نقش تیپ 58 ذوالفقار در عمليات مطلع الفجر

تيپ 58 ذوالفقار كه از سال 1359 در منطقه حضور داشت بنابر دستور از اوايل مهرماه سال 1360 تلاش جهت يافتن منطقه اي براي انجام عمليات آغاز گرديد و براي اجراي عمليات تيپ 58 ذوالفقار طرح ذوالفقار يك را تهيه و منتشر نمود
کد خبر: ۸۹۶۰۰۵۸
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، عملیات مطلع الفجر در منطقه جبهه مياني _ گيلانغرب _ در منطقه چرميان و شياكوه و تنگ قاسم آباد بارمز يا مهدي ادركني (عج) در تاريخ 20/09/1360 با هدف ازادسازي ارتفاعات گيلان‌غرب آغاز شد.

نيروهاي خودي،در ارزش گذاري سه جبهه (مانند دشمن) اولويت اول را براي جبهه جنوبي قائل بودند وجبهه هاي مياني و شمالي در رتبه هاي دوم و سوم قرار داشت.به همين علت فرماندهي نيروهاي خودي در جبهه جنوبي تمركز يافته بود و جبهه مياني عمدتا با اتكاي به توان تقويت شده سپاه منطقه 7 و قرارگاه ارتش جمهوري اسلامي در غرب كشور اداره مي شد.به همين علت تواني كه در عمليات هاي جبهه جنوبي به كارگرفته مي شد در عمليات هاي مياني و شمالي نبود.

طرح ذوالفقار1 توسط تيپ 58 ذوالفقار:

فرماندهان نظامي به اين نتيجه رسيدند كه براي پشتيباني از عمليات هاي منطقه جنوب ايجاب مي كند كه در منطقه غرب نيز تلاشي صورت پذيرد.

تيپ 58 ذوالفقار كه از سال 1359 در منطقه حضور داشت بنابر دستور از اوايل مهرماه سال 1360 تلاش جهت يافتن منطقه اي براي انجام عمليات آغاز گرديد.براي اجراي عمليات تيپ 58 ذوالفقار طرح ذوالفقار يك را تهيه و منتشر نمود و براي اولين بار در منطقه غرب، هدف در عمق 10 كيلومتري پشت دشمن انتخاب گرديد. و اين عمليات كه به فرماندهي مشترك ارتش و سپاه انجام مي شد يك عمليات بسيار وسيع با اهدافي بزرگ كه گه گاه دور از انتظار جلوه مي نمود.

نبرد شب و روز ادامه داشت،صعود به ارتفاعات به سختي انجام مي شد و مشكلات بسيار بود و مقاومت دشمن حيرت انگيز؛ارتفاعات شياكوه و برآفتاب به تصرف خودي درآمد.اما پاتك هاي سنگين و متوالي دشمن از يك سو و عدم امكان پشتيباني از نيروها – به سبب دوري مسافت خط مقدم با عقبه از سوي ديگر موجب شد با وجود 17 روز مقاومت و تلاش تيپ 58 ذوالفقار و... سرانجام مواضع قبل از حمله تثبيت گردد. در این عملیات علاوه بر خسارت سنگين به تيپ هاي 2 ، 36 ، 412 ، 425 ، 503 و 32 تعداد 1700 نفر از نفرات دشمن كشته و زخمي شده و 140 نفر اسير شدند.در اين عمليات عبدالحميد انشائي از افسران شجاع ارتش و غلامعلي پيچك فرمانده سپاه منطقه 7 به شهادت رسيدند.

نقش استان سمنان:

در اين عمليات رزمندگان استان سمنان تحت امر تيپ 27 محمد رسول الله(ص) در غالب يك گردان پیاده رزمي در تمامي مراحل عمليات و پاتك هاي دشمن حضور موثر داشته كه تعدادي مجروح و تعداد 9 نفر از بهترين عزيزان استان به شهادت رسيدند.در سي و ششمين سالروز اين عمليات به ارتشيان غيور جمهوري اسلامي بويژه سازمان قرارگاه عملياتي تكاور ذوالفقار كه از جمله اولين طراحان عمليات در غرب كشور و اين عمليات بودند دست مريزاد گفته و روح تمامي شهيدان دوران دفاع مقدس درود و به 145 شهيد تيپ 58 ذوالفقار در اين عمليات فاتحه نثار مي نمائيم.

 

 

اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس

 استان سمنان

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار