بازاری" خیانت در امانت" نمی کند. مسئله "امانت" و "اعتبار" در بازار بسیار مهم بود. رابطه استاد و شاگردی فراموش نشود، همه مطالب در جهت انسان و انسانیت این سنتهای اسلامی خوب بازار باید حفظ شود.
کد خبر: ۸۹۵۸۵۰۳
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

به گزارش بسیج اصناف بازاریان و تجار خبرگزاری بسیج، سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در مسجد عزیزاله بازار تهران عنوان کرد: در بازار اسلامی دروغ گفته نمی شود، قسم داده نمی شود، چانه زده نمی شود این مختصات های اساسی بازار اسلامی است.آموزش این مختصات‌ها قبل از هرچیزی احتیاج دارند به فرهنگ سازی و ارتباط بازار با اخلاق و حقوق از این قبیل مشخصات است.این مطالب تاثیر در اسلامی بودن بازار دارند.

در باب اخلاق می توان گفت که خریدار از آن کسی که قرار گذاشته و پول گذاشته جنس می گیرد،بیشتر پول می دهد مستحب است. فروشنده آن چیزی که قرار است بفروشد از آن کمی بیشتر بگذارد.به فروشنده می گویند منافع خریدار را رعایت کند و به خریدارمی گویند از آن چیزی که طی کردی بیشر بده، از این جور کار ها است.

خداوند در قرآن می فرماید برای شما رزق گذاشتند با تلاش به آن برسید

رحیم پور ازغدی ادامه داد: در خصوص توحید و دین در بازار ادامه داد: باید دید "امانت داری در بازار چقدر است" این بازار اسلامی است. یعنی چقدر به یکدیگر اعتماد داریم، به وعده های هم چقدر اعتماد داریم، بازار اسلامی در بحث "خیانت" و "امانت" است که معلوم میشود. با گران فروشی و کلاه برداری به رزقی که انبیاء، پیامبر(ص) گفته اند نمی رسید.

وقتی که قرار است به اعتماد مردم خیانت نکنیم و از پول مفت بگذریم ربا یعنی پول مفت ربا یعنی از نیازمند استفاده کنی و ظاهراً بهش کمک کردی و در باطن خونشان را در شیشه می کنند. در اسلام پولی که می گیرید و هیچ خدمتی برای مردم نمیکنید آن حرام است.

عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: تجارت دو جور است: تاجر حبیب خدا و همراه شیطان. ای تجار شمااید فجار(فجار یعنی فاسد) در روایات است‌که کل بازار مسجد است و هم بازار می تواند مرکب شیطان باشد،پس در نتیجه در بازار دو اتفاق می افتد.

 بازاراسلامی یعنی بازاری که در آن

تجارت کار مهمی است و باید با رعایت اصول اسلامی پیشرفت کرد نه آنکه هم پوست تولیدکننده را بکنی و هم پوست مصرف کننده را. در تجارت 2.1 از تولید کننده می گیری و 3.5 به مصرف کننده می فروشی این تجارت حرام است.یک کاری باید انجام داد از تولید کننده و مصرف کننده در بازار باید حمایت شود. این خیلی قدم بزرگی است. این تاجر حبیب الله است و خدادوستش دارد.

در بازار اسلامی آمده است تا وقتی که عرق کارگر خوش نشده است باد پولش را پرداخت کنی. به کارگر با احترام مزدش را پرداخت کنید. ثروتمندان بازار نگران فقرا در بازار باشند. امام علی(ع) فرمودند شما همانند یک کاروان هستید که با هم حرکت میکنند نه اینکه در انتهای کاروان تعدادی می افتند و جا می مانند و شما به مقصد رسیده اید..

یک جامعه انسانی و اسلامی باید هوای هم نوع خود را داشته باشد. وقتی در بازار معامله صورت می دهیم خود را در جای طرف مقابل بگذارید.

رحیم پور ازغدی در خصوص بازار تهران متذکر شد: بازار تهران به غیر از بعد اقتصاد کلان و خرد که درگیر آن هستید یک تاریخ است، مساجد بازار تهران همین مسجد شاه که به مسجد سید عزیز الله  همه تاریخ است. تاریخ را باید بدانید که بازار و مساجد نقش های خیلی مهمی دارند.

در انقلاب مشروطه علیه نظام قاجار همین مساجد پایگاه دفاعی بودند. یک نمونه حرکت شهید نواب صفوی است که در همین مسجد (سید عزیزالله) ثبت نام کرد و جزئی از 5000 هزار جوانی بود که برای مبارزه با رژیم صهیونیستی  داوطلب شدند. در سال 15 خرداد 42 محل اصلی بازار تهران بود در انقلاب اسلامی سال 57 نقش مهم بازار مشهود بود. قبل از همه این قضایا جنبش تنباکو انقلابیون و بازاریان تهران بودند. لذا بازار تهران و مساجد بازار نقش مهمی در تحرکات اقتصادی و سیاسی دارند.

حال دو اتفاق را باید مراقب بود؛ یکی، اتفاقات جدید بازار منجرب به از بین رفتن سنت قدیم نشود. بلکه سنت ها به نسل بعد منتقل شود. و دیگری مراقب باشیم آدم های نو کیسه و وابسته، آدم هایی که با رشوه و پارتی بازی و رابطه بازی امثالهم وارد نشوند.

نکته بسیار مهمی که در اسلامی بودن بازار هست، عقلانیت بازار است. بازاریان خیلی آدم های متدین، نمازگزار و نماز شب خوان هستند بزرگان بازار حرام خور نیستند و اتفاقاً پناهگاه جوانها بودند و سنت های دیگر اسلامی فراموش نشود.

بازاری" خیانت  در امانت" نمی کند. مسئله "امانت" و "اعتبار" در بازار بسیار مهم بود. رابطه استاد و شاگردی فراموش نشود، همه مطالب در جهت انسان و انسانیت این سنتهای اسلامی خوب بازار باید حفظ شود.

اسلامی بودن بازار فقط به معنای سنتی بودن بازار به معنای خاص نیست. شهرسازی و معماری میتواند نقش اسلامی ایفا کند. تمدن شهری بین مسجد و بازار یعنی اخلاق و دین و اقتصاد، سیاست و حقوق و تجارت اینها با هم ارتباط و انسجام ایجاد می کنند.

ضمام اقتصادتان را دست افراد نادان نسپارید

رحیم پور ازغدی بیان کرد: امام صادق(ع) فرموده اند:عقل تجاری وعقل اقتصادی داشته باشید. که اگر ضمام اقتصادتان را دست افراد نادان بدهید هر بلایی سرتان بیاید مقصر خودتان هستید. ضمام مدیریت اموال در بازار، مغازه، صنف ، بانک، پرداخت مالیات، گمرکات و امثالهم باید عاقلانه باشد باید علمی و حساب شده باشد.گمرک باید کنترل شود، نمی توان بازار را با قاچاق تقویت کرد.تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی غیر از اینکه اخلاقی و حقوقیست باید عقلانی باشد.

بخشی از این کارها را باید بازاریان و بخش دیگر را دولت، مجلس، دستگاه قضایی باید کمک کند.

بازاراحمق-بازارعاقل، دولت احمق-دولت عاقل، مجلس احمق-مجلس عاقل آیا قوانینی که می نویسیدآنها با هم تناقض دارد یا ندارد؟ کدام یکی از آنها درست اجرا می شود، کدام نظارت می شود.

 

با همکاری بسیج اصناف و بازاریان سلسله مباحث "بازاراسلامی" توسط استاد رحیم پور ازغدی در مساجد بازار تهران برگزار می شود.

 

ارسال نظرات