روسیه و چین برای مقابله با یکه تازی آمریکا در سیستم مالی جهان که تسویه حساب ها با ارز دلار انجام می شود، سیستم جدیدی را بدون اتکا به پول آمریکا راه اندازی می کنند.
کد خبر: ۸۹۵۸۶۷۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بورس اوراق بهادار مسکو بزودی حدود یک میلیارد دلار اوراق قرضه را به یوآن منتشر خواهد کرد. تحلیل گران می گویند که این ممکن است شروع یک سیستم مالی جدید بر پایه غیر دلار آمریکا باشد.

بر همین اساس، روسیه در ماه دسامبر یا ژانویه، 6 میلیارد یوآن اوراق قرضه روسی (حدود 900 میلیون دلار) را با سر رسید 5 ساله منتشر خواهد کرد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که در حال آزمایش برای سرمایه گذاری های آینده است.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، چنین اقداماتی ممکن است به حذف دلار از تسویه حساب های متقابل و استفاده از یوان و روبل (عمدتا یوان برای یک مدت خاص) در میان مدت می شود؛ البته مشروط به آنکه متخصصانی از بخش مالی روسیه در این راستا کار کنند.

تحلیل گران گفتند اوراق قرضه روسی به یوان می تواند برای چینی ها جالب باشد، زیرا چین دارای تریلیون ها دلار نقدینگی بیش از حد و همچنین صدها هزار سرمایه گذار جدید است که علاقه مند به محک زدن بازارهای جدید هستند.

ضمن اینکه از منظر روسیه با توجه به دور جدید تحریم های ایالات متحده که بازار اوراق قرضه روسیه را هدف قرار داده است، این اقدام فرصتی عالی برای نزدیک شدن روس ها به چین است.

«پتر پوشکاروف»، تحلیل گر ارشد اقتصادی روس می گوید: سرمایه گذاری در اوراق قرضه روسی به یوآن، فرصت خوبی برای سرمایه گذاران چینی است تا اوراق بهادار با ارزش بر پایه دلار خود را تنوع ببخشند.

البته از این اقدام می توان یک حرکت نمادین یاد کرد زیرا یک میلیارد دلار اوراق مبلغ کمی برای راه اندازی چنین سیستم مالی است؛ اما با این حال، این آغاز یک سفر طولانی است و این یک حرکت اساسی است که نشان می دهد نظام پولی بین المللی در حال حرکت به سوی چند قطبی شدن است و روسیه آماده برداشتن گام های فعالانه در این راستا است. ضمن اینکه برای چین، روسیه و دیگر کشورها بسیار طبیعی است خواهان ایجاد سیستم غیر دلاری باشند.

با انجام این کار، کشورها می توانند به تدریج از سیستم منسوخ تسویه حساب های دلار، که در آن ایالات متحده غالب و به طور کامل برای روسیه و دیگر شرکا حق برابر قائل نمی شوند، رها شوند. بر همین اساس، اوراق قرضه روسیه سود بالایی دارد و احتمالا حتی سرمایه گذاران غربی به دنبال پیدا کردن راهی برای دور زدن تحریم های آمریکا خواهند بود.

بر پایه این گزارش، اوراق قرضه ی یورو پنج ساله روسی با سود سالانه 3.2 درصد معامله می شود و اوراق قرضه دولتی چین با عملکرد خوب به سود 3.6 درصد تا 3.9 درصد رسیده است. با این حال، اوراق قرضه روسیه به یوان به احتمال زیاد عملکرد بهتری را نسبت به بدهی ملی چین خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات