کارگاه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در پایگاه فاطمه الزهرا برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۱۷
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، در این کارگاه که دختران مقطع راهنمائی و دبیرستان حضور داشتند، کارشناس فضای مجازی در مورد نحوه استفاده از این تکنولوژی را بیان کرد.
جلالی در ابتدا گفت:فضای مجازی به عنوان فضائی که رهبر انقلاب، در مورد آن می‌گویند:اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است یعنی رهبر انقلاب که دلسوز‌ترین فرد به انقلاب هستند، کل انقلاب و چندین سال مبارزه را در یک کفه ترازو و فضای مجازی را در کفه دیگر می‌گذارند و تاکید می‌کنند بر نشر مطالب مذهبی از این فضا و توصیه می‌کنند به جوانان برای استفاده از این فضا.
وی گفت: ول ما متاسفانه بدون اینکه هیچگونه اطلاعی از این فضا داشته باشیم وارد آن می‌شویم و در کنار زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم و گاهاً زندگیمان را تحت تاثیر آن قرار می‌دهیم و بیشترین وقتمان را در برنامه هائی مانند تلگرام، موبوگرام و ... می‌گذرانیم.
جلالی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) افزود:خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست، در کجاست و به کجا میر ود. با توجه به این حدیث، سواد رسانه‌ای به ما یاد می‌دهد خبرهائی که در فضای مجازیبه ما می‌رسد چند درصد آن درست و چند درصد آن اشتباه است و هدف این افراد از پخش این خبر‌ها چیست؟
وی افزود:چگونه است که ما در تکنولوژی‌های امروز دنیا مثل موبایل و نرم افزار‌های اندرویدی، تحریم نیستیم، ولی در فروش نفت، خرید هواپیما و دارو‌هایی که بسیار برایمان مهم هستند، تحریم هستیم و دلیل آن هم نفعی است که برای بیگانگان دارد. رسانه‌ها برای اینکه مغز ما را تحت تاثیر قرار دهند و ما آن را بپذیریم یک خبر را با روش‌های مختلف بیان می‌کنند تا ما متوجه نشویم که پشت این خبر چه افراد یا عواملی هستند همانطور که میدانید باراک اوبا، خود معترف شده که:چندهزار میلیار دلار بودجه‌ای که داشته را صرف ورود سیستم عامل اندروید به ایران کرده است.
جلالی اضافه کرد: اینترنت اولین بار در آمریکا بوجود آمد، چون شوروی سابق با هواپیماهایش مراکز اینترنتی آمریکا را بمباران میکرد، آمریکائی‌ها تصمیم گرفتند چند مرکز کامپیوتری داشته باشند، با بوجود آمدن چند مرکز کامپیوتری متوجه شدند که دسترسی به اطلاعات مشکل شده، لذا تصمیم گرفتند چند مرکز کامپیوتری داشته باشند، ولی به صورت آنلاین بتوانند از اطلاعات بهره برداری کنند به این ترتیب بود که اینترنت بوجود آمد و در ادامه موبایل و تبلت برای شاکله‌های ناسا برای جاسوسی تولید شد و امروزه ما از آن‌ها به راحتی استفاده می‌کنیم در حای که هیچگونه توجهی به خطراتی که برایمان دارد نمی‌کنیم به عنوان مثال برای استفاده از تلگرام در هنگان نصب از ما سوال می‌کند که به گالری، مخاطبان و پیام‌های ما دسترسی داشته باشد اگر جواب منفی بدهیم که برنامه نصب نمی‌شود و اگر جواب مثبت بدهیم برای همیشه به قسمت‌های حساس موبایل ما دسترسی دارد و می‌تواند اطلاعات گوشی ما را بدون آنکه متوجه شویم استفاده (سوء استفاده) نماید.
ارسال نظرات