورد ، خداوند [به او] رو کند پیش از آن که او بخواهد و هر که به خدا پناه آورد، خدا او را حفظ کند، و خدا به هر که پیش از او رو کند و نگهش دارد برایش باکی نیست وقتی که آسمان بر زمین بیفتد یا چیزی بر زمینیان فرود اید و بلایی آنان را فراگیرد، او در حزب خدا از هر بلایی مصون بماند. مگر نه این است که خداوند عزوجل می فرماید: {همانا پرهیزکاران در جایگاه امنی هستند}

( ثواب الأعمال: ص ۱۲۹)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): از قرائت [سوره] زلزال ملول نشوید؛ زیرا کسی که در مستحباتش آن را قرائت نماید، خداوند عزوجل هرگز زلزله ای بدو نرساند و با آن و [نیز] با صاعقه و آفتی از آفات دنیا نمیرد تا این که [به طور عادی] بمیرد

(بحار الانوار: ج۵۶ ص ۳۵۶)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر که سه مرتبه بگوید: « بسم الله الرحمن الرحیموند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست» ، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.

(الکافی: ج ۲ ص ۲۷۶ ح ۳۱)

امام علی (علیه السلام): طوفان های بلا را با دعا دف کنید؛ [زیرا] کسی که به بلای سخت گرفتار شده از [فرد] تندرستی که از بلا در امان نمی باشد به دعا نیازمند تر نیست.

(الدعوات:ص ۲۱ ح ۲۱)

امام صادق(علیه السلام): هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.

(الدعوات:ص ۲۱ ح ۲۲)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر آینه بلا به بنده نزدیک می گردد، آن گاه بنده از خدا عافیت می خواهد و خدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند. و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.

(کنز العمال: ج ۲ ص ۷۶ ح ۳۲۰۸)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): بلا همانند قندیل ها بین آسمان و زمین آویزان است، هرگاه بنده عافیت را از پروردگارش بخواهد، خدای متعال بلا را از او برگرداند، [حتی] در حالی که برای او قطعی شده باشد.

( کنز العمال: ج ۷ ص ۸۲۵ ح ۲۱۵۶۰)

امام زین العابدین (علیه السلام): دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.

(الکافی: ج ۲ ص ۴۷۲ ح ۲)

امام کاظم (علیه السلام): بر شما باد دعا کردن؛ چرا که دعا برای خدا و درخواست از خدا بلا را برگرداند [حتی] در حالی که تقدیر و قضا شده باشد و جز امضای آن باقی نمانده بشد. پس هرگاه از خداوند عزوجل دعا و درخواست شد، بی درنگ بلا را برگرداند.

(الکافی: ج ۲ ص ۴۷۲ ح ۳)

امام صادق (علیه السلام): هر که از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره آن به دعا پیشی بگیرد، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.

(ثواب الأعمال: ص ۱۵۳)

امام زین العابدین (علیه السلام): دعا پس از نزول بلا سودی ندارد.

(الکافی: ج ۴ ص ۸۸ ح ۷)

امام صادق (علیه السلام) : به هر که زلزله برخورد کرد این [دعا] را بخواند: « ای [خدایی] که آسمان ها و زمین را نگاه می دارد تا نیفتد. و اگر بیفتد بعد از او هیچ کس آن ها را نگاه نمی دارد، اوست بردبار آرزنده! بر محمد و خاندانش درود فرست و بدی را از ما بازدار؛ چرا که تو بر هر چیز توانایی» .

فرمود: هر که هنگام خواب آن را بخواند، خانه بر سراو فرو نریزد انشاءالله.

( کنز العمال: ج ۱ ص ۴۷۹ ح ۲۰۹۴)

علی بن مهزیار گوید: به امام باقر (علیه السلام) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیرا گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.

ارسال نظرات