مسئول دانش و پژوهش سپاه استان البرز در گفتگو با «بسیج» ؛

اهمیت پژوهش در نیروهای مسلح و بسیج غیر قابل انکار است

مسئول دانش و پژوهش سپاه استان البرز گفت : پژوهش محور پویایی، ایستایی و مقاومت در حوزه کلان کشور می تواند تلقی شود و در این مسیر سپاه به عنوان یکی از خط شکنان عرصه های پایداری توانسته است گام های طلایی در حوزه پژوهش بردارد.
کد خبر: ۸۹۶۱۴۴۳
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، پژوهش محور پویایی، ایستایی و مقاومت در حوزه کلان کشور می تواند تلقی شود و در این مسیر سپاه به عنوان یکی از خط شکنان عرصه های پایداری توانسته است گام های طلایی در حوزه پژوهش بردارد.به همین منظور پای میز گفتگو با یوسفی، معاونت دانش و پژوهش سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز می نشنیم تا در فرصت مقتضی جمع آوری از ماحصل تلاش ها و برنامه های این معاونت داشته باشیم.

اهمیت پژوهش در نیروهای مسلح و بسیج غیر قابل انکار است


جناب یوسفی در نخستین محور گفتگو بفرمایید، هدف و کارکرد معاونت دانش و پژوهش سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان چگونه است؟


هدف گذاری ها مشخص است و اگر بنا مسئله و حل آن باشد و مبنای ضروری آن طی شود چند روش را برای این مطلب معاونت پژوهش، پیش بینی کرده است. پژوهش تحقیقی با روش آکادمیک یا روش های آنی متفاوت است. از همین رو هیئت اندیشه ورز نخبگان با بهره مندی از روش ها و تجارب متخصصان در بخش های متعدد آثار مرتبطی را در حوزه نشر ارائه کرده اند.به صورت معمول دانش عمومی که در جامعه وجود دارد در قالب مطالعه کتابخوانی به دست می آید و هر کدام از این ها فرآیند مختص به خود را طی می کند. قدر مسلم، مسئله اولویت دار سپاه در این روند مورد بررسی قرار می گیرد و همسو با آن همایش هایی که در حوزه نشر مورد نظر قرار می دهیم احصاء مسائل موجود و این که ما چگونه می خواهیم آن را حل کنیم است.


متناسب با عرائضی که فرمودید بفرمایید چه موفقیتی هایی را این حوزه به دست آورده است؟


در سال جدید متناسب با جوان بودن معاونت پژوهش بنابر ظرفیت و اهمیت سرعت، رشد و بلوغ توانسته ایم در سطح کشور رتبه نخست را به دست آوریم و تا آن جا این روند مطلوب بوده که معاونت پژوهش نیروهای مسلح در میان کل نیروهای مسلح معاونت برتر شناخته شده اند.ابتدای سال 96 برنامه این معاونت کشف استعدادها از میان نخبگان اقشار بسیج و دیگر نهادهایی هم چون نیروی انتظامی، بهزیستی و کمیته امداد استان بود.لازم به ذکر است که صرفا هم به این مسئله اکتفا نمی کنیم که هر چه مرتبط با آموزش و پروش باشد پژوهش محسوب می شود بلکه برعکس هر آن چه در برای انقلاب اسلامی تهدید محسوب شود مورد دقت نظر قرار می گیرد چرا که خود را پاسدار انقلاب و اسلامی می دانیم.در سال جاری 2 پروژه تحقیقاتی مهم داشتیم و متناسب با وجود 900هزار دانش آموز در سطح استان و رابط مستقیم این عزیزان در جهت موضوعاتی چون انقلاب و انقلابی گری به این مهم پرداختیم.قابل ذکر است که موضوع انقلابی گری در سه حوزه نخست فضای انقلاب، فضای کنونی و آینده ما در برنامه ششم توسعه دیده می شود و پژوهش ها در این محورها مورد تامل قرار می گیرد.از دیگر محورهای با اهمیت پژوهشی مسئله بیولوژیکی است که در حوزه تغذیه در استان متناسب با امکان تولید غلات به میزان 550 تن در سال گذشته، بسیج جهاد سازندگی در زمینه ایجاد اشتغال برای خانواده های محروم قدم های موثری را بردارد.


لطفا در خصوص هیئت های اندیشه ورز بیشتر بفرمایید، اینگونه که به نظر می رسد یکی از اصلی ترین محورهای پژوهش است؟


در زمینه هیئت های اندیشه ورز در مجال اندک این گفتگو باید عرض نمایم این هیئت فرآیندی به شکل تحقیقاتی میدانی تفاوت های ماهوی هم دارد از این نظر که پژوهش ها کاربردی و جنبه اجتماعی و ماهوی را در بر دارد.در این رابطه چندین محقق در زمینه تحقیقات موضوعی با هدف گذاری معین در جهت برنامه های شورای فرهنگی سپاه استان فعالیت جدی دارند.همچنین، چارچوبی را متناسب با زمان و جریانات همانند جریان زلزله کرمانشاه در نظر می گیریم که بنابر آن اعضاء هیئت اندیشه ورز با حضور افراد آموزش دیده که از روش ها و تکنیک های تفکر آشنا هستند، تدابیری را اتخاذ می کنند.در حال حاضر 10 هیئت اندیشه ورز در سطح استان فعالیت دارند که تنها هیئت اندیشه ورز در حوزه آسیب های اجتماعی که البته اولویت سپاه نیز محسوب می شود 10 نشست را از ابتدای سال تا کنون به انجام رسانده است.در زمینه محورهای موضوعی هیئت اندیشه ورز جای دارد به دیگر موضوعاتی چون جریان های تکفیری، جرائم اجتماعی و ... هم اشاره کنیم که در این زمینه در همین جا از مدیریت پژوهش سازمان بهزیستی استان نیروی انتظامی استان جای قدردانی به جهت حضور کارشناسان آگاه و دلسوز است.


جناب یوسفی از دستاوردهای حوزه نشر و دیگر فعالیت هایی که نمود بیرونی داشته بیشتر بفرمایید؟ همچنین همایش تخصصی که در پیش رو دارید رو برای ما توضیح بدید.


در حوزه نشر همایش تخصصی در حال اجرا است که در این خصوص کمیته ها شکل گرفته، داورها شناسایی شدند و متناسب با دریافت آثار کیفی پیش بینی می شود در 20 اسفندماه سال جاری این همایش برگزار گردد.در این مسیر دسترسی به سایت همایش برای هماهنگی و تدوین برنامه های اثر بخش برای سال آتی امکان پذیر می شود که در این رابطه ایده هایی که اثر بخشی لازم را داشته باشد مورد تامل قرار می گیرد.برنامه های بسیج در خصوص آسیب های اجتماعی به ضورت ویژه در بحث برپایی همایش در نظر گرفته شده و در این زمینه نظرات و ایده های کارشناسان و نخبگان مد نظر است.قاعدتا شناخت دقیقی از فعالان فرهنگی، اقتصادی و ... به جهت برنامه تحقیقی و پژوهشی مورد نظر است که این اندیشه مندان و متفکران صاحب نظر و ایده باشند.برهمین اساس با توجه به این مهم که به مسائل حاشیه ای استان توجه داریم به مسائل آتی نیز توجه می کنیم و نگاه تأملی داریم.


یکی از سرفصل های تحقیقی پژوهشی معاونت پژوهش سپاه، پژوهش نگاری است در این زمینه چه اقدامات و دستاوردهایی را داشته اید؟


در حوزه پژوهش نگاری به صورت کوتاه مدت تجاربی را کارکنان سپاه و بسیج در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی در راستای حل مسئله و اولویت ها در قالب روش علمی متقن در نظر گرفتند و با دریافت تجربه کارکنان و جمع آوری آن قالبی را شکل داده ایم که 2 هزار و 600 تجربه مفید پاسداری از انقلاب را ثبت و ضبط کرده ایم.علاقه مندان با مراجعه به سامانه سایت پاسدار می توانند از این تجربه استفاده کنند و با توجه به شاخص های متفاوتی که در حوزه انسانی وجود دارد از تنوع تجارب مفید ثبت و ضبط شده که به واقع 2 هزار و 800 تجربه در قالب کتاب به چاپ رسیده را استفاده نمایند.در حوزه نشر نیز بخشی از دستاوردها در قالب تولید مجله داخلی با گرایش علمی، تحصیلی، ترویجی، علمی و پژوهشی ارتقاء پیدا می کند. به همین منظور طی سال جاری جلد نخست مجله با عنوان دانش پاسداری البرز را به چاپ خواهیم رساند.هم چنین پیک دانشجویی ماهانه اطلاعات را بروز کرده و در قالب محتواهای تولید شده در حوزه های اندیشه ورز به چاپ و منتشر می شود. لازم به ذکر است که این مجله در تیراژ 2 هزار جلد و با برآورد 5 تا 7 هزار خواننده است.
در حوزه نشر پیک تخصصی به صورت فصلنامه داریم که موضوع آن مرتبط با معاونت خاصی است و در سال گذشته در حوزه جنگ نرم با توجه به تداخلی که پیش آمد جنگ های نوین را در اولویت کاری قرار دادیم.

هدف بلند مدت ما تولید دانش عمومی و دانش تجربی است و رسیدن به این مرحله مورد نظر است. در حوزه علوم مدیریت و علوم فرهنگی تبدیل به تولید محتوا را در برنامه آتی در نظر داریم.ما در بحث جنگ های نوین و در حوزه شیوه های مقابله مسائل و مواردی که پدافند غیر عامل این دانش به شکل یک جریان آموزشی را پیش رفتیم و در این رابطه کتابی با عنوان کتاب تجربه نگاری به تیراژ 2 هزار نسخه به چاپ رسانده ایم.

اهمیت پژوهش در نیروهای مسلح و بسیج غیر قابل انکار است
شما در زمینه محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال با توجه به نظر مقام معظم رهبری و شعار راهبردی سال از منظر ایشان اقداماتی داشته اید از این برنامه های برای ما بفرمایید؟


در حوزه محرومیت زدایی به ویژه در مناطق حاشیه نشین 13 جلسه با حضور کارشناسان کمیته امداد و بهزیستی برگزار شده است و در این رابطه ظرفیت های مجموعه اقشار بسیج آن تلاش ها و هماهنگی را در قالب برنامه نوین طراحی کرده اند.
در این خصوص گام هایی شناسایی شناسایی شد و در نهایت تفاهم نامه ای در چند بخش با مرکز بهداشت و در مان برای خانواده ها منعقد گردید.لازم به ذکر است که معمولا روش کار به این صورت است که متناسب با زمان اندک در هیئت اندیشه ورز طی 2 ماه این کارها و برنامه ها شکل می گیرد و تفاهم نامه ای با سپاه و دیگر اقشار منعقد می شود.


در پایان با قدردانی از فرصتی که در اختیار ما قرار داده اید از تفاهم نامه های دیگری که در حوزه رسیدگی به محرومان با دیگر سازمان های مرتبط داشته اید بفرمایید؟


در زمینه امداد رسانی به خانواده های نیازمند و محروم از ظرفیت 150 خواهر در کمیته امداد به منظور شناسایی نیازمندان بهره گرفته شده که آنان به صورت رایگان و با انگیزه قوی بحث شناسایی را انجام می دهند.همچنین خانواده هایی که مشکل حقوقی دارند بسیج جامعه حقوقدانان به سراغ آنان می روند و از آنان می خواهند که با ورود به حوزه مسائل حقوقی مشکلات آنان را مرتفع کنند. در رابطه با زیرساخت های درمانی استان نیز بسیج پزشکی در هفته بسیج پایگاهی را به صورت موقت در فردیس برپا کرد که متناسب با ضعف زیرساخت های درمان این مقر موقت پزشکی در فردیس دائمی شد.در حوزه های اشتغال نیز با توجه به شرایط کمبود زمین، کمبود منابع آب، مشکلات حاشیه ای با شناسایی ظرفیت ها با مصوبه بسیج سازندگی گام های موثری برداشته شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها