محققان دانشگاه مازندزان موفق شدند پودر شیرین کننده طبیعی گیاهی برای بیماران دیابتی بسازند.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۶۲
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران ،مجری این طرح تحقیقاتی گفت: ترکیب این پودر ازگیاه دارویی هیانتوس توبروسوس  که بومی ایران و ازخانواده آفتابگردان است استخراج شد.

دکتر آرمان محمودی  با بیان این که این ترکیب تولیدی به دلیل دارا بودن  قندطبیعی اینولین  به هیچ عنوان جذب کلیه ها نمی شود افزود :استفاده از این پودر طبیعی گیاهی ،جایگزین مناسبی برای ساکاروز و دیگر قند های پلی ساکاریدی است که برای بدن مضر هستند.

این استاد دانشگاه و دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به این که پودر شیرین کننده طبیعی گیاهی تولیدی، علاوه بر مبتلایان به دیابت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم قابلیت مصرف دارد ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از این ترکیب در صنایع غذایی مختلف از قبیل تهیه شیرینی ، شکلات ، نوشابه، کمپوت ، ماکارونی و دیگر ترکیب های غذایی مبتلایان به دیابت به راحتی می توانند از این خوراکی ها نیز استفاده کنند.

به گفته دکتر محمودی پیشتر نیز قندهای طبیعی از برخی گیاهان دارویی مانند استویا که بومی امریکای جنوبی است در کشورمان تولید شد که به دلیل انجام برخی فعل و انفعالات هزینه بر به منظور تلخ زدایی ،صرفه اقتصادی چندانی ندارد ،اما گیاه هیانتوس توبروسوس که در نواحی شمال ایران به وفور یافت میشود با کمترین هزینه از بیشترین میزان قند طبیعی اینولین برخوردار است.

تاکنون  5 میلیون مبتلا به بیماری دیابت در کشور مان شناسایی شده اند که پیش بینی میشود تا 20 سال آینده این رقم به 6 و نیم میلیون نفر برسد.

11 درصد جمعیت بالای 35 سال مازندران نیز دیابت دارند و مازندران هفتمین استان دیابتی کشور است.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها