خبرهای داغ:
فرماندار مراغه در همایش کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت گفت: طبیعت و محیط زیست کوه سهند به خاطر بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی در آستانه بحران قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۶۱۰۸۷
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، ظفر محمدی اظهار داشت: رعایت نکردن اصول بهره‌برداری از گونه‌های گیاهی، جانوری و گردشگری طبیعت و محیط زیست سهند را در آستان تخریب قرار داده است.

وی افزود: چرای زود هنگام و بیش از ظرفیت دام‌ها در مراتع، برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی، ایجاد راههای مواصلاتی بی‌حد و حصر و رعایت نکردن اصول بهره‌برداری روند تخریب طبیعت سهند را سرعت بخشیده است.

محمدی با اشاره به وجود 356 گونه گیاهی در مراتع افزود: برداشت بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان کوهی و کاهش نزولات آسمانی موجب کاهش این گونه‌ها و از بین رفتن آنها  شده است.

فرماندار مراغه افزود : لازم است برنامه‌ای از سوی گروه‌های مردم نهاد و سازمان‌ها حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی تدوین و اجرا شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز گفت: اگر بهره‌برداری غیراصولی از گونه‌های گیاهی و جانوری کوه سهند با وضعیت فعلی پیش برود در آینده‌ای نه چندان دور طبیعت سهند نیز به حال دریاچه ارومیه گرفتار خواهد شد.

غلامرضا زارع افزود: به خاطر بهره‌برداری غیراصولی وضعیت زیست محیطی و پوشش گیاهی و جانوری کوه سهند در آستانه خط بحران است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از گیاهان مرتعی، خوراکی، شکارپرندگان و جانوران در مراتع سهند کاملا غیراصولی است.

در این همایش سه مقاله در خصوص محیط زیست، حیات وحش و خطر انقراض گونه‌های گیاهی در مراتع سهند از اساتید دانشگاه مراغه، ارومیه و تبریز ارایه شد.

ارسال نظرات