معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خبر داد:

بدهی400 میلیون تومانی شیرخوارگاه و گروی کارت ملی همکاران بهزیستی در بیمارستان

خبرگزاری بسیج: معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، گفت: 12 هزار زن سرپرست خانوار که میانگین دارای 3 فرزند هستند زیر پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند.
کد خبر: ۸۹۶۱۴۲۲
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر احمد خاکی با اعلام این مطلب در حاشیه نشست هم اندیشی موسسات غیر دولتی فعال در حوزه آسیب های اجتماعی با محوریت کودکان کار و خیابانی، افزود: تقریبا تمام زنان سرپرست خانوار استان تهران زیر پوشش بهزیستی علاوه بر دریافت مستمری و کمک هزینه ای که دریافت می کنند، بیمه تامین اجتماعی هستند؛ فرزندان این مددجویان نیز در سنین مختلف دانشجو یا دانش آموز بوده و از بهزیستی خدمات می گیرند.

 وی افزود: عمده هدف ما خدمت به این افراد در راستای توانمند سازی آنان است و با کمک گروه های همیار که 65 گروه در تهران شکل گرفته و 11 گروه از این تعداد در شهرستان ری فعال است، به آنان آموزش می دهیم و تلاش می کنیم برای آنان سرمایه گذاری و شغل ایجاد شود. همچنین برای توانمند سازی مددجویان، در کنار گروه های همیار، گروه های تامین خرد بویژه در مناطق روستایی با کمک بهزیستی، بانک کشاورزی و موسسه تاک شکل می گیرد.

 خاکی با اشاره به اینکه 72 مرکز شبانه روزی در تهران داریم، اظهار داشت: رویکرد ما تمرکز زدایی و واگذاری فرزندان به خانواده است و امیدواریم در آینده ای نزدیک هیچ موسسه ای در اختیار بهزیستی نباشد و فقط نظارت بر آنان از سوی سازمان در درون خانواده صورت بگیرد.

وی افزود: میانگین فرزندان در مراکز 25 نفر بوده که امروز به 16 نفر رسیده و در بعضی از مراکز چهار نفر شبه خانواده زندگی می کنند که این موضوع نشانگر این است که ما به اهداف تعیین شده خود رسیده ایم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، نرخ واگذاری فرزندان در سال گذشته را 35 درصد اعلام کرد و گفت: موسسات ما در واگذاری فرزندان همکاری خوبی دارند و امسال این رقم به 50 درصد افزایش پیدا کرده است و 400 فرزند خوانده داشته ایم.

 نگاه سازمان بهزیستی ساماندهی فرزندان در درون خانواده خودشان است و فرزندان باید درخانواده خود تربیت شوند؛ در همین راستا 178 فرزند در خانواده خود ساماندهی شده اند.  همچنین 2040 نفر امداد بگیر داریم که در به خانواده قیم آنها تحویل داده شده اند و ما از آنان حمایت می کنیم. با کمک NGO  ها کودکان خیابانی و بازمانده از تحصیل حمایت می شوند که در این راستا 2700 نفر شناسایی و برای آنان تشکیل پرونده داده ایم.

خاکی در ارتباط با ازدواج فرزندان زیر پوشش بهزیستی گفت: با کمک دولت و خیرین توانستیم برای نیازمندان جهیزیه و کمک های بلاعوض برای ازدواج تهیه کنیم و برای فرزندان ترخیصی هم به دنبال تهیه مسکن هستیم و به منظور اشتغال، آنان را به شرکت ها معرفی می کنیم.

این مقام مسئول از بی توجهی و همکاری نکردن برخی ارگان ها و سازمان ها انتقاد کرد و گفت: 11 سازمان باید در ساماندهی کودکان کار و خیابان مشارکت و همکاری کنند اما متاسفانه این همکاری بین بخشی در بعضی از سازمان ها نیست. برخی نهادها از جمله قوه قضائیه و ثبت احوال در بحث فرزند خواندگی با ما همکاری خوبی دارند و رای پرونده ها را حتی یک روزه صادر می کنند.

اما بعضی سازمان ها از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی همکاری خوبی با ما ندارند. برخی فرزندان آسیب دیده و نوزادانی که به شیرخوارگاه سپرده می شوند اغلب بیمار هستند و نیاز فوری به درمان دارند همه هزینه های این کودکان بر عهده بهزیستی است و با وجودی که قانون مصوب کرده است، اما وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی هیچ هزینه ای را تقبل نمی کنند این در حالی است که شیرخوارگاه 400 میلیون تومان به بیمارستان بدهی دارد و کارت ملی یا شناسنامه همکاران ما در گروی بیمارستان است.

خاکی 66 درصد آسیب های اجتماعی را مربوط به اتباع خارجی دانست و گفت: یکی از نهادهای موظف برای ساماندهی و رسیدگی به این موضوع وزارت کشور است، اما همکاری آنها بسیار کم است؛ اگر این همکاری وجود داشته باشد، ساماندهی 32 درصد فرزندان ایرانی در استان تهران کار سختی نیست.

خاکی، یکی از دغدغه های مهم بهزیستی را مهد کودک ها دانست و گفت: در استان تهران مهد های غیر مجاز زیادی داریم که استانداردها را رعایت نمی کنند و فقط 13 درصد آنها دارای مجوز رسمی هستند و برای تعدادی ازآنها نیز مجوزهایی از سوی برخی سازمان ها صادر شده که غیر مجاز بوده و قانونی نیست. این مهد ها از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند و به یکی از مهم ترین معضلات بهزیستی تبدیل شده اند.

  

ارسال نظرات
آخرین اخبار