برگرفته از کتاب سلسله مباحث اعتقادی امام زمان(ع)

چگونه با امام زمان (عج) بیعت کنیم؟

امروز کسی که با امام زمان بیعت می کند، باید با نائبش پیمان بندد و این پیمان را هر روز تجدید کند و بر پایه این پیمان گوش به فرمان ولی باشد و همواره در صحنه باشد.
کد خبر: ۸۹۶۰۲۱۶
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

 

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج،  بیعت از «بیع» آمده است و همانند آن، زمان و مکان نمی‌شناسد؛ پیوندی است میان امام و ماموم که ماموم باید به آن پایبند باشد. این پیوند، بسته به شرایط، یک زمان با دست دادن بود و امروز با حضور در صحنه و زمانی به گونه های دیگر. ما باید هر روز با امام زمان (ع) بیعت کنیم. در فرازی از دعای عهد می‌خوانیم: «اللهم انی اجدد له فی هذا الیوم و فی کل یوم عهداً و عقداً و بیعتاً فی رقبتی»(2). خدایا در این روز و هر روز، پیمان و بیعتی را که با امام زمان(ع) دارم تجدید می‌کنم. در همین دعا انسان وقتی می‌گوید که خدایا عهدی که با امام زمان(ع) بستم که تابع او باشم و از او اطاعت کنم و او را دوست داشته باشم و او را بشناسم و آن را هر روز تجدید می‌کنم، در حقیقت با حضرت بیعت می‌بندد.

آنچه که گفته شد، مربوط به شکل دعایی و نمادین بیعت است. حقیقت خارجی آن، در زمان ما، بیعت با نائب امام زمان(ع) است که از او با عنوان ولی فقیه یاد می‌کنیم. در دوران غیبت، اطاعت از ولی فقیه، تجلی فرمانبری از امام زمان(عج) است. امروز کسی که با امام زمان بیعت می‌کند، باید با نائبش پیمان بندد و این پیمان را هر روز تجدید کند و بر پایه این پیمان گوش به فرمان ولی باشد و همواره در صحنه باشد.

اگر مومنان واقعا می‌خواهند با امام زمان(ع) بیعت کنند راهش این است که همواره در صحنه جامعه باشند و هرگاه نائب امام زمان (ع) امری کرد و آنها را فراخواند، بی درنگ در صحنه حاضر باشند و تجدید بیعت کنند. بگویند با شما بیعت کرده ایم و تا آخرین نفس ایستاده ایم. می خواهد شرکت در راهپیمایی باشد یا حضور با بصیرت پای صندوق‌های رای و ... ماموم باید پشت سر ولی مسلمین حرکت کند تا با امام زمان(عج) بیعت نماید.

در هر دوره از انتخابات، هنگامی که امت حزب‌الله می‌خواهند براساس آموزه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب به تکلیف عمل کنند و نمایندگانشان را گزینش کنند، باید معیارها و ملاک‌هایی را که ولی امر تعیین نموده است را لحاظ کنند تا کیفیت بیعت بیشتر باشد. حالا تا انتخابات ۷ اسفند چیزی نمانده است؛ انتخاباتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به انتخاب شدن عناصر غیرانقلابی در مراکز مهم ریل‌گذاری در کشور هشدار دادند و «نفوذ» آنها را مانند «موریانه»ای دانستند که از داخل، نظام را پوک می‌کند. اما مردم چطور می توانند از بین این همه نامزد افراد شایسته تر را انتخاب کنند. مقام معظم رهبری برای اولین بار نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات راه حلی برای این مسئله بیان کردند و گفتند: «به نظر بنده این‌جور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرست‌ها را نمیشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأی میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم...»(3)

بنابراین، به لحاظ عبادی مومنان هر روز که دعای عهد می خوانند، به خاطر داشته باشند که با امام زمان (ع) تجدید بیعت می کنند. به لحاظ عملی هم تحقق این بیعت، فرمانبرداری از نائب امام زمان(ع) است که جامعه و حکومت اسلامی را سکانداری می کند. مومنان تا وقتی در صحنه باشند و از ولی فقیه اطاعت کنند و به بیعتشان با ولی فقیه، پایبند باشند و طبق معیارهای ایشان در انتخابات شرکت کنند، در حقیقت بر پیمانشان با امام زمان(ع) پایدار هستند.

منابع:

1. کتاب پاسخ به پرسش ها و شبهات. سلسله مباحث اعتقادی(امام زمان(ع)) از استاد رضا محمدی در رادیو معارف

2. مفاتیح الجنان. دعای عهد

3. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

 

 

ارسال نظرات