دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (چهارشنبه) با حضور هیات‌های ایران و ١+٥ در وین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۱۷۲۳
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) امروز (چهارشنبه) 22 آذر ماه در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار می‌شود.

عراقچی روز دوشنبه ٢٠ آذر ماه در جمع خبرنگاران محورهای این نشست کمیسیون مشترک برجام را بحث های هسته ای و تعهدات ایران، همکاری‌هایی که بین دو طرف صورت می گیرد و رفع تحریم ها و مشکلات موجود اعلام کرد.

وی افزود: در حوزه هسته ای طبیعتا آخرین وضعیت همکاری هایی را که الان وجود دارد مرور می کنیم؛ از جمله طرح مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست و با همکاری چین پیشرفت های خوبی داشته است، طرح تولید ایزوتوپ های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت‌های خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عراقچی اضافه کرد: بر نحوه همکاری‌های هسته ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم، مروری خواهیم داشت و در این باره که چگونه می‌شود این همکاری ها را با سرعت بیشتری جلو برد گفتگو خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در ادامه تشریح نشست آینده کمیسیون مشترک برجام گفت: در قسمت دوم مروری بر جنبه های رفع تحریم در برجام می کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه‌ای که تا الان برگزار کرده‌ایم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف آمریکایی ها وجود دارد، مرور و یا تمهیداتی از طرف های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می شود. 

وی افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام ازجانب آمریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می کند، همواره این بوده و هست که همه طرف ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

عراقچی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می کند و بیانیه ها و سخنان آقای ترامپ بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده ای است که در بندهای 26، 28 و 29 مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی های واحدی برسیم.

وی در خصوص ترکیب هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: در ترکیب هیأت، بنده هستم و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ در دوره های گذشته در خدمت آقای تخت روانچی بودیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت های مهم تر هستند و وظایف مهم تری را در دفتر آقای رئیس جمهور بر عهده دارد.

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک که مرکب از دولت‌های طرف برجام یعنی ایران و 1+5 است، در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه‌های مربوط به هم هسته‌ای و هم تحریم‌ها برگزار می‌کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

در متن برجام و پیوست‌های آن وظایف متنوع و متعددی بر عهده کمیسیون مشترک گذاشته شده است که جزییات آن در بخش‌های مربوطه در متن برجام و پیوست‌ها و به طور خاص در پیوست شماره چهار برجام آمده است. در یک جمله، کمیسیون مشترک مسئولیت مراقبت از روند اجرای برجام از سوی همه طرف ها و رفع گره های احتمالی در این مسیر را دارد.

براساس پیوست چهار برجام، کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی که در برجام، از جمله پیوست‌‏هایش، به آن واگذار شده را اجرا کند. این کمیسیون مرکب از نمایندگان گروه 1+5 (دولت‌های چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلستان و ایالات متحده، به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی)، و ایران، همه با هم، اعضای برجام است و می‌تواند در صورت اقتضا، کارگروه هایی در حوزه‌های خاص ایجاد کند.

در برجام آمده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا یا نماینده او به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام وظیفه خواهد کرد.

کمیسیون مشترک بر مبنای ثابت سه ماهیانه و یا در هر زمان به درخواست یک عضو برجام از هماهنگ ‏کننده تشکیل جلسه خواهد داد. هماهنگ‏ کننده جلسه‏ ی کمیسیون مشترک را به گونه‌‏ای منعقد خواهد کرد که برگزاری آن بیش از یک هفته بعد از دریافت چنان درخواستی نباشد، مگر برای رایزنی‌ها بر اساس بخش Q پیوست یک و هر موضوع دیگر که هماهنگ ‏کننده و یا یک عضو برجام آن را فوری تشخیص دهد، که در این صورت جلسه در اولین فرصت ممکن که بیش از سه روز تقویمی از زمان دریافت چنان درخواستی نباشد، برگزار خواهد شد.

جلسات کمیسیون مشترک به نحو مقتضی در نیویورک، وین، یا ژنو برگزار خواهد شد. کشور میزبان بایستی مسائل شکلی ورود برای کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند را تسهیل کند.

کمیسیون مشترک می‌تواند با اجماع تصمیم بگیرد که ناظرانی را برای شرکت در جلسات خود دعوت کند.جز آنچه در بخش 6 این پیوست درج شده که مشمول رویه‏ طبقه‏‌بندی محرمانه‏ سازمان ملل متحد خواهد بود، کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می‌تواند بین اعضای برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذارده شود، مگر آنکه کمیسیون مشترک تصمیم دیگری بگیرد.

به گزارش فارس، نهمین نشست کمیسیون مشترک برجام 28 شهریور ماه سال جاری (1396) در مقر سازمان ملل و در نیویورک برگزار شد.

هشتمین نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام نیز روز جمعه 30 تیر ماه سال جاری (1396) در وین و با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای ١+٥ برگزار شد.

در این نشست، مروری بر وضعیت اجرای بخش‌های مختلف برجام چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در حوزه‌های هسته‌ای صورت گرفت و در حوزه هسته‌ای، آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، موضوعات مرتبط با تولید سوخت هسته‌ای در ایران و جنبه‌های فنی و ایمنی مربوطه مرور شد و تدابیری برای تسریع و تسهیل پیگیری این فعالیت‌ها مورد توافق قرار گرفت.

در حوزه رفع تحریم‌ها، هیات جمهوری اسلامی ایران به تفصیل و به شکل مستند به موضوع بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و تعلل‌های ایالات متحده آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام پرداخت. 

در برابر انتقادات شدید کشورمان، هیات آمریکایی تاکید کرد که علیرغم تغییر دولت در آن کشور دولت آمریکا همچنان به برجام پایبند است و تمام اقداماتی که به لحاظ قانونی باید برای رفع تحریم‌های هسته‌ای صورت دهد را کماکان انجام داده است. 

تمامی هیأت‌ها، بدون استثنا، بر اهمیت توازن در اجرای برجام و ضرورت برخوردار شدن ایران از نتایج رفع تحریم‌ها که در برجام پیش بینی شده است تاکید کردند و پایبندی کامل همه طرف‌های برجام به تعهدات خود را خواستار شدند. 

جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک اعلام کرد که حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می‌داند. 

به گزارش فارس، بعد از حصول توافق وین در 23 تیر ماه 1394 چندین نوبت نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شده است که پیش از این هفت دور آن در وین و دو دور نیز در نیویورک برگزار شد. (دو دور نشست این کمیسیون قبل از اجرای برجام برگزار شد و هفت نشست بعدی پس از اجرای توافق وین (26 دی ماه 1394) برگزار شده است.) البته تاکنون دو دور نشست هم در سطح وزرای خارجه و در شهر نیویورک برگزار شده است.

شهر وین پنجم اردیبهشت ماه (25 آوریل) سال جاری (1396) نیز به مدت یک روز میزبان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام بود.

ششمین نشست این کمیسیون به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران سیاسی گروه 1+5 در تاریخ 21 دی ماه 1395 در شهر وین برگزار شد.

پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام 31 شهریور ماه سال گذشته (1395) در نیویورک برگزار شد.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه 1395 در وین برگزار شد و بنابر اعلام سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت 1395 با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند که برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

دومین نشست این کمیسیون نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش فارس، نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+5 در تاریخ 26 مهر ماه 1394 در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

لازم به ذکر است این کمیسیون تاکنون دو دور نشست در سطح وزرای خارجه در نیویورک داشته که یک دور این نشست اول مهر ماه ١٣٩٥ و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز 29 شهریور ماه 1396 در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

 

 

ارسال نظرات