در نشست مسئولان بسیج دانشجویی مطرح شد؛
مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بر نقش مردم در امورات کشور تاکید و خواستار پاسخگویی مسئولان به آنها شدند.
کد خبر: ۸۹۵۸۴۵۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ میزگرد «ولی نعمتان فراموش شده» با حضور مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و امام صادق(ع) درخبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی کیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران به وسیله مردم و برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی به وقوع پیوست، اظهار داشت:هرچه از دوران انقلاب می‌گذرد شاهد حضور کم رنگ مردم در صحنه‌های مختلف کشور هستیم و عوامل حضور مردم در صحنه‌ها تضعیف می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر علت کمرنگی حضور مردم در عرصه‌ها به دلیل رفاه‌زدگی و دنیا‌طلبی افرادی است که زمانی جزو یاران نزدیک امام (ره) بودند.

** رفاه طلبی مسئولان را نسبت به دشمن خوشبین می‌کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه در شرایطی که برخی مسئولین و یاران انقلاب از مبارزه خسته شده‌اند، اعلام می‌کنند مردم خسته‌اند، گفت: تمایل به زندگی مجلل و تجمل‌گرایی سال‌هاست که در بین برخی از مسئولین رواج یافته است، باعث می‌شود دنیا طلبی و تمایل به کاخ نشینی به بدنه مردم سرایت کرده از طرف دیگر احساس کنند مسئولان آنها را درک نخواهند کرد.

کیان تأکید کرد: رهبر انقلاب بارها نسبت به این مسائل به مسئولان هشدار داده‌اند اما به این هشدارها توجه جدی نشده است.

وی خوشبینی به دشمنان و اعتماد به آنها را از عواقب کاخ نشینی مسئولان دانست و گفت: در چنین فضایی وجود رانت خواری و پرونده‌های بزرگ فساد مالی تعجبی نخواهد داشت. معتقدیم راهکار همه این موضوعات توجه به عدالت است که باید مورد نظر مسئولان قرار گیرد.

امین اقرلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه یکی از مسائل اصلی در نظام اسلامی توجه به مردم و وضعیت معیشتی آنهاست، اظهار داشت:  در کنار فسادهای عمدتا مالی که در کشور رخ داده  این تلقی صورت می‌گیرد که نحوه مقابله با جرایم متناسب و متوازن با جرم ها نیست. گاها با افرادی که فسادهای بزرگی چون فسادهای مالی را انجام دادند به خوبی برخورد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند پاسخگویی بهتر و مناسب‌تر مسئولان هستیم گفت: برخی از افراد و  گروه‌ها ناجوان‌مدرانه به قوه قضائیه به عنوان یکی از نهاد‌های حاکمیت حمله می‌کنند اما معتقدیم مدل پاسخگویی مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه باید تغییر کند. ما سال گذشته جلسه خصوصی با رئیس قوه قضائیه داشتیم که پاسخ بسیاری از شبهات‌مان داده شده اما اگر این گونه جلسات در فضای عمومی‌تری شکل گیرد قطعا می‌توان شاهد روند بهتری در این زمینه بود.

** روند پاسخگویی مسئولان به مردم باید تغییر کند

این فعال دانشجویی نحوه رفتار رهبر انقلاب را بهترین مصداق مواجه با مردم دانست و گفت: رهبر انقلاب در زمینه حقو‌های نجومی فرمودند این کار شرعا حرام است و باید پول‌های گرفته شده به خزانه برگردد اما برخی دولتمردان نجومی بگیران را ذخیره نظام می‌دانند و هیچ برخوردی با انها صورت نمی‌گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران وجود برخی پرونده‌هایی مانند کاسپین و هپکو را حاصل بی‌کفایتی برخی مدیران در سطوح مختلف اجرایی و نظارتی کشور دانست و یادآور شد: قوه قضائیه هم ورود جدی به این پرونده ها نداشت.دانشجویان در نشست‌های مختلفی با حضور این افراد شرکت کردند و پای حرف دل آنها نشستند. قطعا در این گونه مواجهات نیازمند اصلاحات اساسی هستیم.

وی با بیان اینکه اولین اقدام دراین زمینه پذیرش دعوت دانشجویان از سوی مسئولان است، گفت: قطعا این جلسات ابهامات را برطرف می‌کند و باعث دلگرمی دانشجویان و مردم می‌شود.

علیرضا صفری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه  با اشاره به موضوع نشست به پاسخگویی مسئولان به مردم به عنوان یکی از اصول اصلی انقلاب اشاره و تاکید کرد: این نیاز در تمام دوره‌های انقلاب احساس می‌شود، قطعا با افزایش درک و آگاهی مردم ضرورت این مسئله بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دوره پاسخگویی مسئولان به ضروری‌تر است،گفت: واقعیت‌های امروز جامعه گویای این است که پاسخگویی به مردم از جانب مسئولان در حاشیه رفته در حالی که پاسخگویی به مردم عین مسئولیت است. این مسئله‌ای است که در سیره امام و رهبر انقلاب نیز دیده می‌شود و آنها پاسخگویی را برای اصلاح امور امری ضروری می‌دانند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  با بیان اینکه برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های خبری تزئینی و تشریفاتی در اصلاح امور راه به جایی نمی‌برد، تاکید کرد: بیان نقد می‌تواند به اصلاح امور کمک کند اما برگزاری نشست‌های یک طرفه و ارائه گزارش‌های یک سو هر چند با نمودار و فیلم بدون در نظرگرفتن پاسخگویی به مردم راه به جایی نخواهد برد.

**نشست‌های خبری تزئینی دردی از مردم دوا نمی‌کند

صفری افزود: امروز پاسخگویی به نخبگان، مردم و دانشجویان به حاشیه رفته است و رفتارهای مسئولان نشان می‌دهد آنها تمایلی به شنیدن ندارند.در حالی که اگر این موضوع مورد غفلت قرار گیرد ممکن است مسیر انقلاب در ریل درستی حرکت نکند.

وی به نقش نظارتی مردم در حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: در حکومت اسلامی نظارت همگانی از سوی مردم است و مادامی که مردم در این زمینه نقش داشته باشند، می‌توان به اصلاح جامعه امیدوار بود. عدم پاسخگویی و وجود این نگاه در مسئولان نگاه غلطی است و قطعا ارائه گزارش‌های یک طرفه این اصل را محقق نمی‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: یکی از این شیوه‌ها پاسخگویی به دانشجویان و حاضر شدن در بین آنهاست. زیرا دانشجویان جزو اقشار جامعه هستند و پاسخگویی به آنها به نوعی پاسخگویی به جامعه است.

صفری ضمن درخواست از مسئولان برای اصلاح چنین رویکردی اضافه کرد: قطعا اگر آنها در این شیوه خود تغییراتی را لحاظ نکنند، مشکلات عدیده‌ای در کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش تسنیم، سیدمحمدعلی واردی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با بیان اینکه عدم پاسخگویی به مردم باعث ایجاد شکاف اجتماعی بین مردم و مسئولان خواهد شد، گفت: قطعا دشمنان ما در این زمینه ساکت نخواهند نشست .با هدف‌گیری این نوع مسائل به دنبال رسیدن اهداف خود هستند و سعی می‌کنند از چنین فضایی به نفع خود بهره گیرند.

وی افزود: در گذشته و به خصوص در دوران جنگ مسئولان ما جزو ساده زیست‌ترین افراد محسوب می‌شدند اما امروز اکثر مسئولان جایگاه مدیریتی خود را برای کسب قدرت و ثروت انتخاب می‌کنند و اشرافی‌گری را در این جایگاه دنبال خواهند کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تعارضات موجود در این بخش یادآور شد: در زلزله اخیر نیز شاهد بودیم برخی مسئولان برای گرفتن عکس سلفی به این شهر رفتند اما مردم این شهر به افراد و مسئولانی نیاز داشتند که هم‌‌پا و همراه آنها در این حادثه باشد و  با آنها همدردی کند.گروه‌های جهادی بی‌ادعا در این مناطق حضور یافتند و به دنبال دادن روحیه و ایجاد شرایط مناسب برای مردم هستند.

واردی به عدم پاسخگویی مسئولان به دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در بین 6 کاندیدای انتخابات تنها آقای میرسلیم به دانشگاه آمد و در جمع دانشجویان حضور یافت. آنچه که از سیره رهبر انقلاب و امام (ره) می‌بینیم این است که خود را ملزم به پاسخگویی به مردم  اما این فرهنگ در بین مسئولان در حال خاموش شدن است.

صادق مشایخی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و‌صنعت نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه دغدغه امروز دانشجویان بسیجی، مردم نهاد بودن انقلاب است و ما خود را از کف مردم و جامعه می‌دانیم، اظهار داشت: قطعا دانشجویان بسیجی دلسوزان مسئولان نظام هستند و هرگز به دنبال ضربه زدن به کشور و مسئولان نیستند. وظیفه ما به عنوان دانشجو مطالبه‌گری است. ما خود را مخالف دولت نمی‌‌دانیم و این موضوع که در دانشگاه سیستان مطرح شد و بسیج دانشجویی را مخالف دولت اعلام کردند، از نظر ما درست نیست.

وی افزود: بیان این سخنان برای یادآوری جایگاه سنگین مسئولیت به مسئولان است، زیرا بحث اصلی در حکومت و دغدغه مهم مسئولان در نظام اسلامی مردم است. معتقدیم مسئولان ما باید مردم نهاد باشند و از این ظرفیت بهره بگیرند.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به مردم یادآور شد: تریبون یک طرفه مسئولان دردی دوا نمی‌کند. اگر آنها یک لحظه خود را جای مردم بگذارند می‌بینند چه وظیفه سنگینی بردوش دارند. مردم حقیقتا ولی‌نعمتان این نظام هستند و باید همواره در جامعه دیده شوند. 

**مردم ولی‌نعمتان این نظام هستند و باید همواره در جامعه دیده شوند

مشایخی با اشاره به مطالبات مردم در بخش‌های مختلف گفت: مردم طی سال‌های گذشته از ناحیه اقتصادی دچار مشکلات مختلفی هستند و با پرونده‌های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. دانشجویان تلاش کردند با حضور در کنار آنها با ابراز همدردی درد این مسئله را برای آنها کمتر کنند. هر چند وجود این پرونده‌ها گویای نبود مدیران لایق و کارآمد در مسند امور است.

وی تاکید کرد: اینکه مسئولان ما تلاش کنند با حضور در مسند قدرت به انتصاب اقوام، آشنایان اقدام کنند و یا چیزی مانند ژن خوب را مطرح کنند موضوعی است که می‌تواند بیان‌گر آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در این بخش باشد.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به علاقه امام به مردم گفت: ایشان مردم را باور داشت و به آنها ایمان می‌ورزید و خود را خدمتگذار مردم می‌دانست. اگر مسئولان امروز از اینگونه دیدگاه‌ها نسبت به مردم استقبال نکنند قطعا در آینده این دلسردی‌ها باعث می‌شود بین آنها  و نظام شکاف ایجاد شود.

مشایخی با بیان اینکه طی 40 سال گذشته از انقلاب نقش مردم تغییر نکرده و همواره پشتبان نظام بودند اما نگاه مسئولان به مردم عوض شده تاکید کرد: ما در انقلاب مدیون خون شهدا هستیم و برای بزرگ شدن این نهال تنومند خون‌های بسیاری ریخته شده است. رهبر انقلاب با دلسوزی که نسبت به مردم دارند همواره نکاتی را به مسئولان متذکر می‌شوند اما متأسفانه آنها غفلت می‌کنند. چقدر رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و مسئولان چه اقداماتی در این خصوص انجام دادند؟

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای مذاکرات یادآور شد: قطعا کسی مخالف مذاکرات نبوده است اما غرب و استکبار جهانی همچنان به تعهدات خود نسبت به ایران عمل نمی‌کنند.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر نگاه به داخل برای حرکت در مسیر پیشرفت جامعه گفت: اگر به مردم نیروی انسانی نخبه و متخصص خود اعتماد و تکیه نکنیم پیشرفتی از درون در کشور ایجاد نمی‌شود و مطمئن باشیم از بیرون کمکی به ما نخواهد شد.

پیمان ضیائی جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه این نشست با بیان اینکه منظور از ولی نعمتان در نظام اسلامی مردم هستند، گفت: کمرنگ شدن یا کمرنگ کردن نقش مردم در امور کشور یکی از ضعفهای حاکمیتی است که طی سالهای اخیر بوجود آمده است.البته وضعیت معیشت مردم و مطالبات آنها در همین زمینه قابل بحث و بررسی است.

** حضور ذی‌نفعان در مناصب اجرایی به نفع مردم نیست

وی با اشاره به حضور ذی نفعان در مناصب اجرایی و مدیریتی کشور گفت: قطعا وقتی وزیری که خود از ذی نفعان و ذی نفوذان حوزه است در مسندی انتخاب شود نم‌ تواند درد مردم را بفهمد. وزیر بهداشت ما سالهاست از قشر پزشکان انتخاب می‌شود. تجربه سایر کشورها در این حوزه اینگونه است که اگر وزیر بهداشت از جنس پزشکان نباشد بهتر می‌تواند طرحهای اجرایی را به سرانجام برساند اما در کشور ما پزشکان که جزو ذی نفوذان این حوزه هستند در این مسند مسئولیت دارند. این مسئله باعث شده طرح‌های این بخش عمدتا به نفع این قشر رقم خورد و مردم نادیده گرفته شوند. مانند مسئله‌ای که در طرح سلامت قابل مشاهده است.

جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به موضوع خام فروشی در کشور گفت: در حالی که همگان و مسئولان را از این مسئله برحذر می‌دانند اما شاهد خام فروشی در کشور هستیم و این به دلیل است که در این بخش نیز ذی نفعانی وجود دارد که منفعت خود را در خام فروشی می‌بینند.

ضیائی به استفاده از ظرفیتهای مردمی در کشور تأکید کرد و گفت: فهم ناقص نسبت به ظرفیت‌های مردم باعث می‌شود نتوانیم از این ظرفیت بهره برداری کنیم. امام و رهبر انقلاب نسبت به عامل مردم توجه جدی داشتند و تجربه 8 ساله دفاع مقدس نشان داد هرجا به نیروهای مردمی تکیه کردیم به نتیجه رسیدیم و پیشرفت نصیب کشور شد. ضعف مسئولان در این زمینه مشکلاتی را ایجاد می کند و نمی‌توانیم در موقع لزوم از بسیج مردمی استفاده کنیم.

مهدی حسینی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در بخش پایانی این نشست با اشاره به برخی از سخنان امام راحل درباره جایگاه مردم در حکومت اسلامی گفت: وقتی مردم بین خود و مسئولان دیواری احساس کنند قطعا نسبت به مسائل کشور دلسرد می‌شوند و مشارکت آنها در ابعاد مختلف کم‌رنگ خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع نشست یادآور شد: پاسخگویی به مردم آنها را در حل مشکلات و همراهی با سختی‌ها با مسئولان را همراه می‌سازد. اما عدم حضور مسئولان در جمع مردم و نادیده گرفتن آنها باعث می‌شود تحمل شرایط و سختی‌ها برای انها سخت تر شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به مواجهه مسئولان با زلزله کرمانشاه گفت: در شرایطی که مردم به دنبال کم شدن آلام این حادثه بودند برخی با این مسئله نیز سیاسی برخورد کردند و تلاش کردند به نوعی خود را مطرح کنند و به آلام و دردهای مردم توجه نداشتند.

** مردم با کسی در نظام عقد اخوت نبستند

حسینی با اشاره به تجربه‌های تاریخی در صدر اسلام در این زمینه گفت: قطعا بین مسئولان نظام اسلامی و نظام غیراسلامی در این بخش باید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.معتقدیم مسئولان نظام اسلامی باید مردم را ولی نعمتان خود بدانند و به دنبال خدمت به آنها باشند و البته ما در نظام با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌ایم. در دوران صدر اسلام زبیری که در همه غزوات حضور داشت و از امام علی دفاع می‌کرد به یک باره در مقابل امام و ولی زمان ایستاد. البته در انقلاب نیز شخصیتی چون قائم مقام رهبری که دارای شأنیت و شخصیتی بالاتر از دیگران بود و وقتی در برابر این نظام و سیل مردمی قرار گرفت کنار گذاشته شد.

وی ضمن تأکید بر پاسخگویی مسئولان نسبت به مطالبات مردم گفت: همه مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و از این به بعد هم می‌ایستند اما برخی رفتارهای ناصحیح  مسئولان در این خصوص ضمن کند کردن حرکت رشد نظام کشور را دچار هزینه‌هایی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات