در حالی ارزش بیت‌کوین روزبه‌روز با شتاب عجیبی به پیش می‌تازد و از هزار دلار در اوایل سال جاری به بیش از ۱۴ هزار دلار رسیده است که کارشناسان نظرهای متفاوتی درباره استفاده از این نوع ارز دارند.
کد خبر: ۸۹۵۹۲۳۱
|
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، ارزش بیت‌کوین امروز پنجشنبه همچنان روند افزایشی خود را همانند روزهای گذشته ادامه داد و به 14 هزار 47 دلار و 40 سنت رسید ارزش بیت‌کوین روند افزایشی خود رااز هزار دلار از اوایل سال جاری شروع کرده و امروز به این رقم رسیده است.

اگرچه طی هفته‌های گذشته یکی، دو بار قیمت کاهش یافت اما بلافاصله ارزش برگشت و روند افزایشی شد.

امروز در صرافی‌های لوگزامبورگ ارزش بیت‌کوین 2.94 درصد افزایش یافت و به 14 هزار و 30 دلار به فروش رفت.

بیت‌کوین که نوعی ارز مجازی است، طی یک سال گذشته کلید خورده است. برخی کشورها معتقدند از این ارز می‌توان در مبادلات استفاده کرد. تاکنون ژاپن قوانین مربوط به مبادلات با ارزهای مجازی را تنظیم کرده است.

اخیراً در روسیه هم پوتین دستور داده تا قوانین و مقررات مربوط به استفاده از ارز مجازی را بررسی و آماده کنند. روسیه اگرچه نگاه کاملاً مثبتی به استفاده از ارز مجازی ندارد اما معتقد است نباید از تحولات بین‌المللی عقب ماند و در صورتی که قرار بر این باشد تا این ارز جایگزین دیگر ارزهای فعلی شود، آمادگی برای انجام آن وجود داشته باشد، برخی کشورها هم استفاده از آنرا ممنوع کرده‌اند.

کارشناسان نظرات متفاوتی درباره بیت‌کوین دارند. برخی معتقدند در شرایطی که دلار سلطه خود را بر بازارهای جهانی گسترده و شرایط را به نفع آمریکا رقم می‌زند، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

همچنین این گروه بر این باورند که استفاده از ارزهای مجازی می‌تواند به نوعی برای کشورهایی که ارزش پول ضعیف‌تری دارند، مناسب باشد زیرا نرخ مبادله بیشتر دلار در برابر دیگر ارزها را از بین می‌برد.

اما گروه‌های مخالف می‌گویند استفاده از ارزهای مجازی به نوعی دور زدن بانک مرکزی هر کشور است. در این نوع مبادلات مرکزیت بانک‌های بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های پولی و مالی از بین می‌رود، البته به وجود آورندگان این نوع ارز هم بیشتر با همین هدف آن را دنبال می‌کنند.

همچنین گروه‌های مخالف ارزهای مجازی معتقدند که استفاده از این نوع ارزها زمینه پولشویی را فراهم می‌کند و امکان ردیابی آن وجود ندارد. همچنین استفاده کردن از این ارزها باعث فرار مالیاتی می‌شود؛ چراکه در این نوع مبادله چون امکان ردیابی وجود ندارد، گرفتن مالیات سخت خواهد بود.

ارسال نظرات