مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: اولین جشن بزرگ و مردمی شهر جهانی کلاش در 27 آذرماه جاری در مریوان برگزار می شود.
کد خبر: ۸۹۶۲۲۱۵
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سید محسن علوی با اشاره به ثبت مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، اظهار کرد: در بیست هفتم آذرماه سال جاری برگزاری جشن این رخداد مهم را در پیش خواهیم داشت که فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی بدیل هنرمندان و صنعتگران تلاشگر کلاش باف شهرستان مریوان و سایر مناطق استان، در سطح کشور و جهانی است.

وی با اشاره به انتخاب شایسته و به حق یکی از شهر‌های استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش، افزود: بر اساس تمامی ارزیابی‌ها و معیار‌های کارشناسانه، هنرمندان، صنعت گران و مردم بافرهنگ کردستان، شایسته این انتخاب و این عنوان بودند و ثبت جهانی مریوان حقی بود که تایید و تاکید شد.

علوی با تاکید بر هورامی بودن کلاش گفت: باید تلاش کنیم نه تنها شهر زیبای مریوان بلکه خیابان ها، میدان ها، کوچه‌ها و پارک‌های سطح استان، کشور و حتی کشور‌های خارجی را با این نام یعنی "کلاش" نام گذاری کنیم تا موجبات هرچه جهانی شدن و معرفی کردن این کالای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان عنوان کرد: بدون شک سر منشاء و مبداء کلاش، این اثر جهانی، مناطق بکر هورامان است و این اثر فاخر از دل یک فرهنگ چندین هزار ساله بیرون آماده است و سالیان سال است دست به دست شده تا به امروز که توانستیم یکی از مناطق استان را که دارای امکانات و پتانسیل‌های لازم است به این نام ثبت کنیم.


علوی با اشاره به اینکه ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش در بین مردم، هنرمندان، تولید کنندگان شور و نشاطی مضاعف ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این امر موجب یک خودباوری، نشاط و انرژی مضاعف در این حوزه شده است که آثار مستقیم و با واسطه آن در سایر بخش‌ها نیز قابل مشاهده و تامل خواهد بود.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات