خبرهای داغ:
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان جنوبی خبر داد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: همشهریان عزیز در صورت شناسایی محل اختفای محکومین متواری یا دستگیر نشده می توانند با شماره پلیس 110 تماس حاصل کنند.
کد خبر: ۸۹۶۰۲۸۳
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: پدیده انحراف ، کج رفتاری ، جرم و جنایت سابقه ای به قدمت تاریخ بشری دارد و واقعیتی است غیرقابل انکار که هیچ جامعه ای از آن در امان نمی باشد.

وی با بیان اینکه با وقوع بزه آثار و تبعات آن ظهور و بروز پیدا می کند که از آن جمله احساس عدم امنیت در جامعه خواهد بود افزود: دراین حالت بی شک یکی از اقدامات مناسب جهت بازگرداندن احساس امنیت به جامعه ، برخورد سریع و قاطع با مرتکبین بزه می باشد به نحوی که مجرمین بالقوه و حتی عموم شهروندان به این باور برسند که مجرم قطعا دستگیر و مجازات خواهد شد.

وحدانی نیا ادامه داد: زمانی که فرد ، مرتکب جرمی گردد و اجرای مجازات بدلیل فرآیند طولانی دادرسی با اطاله همراه گردد یا به هر دلیلی مجازات به نحو کامل اجرایی نشود ، بیم تجری افرادی که دارای حالات خطرناک و درجاتی از انحراف هستند وجود خواهد داشت ، به گونه ای که ممکن است بزهکار با محاسبه سود و زیان وارده، منفعت حاصل از ارتکاب جرم را بیشتر دانسته و مرتکب تکرار جرم گردد.

وی بیان داشت: برخورد قاطع و اجرای سریع احکام منطبق با موازین قانونی به عنوان یکی از محورهای پیشگیری های حقوقی – قضایی امری مهم و در خور توجه میباشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با بیان اینکه دستورالعمل طرح تسریع در جمع آوری محکومین دستگیر نشده و متواری مورد تدوین قرار گرفت افزود: هفت نهاد همکار اعم از دادستان مرکز استان و دادستانهای حوزه های قضایی شهرستانهای استان ، فرماندهی نیروی انتظامی استان ، اداره کل اطلاعات استان ، سازمان اطلاعات سپاه استان ، نیروی مقاومت بسیج ، سازمانهای مردم نهاد و رسانه های عمومی به عنوان بازوی اجرایی طرح در کنار این معاونت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف دراین دستورالعمل محکومین متواری و دستگیر نشده می باشند خاطرنشان کرد: مقصود از محکوم متواری شخصی است که به علت ارتکاب جرم به مجازات قطعی محکوم شده ، لیکن بعداز شناسایی و احیاناً دستگیری متواری شده است لازم به ذکر است زندانیانی که مرتکب غیبت از مرخصی می شوند مشمول این دسته اند.

وحدانی نیا ادامه داد: محکوم دستگیر نشده به شخصی اطلاق می شود که به علت ارتکاب به مجازات ، محکوم و حکم غیابی لازم الاجرا برای وی صادر گردیده ، لیکن تا کنون محل اختفاء شناسایی و دستگیر نشده است.

وی عنوان داشت: با توجه به مراحل اجرایی طرح ، این معاونت اقدام به تصویب دستورالعمل در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان درتاریخ 31/03/1396 نموده و نیز این دستورالعمل در شورای تامین استان مطرح گردیده که در حال نهایی شدن در شورای تامین استان می باشد و به زودی مصوب خواهد شد.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: در اقدام  بعدی از مراحل اجرایی ، اسامی محکومین  متواری و دستگیر نشده توسط شعب اجرای احکام مستقر در دادسرا (زیر مجموعه دادستانهای حوزه های قضایی شهرستانها)  شناسایی و استخراج گردیده که دراین خصوص تمامی شهرستانها نسبت به ارسال اسامی محکومین اقدام نموده اند فقط شهرستان بیرجند بعلت آمار بالای محکومین دستگیر نشده و فراری قرار بر این شد که هر ماه مشخصات 100 محکوم به همراه صدور برگ جلب آماده گردد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای ماده 230 قانون آئین دادرسی کیفری از طریق شعب اجرای احکام به کفیل یا وثیقه گذاران تذکر داده شود افزود: در صورت عدم معرفی محکوم نسبت به توقیف وجه الوثیقه/وجه الکفاله اقدام خواهد شد ( ماده 230 قانون آیین دادرسی کیفری : متهمی که برای او قرار تامین صادر و خود ملتزم شده یا وثیقه گذاشته است ، در صورتی که حضورش لازم باشد ، احضار می شود و هرگاه ثابت شود بدون عذر موجه حاضر نشده است در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه ، وجه التزام تعیین شده به دستور دادستان اخذ و یا از وثیقه سپرده شده معادل وجه قرار ضبط می شود. چنانچه متهم ، کفیل معرفی کرده یا شخص دیگری برای او وثیقه سپرده باشد به کفیل یا وثیقه گذار اخطار می شود که ظرف یک ماه متهم را تحویل دهد در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه و عدم تحویل متهم ، به دستور دادستان ، حسب مورد ، وجه الکفاله اخذ و یا از وثیقه ، معادل وجه قرار ضبط می شود دستور دادستان پس از قطعیت ، بدون صدور اجرائیه دراجرای احکام کیفری و مطابق مقررات اجرای احکام مدنی اجراء می شود.)

وحدانی نیا متذکر شد: اقدام بعدی در راستای اجرای دستور العمل طرح ، ارسال لیست محکومین شناسایی شده و استخراج شده به همراه احکام جلب و تحویل آن به نیروی انتظامی جهت دستگیری محکومین مذکور میباشد . که ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری در راستای همین موضوع می باشد.

 وی ادامه داد: نیروی انتظامی حوزه های قضایی با اهتمام لازم و تلاش مضاعف دراسرع وقت نسبت به شناسایی محل اختفاء و دستگیری محکومین اقدام خواهند نمود.  این مرحله در استان خراسان جنوبی  اجرایی گردیده و اسامی به نیروی انتظامی حوزه های قضایی ارسال گردیده است.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: درمرحله بعد چنانچه نیروی انتظامی قادر به شناسایی و دستگیری محکومان مذکور نگردد می بایست اوراق جلب صادره اعاده نماید تا آن مقام مستند به بند (ب) ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری ، با استفاده از ظرفیت و توانایی های سایر ضابطین اعم از سازمان اطلاعات سپاه استان ، اداره کل اطلاعات استان و نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران و... نسبت به شناسایی آخرین محل اختفاء و نهایتاً دستگیری محکومین توسط نیروی انتظامی اقدام کند.

وی اظهارداشت: با توجه به مطالب فوق از همشهریان عزیز خواهشمندیم که در جهت انجام رسالت اجتماعی خویش ، با مراجع انتظامی و امنیتی در جهت شناسایی آخرین محل اختفای محکومین فراری همکاری لازم را داشته باشند و همچنین از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تقاضامندیم دراین امر خطیر به نیروی انتظامی کمک کنند و از رسانه های عمومی انتظار می رود درامر فرهنگ سازی و تقویت انگیزه افراد دراین طرح تاثیر گذار باشند.

 وحدانی نیا افزود: همشهریان عزیز در صورت شناسایی محل اختفای محکومین متواری یا دستگیر نشده می توانند با شماره پلیس 110 تماس حاصل کنند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها