حجت الاسلام امینی در جلسه هفتگی تفسیر و محفل انس با قرآن شاهرود گفت: اگر امت اسلام می‌خواهند به سعادت برسند باید پیامبر را الگو قرار دهند و دارای سه ویژگی ایمان به خدا و ایمان به فردا و اهل یاد و ذکر زیاد باشند.
کد خبر: ۸۹۵۸۳۷۰
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در جلسه هفتگی تفسیر و محفل انس با قرآن کریم که به میزبانی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) شاهرود و به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر و امام صادق (ع) برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه صد‌ها آیه در باب رسول خدا در قرآن آمده به حدیث امام باقر و امام صادق (ع) در باب نام‌های پیامبر در قرآن اشاره کرد و افزود: امام باقر برای پیامبر ده نام عنوان می‌کنند که ۵ نام در قرآن است و عبارتند از: (محمد، احمد، عبدالله، یاسین و نون) و امام صادق (ع) طه را نیز اضافه می‌کنند که معنایش‌ای کسی که طالب حق و هدایت کننده به سوی حق هستی می‌باشد.
وی با اشاره به برخی آیات که نام پیامبر در آن آمده افزود: در سوره آل عمران آیه ۱۴۴ به نام و مسئولیت پیامبر اشاره شده که مقام رسالت قبل از ایشان برای پیامبر دیگر هم بوده و با فوت یا شهادت پیامبر خدا هست و نباید انحراف در امت ایجاد شود و باید انسان‌ها روی یک مرز باشند و به عقب بازنگردند.
امام جمعه شاهرود با اشاره به آیه ۴۰ سوره احزاب بیان کرد: در این آیه بیان شده که پیامبر پدر کسی نیست و یکی از مقامات پیامبر که خاتم الانبین است بیان گردیده است.
وی به آیه ۲۹ سوره فتح اشاره نمود و ادامه داد: در این آیه نام پیامبر و مسئولیت و شخصیت حقوقی پیامبر بیان شده که ایشان و اطرافیان پیامبر چه خصوصیاتی دارند که مهمترین آن نسبت به کفار که تعرض کرده اند نرمش نداشته و اشداء هستند و با مومنین مهربان هستند و اهل رکوع و سجود اند.
امینی با اشاره به آل سعود گفت: آل سعود ادعا می‌کند که اهل سنت است که البته وهابی هستند و امت اسلام، اما آیا ویژگی که در قرآن بیان شد دارند یا برعکس آن است و با ترامپ مهربان و با مردم یمن مظلوم چه می‌کنند و به خاک خون می‌کشند و با اسرائیل سَر و سِر دارند که دشمن خونی امت اسلام است.
وی با بیان اینکه قرآن علامت داده امت اسلام دارای این ویژگی هستند عنوان کرد: به خودمان هم نگاه کنیم که در اجتماع چگونه هستیم و سَرچیز‌های بی خودی با هم قهر می‌کنیم و ما امت اسلام هستیم که رحما بینهم باید باشیم.
امام جمعه شاهرود با اشاره به افتخارات انقلاب اسلامی عمل کردن به این تاکید قرآن است گفت: انقلاب اسلامی افتخار امت اسلام است که ما با میانمار ارتباطی نداریم، اما ملت ایران دل دارد، فلسطینی‌ها شیعه نیستند، اما امام راحل از قبل از انقلاب از این ملت دفاع کرد، زلزله آمد دل مردم همه تپید و نشانه امت پیامبر است و باید مراقب باشیم که جایش عوض نشود که از طبق آیه از امت اسلام بیرون می‌آییم.
وی با بیان اینکه در قرآن کراراً با شخصیت حقوقی از پیامبر نام بُرده شده است افزود: در سوره احزاب آیات ۴۴ و ۴۵ شخصیت حقوقی ایشان نام بُرده شده که ویژگی شاهد و گواه بر امت حیاً و میتاً دارد و بشارت دهنده و انزار کننده دهنده است که مسئول باید این ویژگی را داشته باشد و دعوت به خدا می‌کنند.
امینی با اشاره به اینکه نکته‌ای که اینجاست این است که پیامبران دعوت به خدا می‌کنند اظهار کرد: ادیان و عرفان‌های دروغین دعوت به خود می‌کنند نه به خدا و مافیای ثروت و قدرت هر جا که منفعت داشته باشد وارد می‌شوند مثلاً الان در زمینه گیاهان دارویی وارد شده اند و باید بدانیم اولیا خدا اگر طب می‌گویند به خدا دعوت می‌کنند نه به خود.
وی با بیان اینکه پیغمبر نور و چراغ روشن است ادامه داد: پیامبر حقایق را بیان می‌کند و مقامات پیامبر در قرآن خاتم النبیین و اسوه حسنه که در سوره احزاب آیه ۲۱ بیان می‌شود که پیغمبر اسوه و الگوی همیشه بشریت است و خدا در قرآن سه الگو معرفی می‌کند که حضرت ابراهیم (ع) و مومنین خالص که تبعیت از انبیاء می‌کنند و پیامبر اکرم (ص) هستند.
امام جمعه شاهرود با تاکید بر اینکه بهترین الگو در سبک زندگی پیامبر اسلام است افزود: اگر امت اسلام می‌خواهند به سعادت برسند باید پیامبر را الگو قرار دهند و دارای سه ویژگی ایمان به خدا و ایمان به فردا و اهل یاد و ذکر زیاد باشند.
وی با اشاره به آیه ۴ سوره قلم که به خُلق عظیم پیامبر اشاره می‌کند ادامه داد: آیه ۱۵۹ سوره آل عمران به نرو خویی و نرم گویی پیامبر اشاره دارد و اخلاق حسنه ایشان که مربی بیان اینگونه باشد و به شرح صدر پیامبر که مسئول هم باید اینگونه باشد که ادای تکالیف به شرح صدر است.
امینی با اشاره به آیات ۳ و ۴ سوره نجم گفت: پیامبر یک کلمه از خود نمی‌گوید و در آیه ۵۶ سوره احزاب از مقامات عالیه پیامبر می‌گوید که خدا و ملائکه به پیامبر درود می‌فرستند و به مومنان هم می‌فرماید که شما هم درود بفرستید.
وی تصریح کرد: عمومی‌ترین و جامع‌ترین ذکر که نیاز به سواد و استاد ندارد همین ذکر صلوات است که آثار و برکات زیادی دارد و باید بدان توجه کرد.
در این مراسم معنوی قاریان برتر کشور حجت الاسلام حسین دهقان و وحید الدین وحیدنیا به تلاوت آیات کلام وحی در باب پیامبر اسلام پرداختند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها