مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور:
خبرگزاری بسیج: ششمين نشست هم اندیشی موسسات غیر دولتی فعال در حوزه حمایت از کودکان در معرض آسیب و خیابانی کلانشهر با حضور خانم دکتر درخشان نیا مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، در شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۲۰۳۷
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر درخشان نیا اظهار داشت:سلسله نشست هاي تخصصی همبستگی خلاق، از مرداد ماه امسال با موسسات  فعال در حوزه کودکان کار و خیابان و در معرض آسیب با هدف ایجاد همدلی و ظرفيت افزايي برگزار گرديده است.

 

وی افزود: در راستای تحقق اهداف سازمان بهزیستی و جامعه سالم یکی از فعالیت های ما حمايت از کودکان کار و خیابان است  و در برنامه ششم توسعه هم به افزايش حمايت از کودکان کار و خيابان اشاره شده است. لذا انجمن های فعال را برای تحقق فعالیت ها دعوت كرديم و در قالب پروژه " همبستگي خلاق " به دنبال افزايش توانمندي اين موسسات و شبکه سازی موثر هستيم.

درخشان نیا گفت: یکی از اهداف سازمان توانمند سازی جامعه هدف است که به منظور تحقق این مهم،  افزايش توانمندي انجمن ها را در دستور کار قرار دادیم و در اين راستا مربی؛  آموزش های لازم را برای رسیدن به همبستگی به آنان ارائه مي دهد تا آنها بتوانند بهتر و تخصصی تر جامعه هدف را توانمند سازند.

در نشست امروز بر موضوع  مسئولیت اجتماعی  تاكيد مي شود تا در قالب یک پروژه اجرایی و با مشارکت همه اعضاء مدعو ؛ تحقق سلامت اجتماعی را اجرایی کنیم.

يكي از اهداف مهم؛ ارتقاي سلامت اجتماعی جامعه است البته در ماده 57 احکام دائمی برنامه ششم توسعه نيز ؛  تولی گری سلامت اجتماعي به سازمان بهزیستی محول شده است . لذا در فرايند پروژه همبستگي خلاق در فاز نخست يكي از مناطق تهران را انتخاب مي كنيم که سلامت اجتماعي  را با محوریت کودکان و خانواده در آنجا اجرایی کنیم. در پایان  اين جلسه با مشاركت موسسات مراحل عملیاتی پروژه تعیین می شود.

وی اظهار داشت: در دنیا انجمن های فعال در مسائل اجتماعی آموزش های لازم را مي بينند ، این در حالی است که در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده  و ما در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در صدد هستيم  مهارت های موسسات و انجمن ها را ارتقاء دهیم و معتقديم انجمن های فعال و آگاه می توانند جامعه اي پویا  را رقم بزنند.

ما تلاش می کنیم انجمن ها را از طريق ارتقاي ظرفيت هاي توانمندي  و افزايش مهارت کار با کودکان و نيز آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بيش از پيش  درگیر کنیم و در فرايند برنامه ريزي و اجرا مشارکت دهیم زيرا زماني كه همه افراد ذيربط در اين فرايند نقش داشته باشند   ؛ تعهد بیشتری برای اجرا خواهند داشت.

وی با اشاره به نقش انجمن ها و اشخاص حقوقی در قالب فعالیت كلينيك هاي  مددکاری اجتماعی  و انجمن های خیریه داراي مجوز  از سازمان بهزيستي و مراجع ذيصلاح و فعال در حوزه کودکان کار و خیابان فعال گفت: بخشي از خدمات تخصصي سازمان  با عنوان "مراكز حمایتی آموزشي كودك و خانواده " از سال 92 از طریق برون سپاری فعالیت ها به بخش غیر دولتی انجام می شود و تلاش کرده ایم از این طریق تعداد کودکان کار را کاهش دهیم  به ويژه ساعات کار کودکان کار و خيابان را در خیابان را کم كنيم.

درخشان نیا با بیان اینکه فعالیت های تخصصی را بر اساس دستورالعمل های تخصصی به سازمان های مردم نهاد سپرده ايم و آموزش هاي لازم  ارايه شده است گفت: تعداد قابل توجهي از کودکان خياباني ( بيش از ٩٠ درصد) دارای خانواده هستند که از طریق توانمند سازی خانواده هايشان می توانیم  شرايط بهتري براي رشد کودکان فراهم كنيم.

 سال گذشته 9200 کودک خیاباني در کشور از خدمات سازمان بهزیستی از طريق مراکز "نگهداري و ساماندهي " و "مراكز روزانه حمایتی، آموزشی  كودك و خانواده"  برخوردار شده اند. در شش ماهه نخست امسال هم 3945 نفر از این کودکان  از خدمات سازمان برخوردار بوده اند. وی افزود: براساس مصوبه هیات دولت از سال 84 مقرر شده است که 11 دستگاه دیگر هم در این زمینه  در كنار سازمان بهزيستي فعالیت کنند. ولي همكاري موثري از سوي برخي از دستگاهها صورت نگرفته است.

امسال در راستاي بروز رسانی آئین نامه کودکان خیاباني ؛ اصلاح  آئین نامه در دستور كار قرار گرفته و متن پيشنهادي سازمان آماده شده است.

لذا در راستاي بهره مندي موثر تَر از ظرفيت هاي موسسات فعال در حوزه كودكان خياباني و كار ؛ برنامه همبستگي خلاق؛ از امسال آغاز و نظر به تعداد قابل توجه اين موسسات در تهران و شرايط ويژه كلان شهر تهران اين پروژه از تهران آغاز گرديده است.  تا بتوانيم با توان بيشتر  خدمات را به جامعه هدف ارايه دهيم و ان شاالله از  سال آینده در  سایر استان ها هم اجرا خواهد شد.

وی از اتمام بررسی لایحه حمایت کودکان و نوجوانان در كميسيون قضايي مجلس  و طرح عنقريب آن در صحن علني خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تصویب این لایحه ؛ حمایت از کودکان و نوجوانان  وارد مرحله جدی تری شود.

ارسال نظرات