مدیرکل گمرکات استان کردستان:

کسب رتبه نخست ترانزیت خارجی کشور توسط مرز باشماق کردستان

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: طی هشت ماهه نخست سال 96 گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت 774 هزار تُن کالا به ارزش 2 میلیارد و 740 میلیون دلار موفق به کسب رتبه نخست ترانزیتی مقصد کشور شد.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۲۲
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، بختیار رحمانی پورهمچنین میزان صادرات استان طی این مدت را ۵۹۸ میلیون دلار اعلام کرد.

وی افزود: در هشت ماهه سال ۹۶، مقدار ۳۵۲ هزار تُن کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار در گمرکات استان اظهار و ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۶۲ میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور از طریق مرز‌های استان به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان عنوان کرد: در مجموع ۷۸۴ هزار تُن کالا به ارزش ۵۹۸ میلیون دلار طی این مدت از گمرکات استان صادرات کالا انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳ درصد افزایش و از لحاظ ارزش ارزی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: گمرک مرزی باشماق در میان ۱۰۸ گمرک فعال صادراتی کشور طی هشت ماهه سال ۹۶ از نظر ارزش کالا‌های صادر شده رتبه ۲۸ را کسب کرده است.

رحمانی پور با تاکید بر اینکه طی این مدت بالغ بر ۷۵۰ قلم کالای صادراتی به بیش از ۱۷ کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، تصریح کرد: کشور‌های عراق، افغانستان، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان با بیش از ۹۸ درصد، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، عمده‌ترین گروه کالا‌های صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی بوده که محصولات کشاورزی با اختصاص ۱۷۳ هزار تن به ارزش ۵۹ میلیون دلار بیشترین سهم حجمی و مصنوعات پلاستیکی با ۲۳ هزار تن به ارزش ۶۷ میلیون دلار بیشترین سهم ارزشی را طی این مدت داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از ۴۹ میلیون دلار و به وزن بیش از ۴۱ هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است، بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۳۹ درصد و از لحاظ وزن ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور اعلام کرد: عمده‌ترین کالا‌های وارداتی ماشین آلات برقی، مصنوعات آلومینیومی، مواد پلاستیکی، غلات، کاغذ و مقوا و ضایعات پلاستیک است و کشور‌های عراق، پاکستان، هلند، آلمان و سوئد از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه سال جاری تزانزیت بیش از یک میلیون تُن کالا به ارزش ۳ میلیارد و دلار از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا انجام گرفته است که این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۴۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۷ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار