خبرهای داغ:
کتاب «راهبردهای آموزش زبان دوم» شامل مقالات ترجمه شده توسط سیدعباس ناجی حسین دوست، برای علاقه‌مندان، دانشجویان و مدرسان زبان دوم از جمله آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۶۱۶۳۷
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، این کتاب حاوی ۹ مقاله کاربردی است که توسط نشر خاموش انتشار یافته است. مقالات این کتاب شامل «فرهنگ در آموزش زبان دوم»، «ایجاد آگاهی فرهنگی در آموزش زبان خارجی»، «نقش انگیزه در یادگیری زبان خارجی و زبان دوم»، «سبک ­های یادگیری و تدریس در آموزش زبان خارجی و زبان دوم»، «مدیریت کلاس: نکته کلیدی در رویکرد راهبردی آموزش زبان دوم»، «تخصصی شدن محیط کلاس تا چه اندازه در یادگیری زبان مهم است»، «بررسی نگرش معلمان و فراگیران انگلیسی فارسی زبان نسبت به استفاده از طنز و شوخی در کلاس» و «استفاده از فیلم­های ویدئویی به عنوان یک وسیله شنیداری- دیداری در کلاس­های تدریس زبان خارجی» است.

این مقالات توسط استادان و پژوهشگران تدریس زبان­‌های خارجی دردانشگاه­های معتبر جهان همچون؛ تیمزولی لندن، کالیفرنیای شمالی، استادل سائوپائولو، ویکتوریا نیوزلند، اصفهان و قریق قلعه ترکیه تالیف شده‌اند.

در مقدمه کتاب «راهبردهای آموزش زبان دوم» که توسط مهبد غفاری عضو هیات علمی دانشگاه کمبریج انگلستان نوشته شده، آمده است: اگرچه یادگیری و استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی از زمان­های بسیار دور رواج داشته است، اما رویکرد علمی به آموزش زبان فارسی و توجه آن به عنوان یک علم و یا محیط­های دانشگاهی به کمتر از  بیست سال می­رسد و در مقایسه با زبان انگلیسی رشته ای نو پا به حساب می­آید. با این حال از انجایی که اشتراکات بسیاری در مورد آموزش هر زبانی وجود دارد و خوشبختانه پژوهشگران آموزش زبان­های دیگر راه بسیار طولانی ­ای را پیموده اند، بسیاری از دستاوردهای حاصل از پژوهش­های انجام شده در آن زبان­ها به ویژه زبان انگلیسی، قابل استفاده در آموزش زبان فارسی هستند و نیازی به دوباره کاری و پژوهش مجدد وجود ندارد. ، بلکه با بومی سازی یا فارسی سازی آنها می­توان به توسعه و بهبود این علم کمک کرد. در همین راستا، شاید ترجمه مقالات مرتبط با آموزش زبان­های دیگر از ابزارهایی باشد که بتواند در کوتاه مدت به مدرسان زبان فارسی، علاقه­ مندان و دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان کمک کند. به همین منظور کتاب حاضر اولین گام در ان راستا است که شامل ۹ مقاله می­شود که از مجموعه بی شماری از مقالات انتخاب شده­اند تا نگاهی به موضوعات مرتبط با آموزش زبان فارسی بیندازد و تا حدی خوانندگان علاقه­ مند را با برخی از یافته­ های نوین در آموزش زبان و مهارت­های عملی آشنا کند.

سیدعباس ناجی حسین دوست، مترجم کتاب «راهبردهای آموزش زبان دوم»، دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است و تاکنون مدرس چندین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی، بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها