خبرهای داغ:
استاد فلسفه اخلاق هلندی گفت: کشورهای اروپایی و برخی کشورهای چینی در موضوع اخلاق در علم پیشرو بوده و آوازه پیدا کرده‌اند ولی ایران علاقه‌مند به این کار است.
کد خبر: ۸۹۶۱۱۵۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه هلند در حاشیه کنگره بین‌المللی اخلاق و فناوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر گفت: کریستانا Christine boshuijzen هستم و برای اولین بار است که به ایران سفر می کنم. من در زمینه اخلاق در علوم و فناوری و فلسفه علم در دانشگاه هلند فعالیت و تدریس می‌کنم. در رشته‌های فلسفه و مهندسی مکانیک و تکنولوژی فارغ التحصیل شده و در رشته اخلاق در علم و فناوری دکترا گرفته‌ام. در این کنفرانس در خصوص اخلاق در علم در خدمت مهاجران صحبت  خواهم کرد که چطور می توان ازطریق اخلاق علم و فلسفه اخلاق برای حل مشکلات مهاجران و مشکلات پناهندگان در کشورهای مختلف کمک کرد.

وی افزود: یکی از وظایف ما در کشورمان این است که نیازها و خواسته های مهاجران را محاسبه و طبق آن نیازها، خواسته های مهاجران را برآورده کنیم. ما سعی داریم به این موضوع از مبحث اخلاقی و فلسفی هم بنگریم. من در مدلی که ارائه داده ام به این موضوع پرداخته ام که چطور عواملی همچون NGO ها، بخش خصوصی، دولتی و مهاجران در یک حلقه می توانند به هم کمک کنند و کجا به مشکل می خورند. یعنی ممکن است این ۳ گروه بتوانند به هم کمک کنند و اگر مشکلی بین این روابط وجود دارد، این مشکل در کجاست؟ این مدل به ما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت این ۳ رکن را با کمک اخلاق در علم پیدا کنیم.

این استاد فلسفه اخلاق تصریح کرد: ما در این مدل از منابع مطالعاتی مثل مصاحبه و اسناد و آرشیوها استفاده می‌کنیم تا ببینیم از دید مهاجران چه چیزهایی بیشتر اهمیت دارد. برای مثال برای یک مهاجر ممکن است آموزش اهمیت داشته باشد یا برای دیگری خانواده و یا مایحتاج زندگی مثل خورد و خوراک مهم باشد. همچنین در این مدل بررسی می‌کنیم که در رابطه با مهاجران چه چیزهایی برای دولت مهم است که گاه به صورت خصوصی سوال هایی را از دولت می‌پرسیم که واقعا مشکل آنها با مهاجران چیست؟ در واقع ما این کارها را می‌کنیم تا بتوانی که مدل اخلاقی برای مهاجران طراحی کنیم برای حل مشکلات آنها.

کریستانا در پایان اظهار کرد: ایران شاید چندمین کشور مهاجرپذیر در جهان باشد. کشورهای اروپایی و برخی کشورهای چینی در موضوع اخلاق در علم پیشرو بوده و آوازه پیدا کرده اند ولی ایران علاقه‌مند به این کار است و با چنین برنامه‌هایی که برگزار می‌کند کمک می‌کند تا ایران هم خودش را در مباحث بین المللی اخلاق وارد کند و این موضوع بسیار مهم است که با هم این تجربه‌های جهانی را به اشتراک بگذاریم و ایران هم در این راه قدم های خوبی برداشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها