طعم شیرین اقتصادمقاومتی با صنایع تبدیلی کوچک؛

سنگ‌اندازی مسئولان پاشنه آشیل‌ تولید می‌شود/راه پُر پیچ‌وخم کارآفرینی

سیداصغر حسینی یکی از کارآفرینان ساوجی است که توانسته است با ایجاد کارگاه تولید «رب انار» به تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی کمک کند اما او در مدت 12 سالی که در حوزه تولید فعالیت دارد از عدم حمایت مسئولین گله‌مند است.
کد خبر: ۸۹۵۹۹۶۶
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ توجه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی برای تحقق بخشیدن به اقتصادمقاومتی امری ضروری است چراکه این صنعت علاوه بر تولید محصول و اشتغال‌زایی، ضمن اثرگذاری بر رشد اقتصادی کشور از مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها جلوگیری و به تبع آن حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

هر ساله بخشی از محصولات کشاورزی بیش از نیاز بازار فروش تولید می‌شود، بنابراین صنایع تبدیلی با افزایش ماندگاری این محصولات، در طول سال آن‌ها را به صورت فرآوری شده به بازار عرضه می‌کند که این فرایند منجربه افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده نیز می‌گردد.

سیداصغر حسینی یکی از کارآفرینان ساوجی است که توانسته است با ایجاد کارگاه تولید «رب انار» به تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی کمک کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ از ورود خود به حوزه صنایع تبدیلی چنین گفت: از 12 سال قبل کار خود را با یک کارگاه در روستا شروع کردم و یکی از دلایلی که باعث شد در این حوزه فعالیت کنم این بود که باغدار بودیم و به شکل سنتی تولید «رب انار» را دنبال می‌کردیم.

حسینی افزود: در بازدید از چند کارخانه تولید رب انار ترغیب شدم تا به شکل صنعتی تولید را دنبال کنم، در سال 82 با میزان سرمایه اولیه دو میلیون تومان فعالیت را آغاز کردم.

این کارآفرین ساوجی تصریح کرد: اینکه بگویم از همان ابتدای آغاز به کار، کارگاه را راه‌اندازی کردم چنین نبود دو سال بعد از اینکه استارت کار زده شد در روستای «هنده» کارگاهی را راه‌اندازی و جدی‌تر از قبل وارد عرصه تولید شدم.

وی افزود: در حال حاضر مدت دو سالی می‌شود که مکانی را برای راه‌اندازی کارگاه در ساوه اجاره کرده‌ام و کار را در این شهرستان دنبال می‌کنم و خدا را شاکرم که در این مدت برای 5 نفر به شکل مستقیم و برای 15 نفر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده‌ام.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی کارگاه با یک‌پنجم ظرفیت تولید مشغول فعالیت است، گفت: در حال حاضر با یک‌پنجم ظرفیت مشغول به کار تولید هستم و اگرچه میزان سرمایه ثابت 250 میلیون تومان و سرمایه در گردش کارگاه بیش از 300 میلیون است ولی اگر مسئولان حمایت‌های لازم را داشته باشند این کارگاه را توسعه می‌بخشم و تبدیل به یک کارخانه می‌کنم.

وی مسائل مالی را یکی از پاشنه آشیل‌های تولید عنوان کرد و گفت: هر بار ناچارم به خاطر نداشتن سرمایه مالی، کمتر از ظرفیت موجود تولید داشته باشم و بعد از اینکه همان مقدار تولید را به فروش رساندم و سرمایه لازم برای خرید محصول و تولید دوباره را از فروش اولیه کسب کردم برای تولید مجدد برنامه‌ریزی داشته باشم ولی به طور قطع باتوجه به فصلی بودن محصول کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوم.

این کارآفرین ساوجی ادامه داد: مکان کارگاه استیجاری است و این خود معضلی شده تا نتوانم مجوزهای لازم بهداشتی را کسب و تولید را برندسازی کنم؛ متاسفانه تولید به شکل فله‌ای به بازار عرضه می‌شود و اگر برندسازی شود به طور قطع در بازار فروش موفق‌تر خواهم بود.

حسینی با اشاره به میزان تولید روزانه محصول گفت: روزانه 1.5 تُن تولید رب انار داریم که باتوجه به اینکه در روش سنتی هم این میزان را تولید می کردم خیلی مقرون به صرفه نیست؛ چنانچه پشتوانه مالی داشته باشم می‌توانم تنها از تمام ظرفیت برای تولید استفاده کنم و حتی کارگاه را توسعه دهم.

وی به میزان تسهیلات دریافتی اقتصادمقاومتی اشاره کرد و گفت: تنها مبلغ 30 میلیون تومان از ابتدای کار تا به امروز تسهیلات دریافت کرده‌ام و این میزان تسهیلات هم در قالب طرح‌های اقتصادمقاومتی و از بسیج سازندگی ساوه دریافت کرده‌ام.

این کارآفرین ساوجی با گله‌مندی از پرداخت تسهیلاتی با کارمزد بالا به تولیدکنندگان گفت: دریافت تسهیلاتی با نرخ سود بالای 16 و 18 درصد برای تولیدکننده مقرون به صرفه نبوده و این باعث شده تا به دنبال این نباشم که بتوانم با تسهیلات مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه بردارم کما اینکه مسئولان شهرستان همراهی لازم را در پرداخت تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد ندارند.

حسینی ادامه داد: در استان‌های دیگر تولیدکنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند ولی متاسفانه مسئولین شهرستانی و استان هیچ همراهی در این زمینه با من تولیدکننده نداشته‌اند.

وی افزود: بروکراسی‌های اداری باعث شده که رغبت چندانی برای کارآفرینان باقی نماند، متاسفانه تامین ضمانت‌های بانکی خود یک پروسه طولانی را سپری می‌کند و با این وجود تسهیلاتی هم که پرداخت می‌شود با سود 16 درصد یا 18 درصد نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات حوزه تولید و به تبع اقتصاد کشور باشد.

این کارآفرین ساوجی به بازار فروش محصول تولیدی اشاره کرد و گفت: در بحث بازار فروش خوشبختانه تولیدات خود را بیشتر به گیلان، مازنداران و به تازگی نیز به بازار تهران صادر می‌کنیم و اگر حمایت لازم را از سوی مسئولین داشته باشیم به طور قطع می‌توانیم محصول خود را به دیگر استان‌ها نیز صادر کنیم.

وی در پایان از جوانان خواست تا به جای مدرک‌گرایی با پشتکار و همت وارد عرصه تولید و کارآفرینی شوند و برای رسیدن به مقصود خود باید صبر و پشتکار داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات