طی روزهای گذشته کنگره آمریکا طرح کاهش مالیات‌ها در این کشور را که از سوی دولت ترامپ ارائه شده بود، تصویب کرد. این بزرگ‌ترین پیروزی برای ترامپ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۸۶۵۲
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، طی روزهای گذشته سنای آمریکا طرح کاهش مالیات در این کشور را تصویب و عملاً نخستین پیروزی چشمگیر را برای دولت ترامپ ایجاد کرد. 

ترامپ که از نخستین روزهای ورود به کاخ سفید بارها قول کاهش مالیات‌ها را داده بود، تلاش بسیاری را برای تصویب این طرح کرد و علی‌رغم به تأخیر افتادن چندباره تصویب آن، در نهایت کنگره با ۵۲ رأی موافق جمهور‌ی‌خواهان و ۴۸ رأی مخالف دمکرات‌ها آن را تصویب کرد.

پیشتر تردید برخی سناتورهای جمهوری‌خواه باعث شده بود که تصویب این طرح به تأخیر بیفتد. این بزرگ‌ترین تغییر در نظام ملیاتی آمریکا طی حدود ۴۰ سال گذشته بوده است. این طرح تقریباً همانند طرحی بود که در سال ۱۹۸۰توسط رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا ارائه شده بود.

بر اساس این طرح که ترامپ اصرار دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ اجرایی شود حداقل درآمد مشمول مالیات در آمریکا دو برابر شده و درآمدی که در آمریکا مشمول بیشترین مالیات نیز می‌شود، دو برابر شده است. این بدین معناست که عملاً حجم مالیات‌های دریافتی دولت آمریکا کاهش می‌یابد.

این طرح جدید باید با یک طرح دیگر که چند هفته پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود ادغام شده و از سوی سنا به ترامپ برای تبدیل شدن به یک قانون ارائه شود.

دمکرات‌ها بر این باورند که این طرح به کاهش دریافت مالیات از ثروتمندان و افشار پردرآمد و در نتیجه افزایش کسری بودجه آمریکا منجر خواهد شد.

هدف از ارائه این طرح از سوی دولت ترامپ و تصویب آن از سوی نمایندگان سنای کنگره آمریکا القای اطمینان به سرمایه‌داران در این کشور است که از درآمد آنها مالیات کمتری دریافت خواهد شد.

طرح جدید همچنین شامل کاهش مالیات بر سود شرکت‌ها، املاک و ارث در آمریکا می‌شود و در کنار حذف یا کاهش مالیات برخی شرکت‌های بین‌المللی نظیر شرکت‌های هواپیمایی به کشاورزان آمریکایی نیز معافیت و تخفیف ویژه مالیاتی ارائه شده است. اگرچه دمکرات‌ها بر این باورند که این اقدام کسری بودجه هزار میلیارد دلاری را برای دولت آمریکا به همراه خواهد داشت اما موافقان این طرح نیز بر این باورند که کاهش مالیاتی به افزایش اطیمنان سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری منجر شده و رشد اقتصادی آمریکا را افزایش می‌دهد و از این طریق کاهش درآمد مالیاتی دولت آمریکا جبران می‌شود.

البته بازار وال‌استریت نسبت به این مسئله واکنش مساعد نشان داده و امروز افزایش قابل توجه شاخص را تجربه کرد.

ارسال نظرات