خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: تعداد موارد انسانی ابتلا به بیماری تب مالت، در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۹۵۹۲۸۸
|
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد اظهار داشت: پیرو انجام واکسیناسیون گسترده و هدفمند جمعیت دامی استان در مقابل بیماری مشترک تب مالت، به استناد آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تعداد موارد انسانی ابتلا به تب مالت در شش ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 195 مورد کاهش یافته است.

وی افزود: بر این اساس تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت در جمعیت انسانی در شش ماهه اول سال 96 در مقایسه با شش ماهه نخست سال 95 از 631 نفر به 436 نفر کاهش یافته است.

بهداد بیان کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از یک میلیون رأس دام سبک و سنگین برعلیه بیماری تب مالت تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که از این میزان 884 هزار رأس آن در دام سبک و 128 هزار رأس آن در دام سنگین صورت پذیرفته است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس در سال 95 نیز 898 هزار رأس دام سبک و 244 هزار رأس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون بیماری تب مالت قرار گرفته‌اند.

بهداد خاطرنشان کرد: پوشش 100 درصدی واکسیناسیون تب‌مالت در جمعیت دامی روستاهایی است که موارد انسانی این بیماری در آنها گزارش شده است، یکی از اصلی‌ترین الویتهای کاری این اداره کل خواهد بود.

بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌ شود. باکتری بروسلا که مسبب این بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه است.

ارسال نظرات