خبرهای داغ:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: بسیج برخلاف تشکل‌های سیاسی که برای قدرت ایجاد شده‌اند، برای آرمان‌گرایی،‌ حق‌خواهی و عدالت طلبی ایجاد شده است و این بسیار ارزشمند است.
کد خبر: ۸۹۶۲۲۶۵
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
بسیج برای حق‌خواهی و عدالت‌طلبی ایجاد شده است / همه آحاد جامعه اسلامی باید برای تحقق ارزش‌های الهی تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم یادواره شهدای حقوقدان که با موضوع تبیین نقش حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه در مرکز آموزش قضات برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حق از موضوعات بسیار مهم حقوقی است که بزرگان و علما و نظریه‌پردازان در مورد آن بحث‌های زیادی مطرح کرده‌اند.

وی افزود: گاهی سخن از حق مطلق است که در مقابل آن عدم قرار دارد چرا که در مقابل حق مطلق چیزی وجود ندارد و گاهی نیز حق برای افعال و اعمال و گفتار به کار رود که در این صورت در مقابل آن باطل قرار می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: گفته شده که جلوه حق و ذات مقدس پروردگار انسان کامل و کتاب کامل است و این به دلیل این است که در عالم مادی هستیم ولی در حقیقت ذات مقدس الهی یکی است.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن همه آحاد، نسبت به رسیدن به اندیشه حق، اخلاق حق، عمل به حق و حقوق فردی و اجتماعی تلاش کنند و برای رسیدن به این جامعه باید به ارزش‌های الهی توجه داشته باشیم و تمام اقدامات خود را مستند به کتاب و سنت کنیم.

رئیسی گفت: فقه به معنی فهم دین است و در حوزه عقائد به آن فقه اکبر، اوسط و اصغر نیز گفته می‌شود.

وی افزود: فقیه به کسی گفته نمی‌شود که فقط فرمول علمی بلد باشد چراکه ممکن است شخصی به علت حافظه خوب، اطلاعاتی داشته باشد ولی این کافی نیست؛ فقیه به کسی گفته می‌شود که علم در سرشت او وجود داشته باشد و نتیجه آن این است که هیچ عملی از او سر نمی‌زند الا اینکه مبتنی بر فقه و معارف اسلامی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فقیهان بزرگ و افرادی که امروز الگو‌های جامعه هستند، افرادی بودند که سخن، قیام و حتی سکوتشان برای مردم حجت بود و این مقبولیت به این دلیل است که تمام افعال آن فقیه مبتنی و براساس مسائل فقهی و الهی بود.

وی افزود: آنچه که در فقه داریم احکام شریعت و مقاصد شریعت است و باید توجه داشته باشیم که مقاصد شریعت بسیار مهم است، چرا که تمام احکام الهی، برای تحقق مقاصد شریعت وضع شده است و مقصد شریعت، تزکیه جامعه و مبتنی بودن جامعه بر ارزش‌های الهی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه جامعه الهی باید مبتنی بر چهار اصل نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر باشد اظهار کرد: غربی‌ها به مردم و افراد دیگر خدمت می‌کنند ولی این خدمت با نگاه مادی‌گرایی و منفعت طلبی است و با نگاه اسلام در تقابل است چراکه اگر منفعتی نداشته باشند کمکی نیز نمی‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: حقوقدان‌ها باید مفهوم حق را برای مردم جامعه تبیین کرده و آن‌ها را با حقوق خود آشنا کنند؛ همچنین باید توجه داشته باشیم و بدانیم که ما تنها حقوقدان نیستیم، ‌بلکه حقوق‌ خواه نیز هستیم و هدف ما این است که حقوق مردم در جامعه رعایت شود.

وی ادامه داد: حقوقدانان روشنفکرانی هستند که بیش از دیگران و پیش از دیگران جامعه را رصد کنند و اجازه نمی‌دهند که حقوق مردم در جامعه ضایع شود.

رئیسی گفت: اگر جامعه نسبت به ارزش‌های دینی بی‌تفاوت باشد، آن جامعه مرده است، بنا بر این واکنش‌ها در جامعه بسیار مورد اهمیت است. اگر در جامعه‌ای، مشکلات فزاینده شد و اخلاق، آزادی، رفاه اجتماعی و عدالت تهدید شد در این صورت بیش از هرکسفرهیختگان و روشنفکران مورد سؤال قرار خواهند گرفت که چرا اجازه دادند جامعه به این سمت حرکت کند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در شهر قم در سال 1342 فریاد زدند و برای حوزویان و سپس برای همه مردم تبیین کردند که عدالت اجتماعی در حال تهدید شدن است و همین فریاد زدن و تبیین کردن در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تشکیل بسیج، امر بسیار مبارک و از برکات امام خمینی(ره) است و امروز نیز با نگاه با بصیرت مقام معظم رهبری شکل و رنگ بهتر و جایگاه رفیع‌تری پیدا کرده است. بسیج برخلاف تشکل‌های سیاسی که برای قدرت ایجاد شده‌اند، برای آرمان‌گرایی، ‌حق‌خواهی و عدالت طلبی ایجاد شده است و این بسیار ارزشمند است.

رئیسی اظهار کرد: بسیح حقوقدانان باید به دنبال حفظ و ایجاد جامعه‌ای باشد که در آن رفاه، عدالت، استقلال اجتماعی و توجه به حقوق اجتماعی در اولویت باشد، چرا که بسیج همواره به دنبال عدالت بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه روشنفکران در ایران به افراد غرب‌گرا گفته می‌شود و این صحیح نیست بلکه روشنفکر واقعی آن شخصی است که از حرم دفاع می‌کند و امنیت را به جامعه باز می‌گرداند و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کند.

وی ادامه داد: روشنفکر واقعی کسی است که پیش از دیگران و بیش از دیگران متوجه توطئه‌ها شود و در مقابل آن توطئه اقدام کند.

رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه طلاب باید آگاه به مسائل سیاسی باشند گفت: طلاب باید در تمام عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند، البته این به آن معنا نیست که حتما عضو تشکل‌های سیاسی باشند.

ارسال نظرات