معاون اداره کل امور عشایر استان با اشاره بهاجرای طرح اسکان دائم عشایر استان معطل اعتبار اینکه طرح اسکان عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۷۲ آغاز شد گفت: مطالعات اسکان دائم عشایر در ۴۸ نقطه عشایری این استان انجام شده است.
کد خبر: ۸۹۶۰۰۱۲
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
بهمن آزادی افزود: تبدیل دام سنتی به نیمه صنعتی، تولید و توسعه چند منظوره صنایع دستی، مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولیدی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح اسکان دائم عشایر است.
وی بیان کرد: مناطق عشایر شوش در باشت، مورمیری، گرگو و مور زرد در بویراحمد، طسوج در چرام و اندرود، آبریز و سه گدار در کهگیلویه از مناطقی است که طرح مطالعاتی اسکان دائم عشایر در آن‌ها صورت گرفته است.
آزادی با بیان اینکه تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری در ۱۳ منطقه استان اسکان دائم داده شده اند افزود: طرح‌های اسکان دائم عشایر کهگیلویه و بویراحمد با درخواست جامعه عشایری و با هدف ایجاد زیرساخت‌هایی شامل زمینه اشتغال کشاورزی، دامپروری صنعتی، دوره‌های آموزشی مهارت علمی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: کلاغ نشین، علی آباد یاحکیم قشقایی، پشت کوه باشت، منصورآباد دشت روم، کلاچوی دهدشت و تلخ دان دشت روم جزو کانون‌های الگویی برتر کشور در زمینه اسکان عشایر هستند.
معاون اداره کل امور عشایر استان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ پنج کانون توسعه و ساماندهی عشایری در مناطق مور زرد زیلایی، طسوج، پشت کوه، حبیب آباد شیبانی و گرگو در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است ادامه داد: هم اکنون شهرک اسکان عشایر آبگندی گچساران با ۳۵ درصد پیشرفت کاری در حال اجرا است.
وی گفت: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع دستی شامل ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش استان را تولید می‌کنند.
آزادی به تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز عشایر این خطه اشاره کرد و افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشتاز هستند.
۱۲ در صد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
ارسال نظرات