یادداشت؛

آب، آب، آب... زندگی بدون آب ممکن نیست

آب، آب، ......، آب، این روزها به هر کجا که می رویم یا به هر طرف نگاه می کنیم نشانه هایی از کمبود آب را احساس می کنیم، آلودگی هوا، خشک شدن منابع آبی که در اطراف مان هستند خبر از کم آبی می دهند.
کد خبر: ۸۹۵۹۴۲۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، ایران از نظر جغرافیایی در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد مردمان گذشته برای جلوگیری از این مشکل قنات حفر کرده اند این موضوع نشانگر این است که در گذشته هم چنین مشکلی  بوده و حجم آب های  کشورمان نیز محدود است پس باید آب را با برنامه ریزی استفاده کرد.

 باید توجه کرد که حجم آب های تولید شده در طبیعت ثابت است خداوند در قرآن کریم استفاده  درست آب را به انسان توصیه کرده و ایرانیان از زمان های گذشته آب را مقدس می دانستند و آن را آلوده نمی کردند.

همه ما این را می دانیم که جمعیت کشور ما در حال افزایش است و به نسبت آن مصرف کننده آب نیز روز به روز بیشتر می شود، هریک از این افراد ۷۵٪ بدنشان از آب تشکیل شده است، مغز انسان برای فعالیت،طبیعت و حیوانات و اکوسیستم برای ادامه داشتن به آب نیاز دارند بسیاری از کارهای روزمره همچون تولید برق صنایع و گذراندن اوقات فراغت و..... بدون آب ممکن نخواهد بود.

آیا کل ۷۰٪ آب های کره‌ی زمین شیرین است که تشنگی و نیاز روزمره مردم به آب را تامین کند در جواب باید بگویم خیر فقط دو درصد از این آب ها شیرین است که بیش از ۹۰٪ آن ها در قطب ها منجمد و دور از دسترس انسان ها هستند.

 به نظرتان از این دو درصد آب شیرین کل جهان چقدر سهم کشور ما می شود که ما با استفاده نادرست آن را هدر بدهیم.

 بیایید این مقدار آب کم را درست استفاده کنیم هرچند تاکنون همه ما نسبت به آب بی توجهی کرده ایم اولی دیر نشده است، مسئولان بادادن آگاهی به مردم، مدیریت و برنامه ریزی خوب درباره آب از بروز چنین مشکلی جلو گیری کنند.

ماهم باید تلاش کنیم تا از آب موجود به خوبی استفاده کنیم گاهی کمبود آب به مقدار آب مربوط نمی شود بلکه استفاده نادرست بحران آب را بیشتر می کند همچون برداشت بیش از اندازه آب های زیر زمینی و یا تلف کردن آب در انواع کارها یعنی مصرف خانگی، شهری و کشاورزی موجب از بین رفتن «آب» این  نعمت الهی می شود.

 انسان خود نیز  موجب کاهش منابع آبی می شود یکی با نابود کردن جنگل ها و پوشش گیاهی زمین که از ذخیره سازان آب های زیر زمینی هستند و دیگری برداشت بی اندازه آب همراه با آلوده کردن منابع آب.

 بله آلوده کردن آب هم موجب کم شدن منبع آب می شود شاید بگویید چرا به طور مستقیم وقتی در یک محل بیش از اندازه آلوده شود دیگر نمی توان آن را استفاده کرد؟!

 وارد کردن فاضلاب های خانگی صنعتی و زباله های خانگی، پساب های کشاورزی و ریختن انواع زباله به رودخانه و دریا یا به طور غیر مستقیم با فعالیت های صنعتی آلوده کننده هوا که موجب بارش باران اسیدی می‌شود و آب های زیر زمینی هم از طریق نشت نفت و بنزین آلوده می‌شوند.

بیایید باهم برای نجات آب تلاش کنیم بدن و مغز ما برای رشد و فعالیت به آب نیاز دارد، فرزندانمان برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند، گیاهان برای گل دادن و تولید اکسیژن با آب نیاز دارند اگر آب نباشد گیاهی نخواهد بود و اگر گیاه نباشد اکسیژنی نیست و نبود هر دو موجب نابودی همه ما خواهد شد.

فائزه پوراحمد بدر

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار