معاون توانبخشی سازمان بهزیستی:

جامعه معلولان در صورت تصویب لایحه حمایتی، منتظر خبرهای خوش زیادی باشند

خبرگزاری بسیج: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به مخالفت برخی معلولان از برگزاری همایش ها با توجیه اتلاف سرمایه، تاکید کرد: برگزاری این همایش ها صرف هزینه برای جشن و تفریح نیست، بلکه بررسی و تشریح مشکلات معلولان در حضور مسئولان است.
کد خبر: ۸۹۵۷۶۰۷
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حسین نحوی نژاد در آئین تجلیل از معلولان نخبه شهرستان ری که به مناسبت روز معلولان برگزار شد، اظهار داشت: برخی از معلولان اظهار می دارند که به جای برگزاری همایش تقدیر از معلولان، هزینه آن را صرف خرید کانکس برای زلزله زدگان کنیم، اما من می گویم که این مراسم جشن عروسی نیست که هزینه آن را صرف کارهای ضروری دیگری کنیم بلکه این همایش مطالبه خواهی است مسئولان باید در این مراسم حرف ما را بشنوند. وی خطاب به یکی از مسئولان که اظهار داشته 50 امضاء جمع می کنیم تا لایحه حمایت از معلولان در مجلس سریع تر در دستور کار قرار بگیرد و تصویب شود، خاطر نشان کرد: آنها حرفشان را می زنند و می روند و فراموش می کنند که چه می گویند. وی تاکید کرد: من از اینکه واقعیت ها را بیان کنم از هیچ کس هراسی ندارم و 22 سال اینگونه خدمت کردم؛ وزرا، استانداران و مسئولان باید بنشینند و به حرف دل معلولان گوش کنند، خیابان های ما برای حرکت معلولان مناسب نیست، وقتی شهروند نابینایی که با زحمت مدرک فوق لیسانس گرفته و چاله مترو به می شود، این موضوع مناسب جامعه ما نیست؛ وقتی زنی که برای درمان بیماری همسرش کار می کند، ویزیتوری می کند و در چاله آسانسور می افتد و جان می دهد زیبنده کشور ما نیست. اگر قرار است به خاطر بیان این مطالب مسئولیتی نداشته باشم این 4-5 میلیون حقوق را هم نمی خواهم، می روم مطب و کار خودم را می کنم. اینها را ملائک از جهان غیب درست نمی کنند ما باید درست کنیم. با شعار کار درست نمی شود باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و ضرورت اجرای فرامین معظم له، گفت: ایشان فرمودند باید به گونه ای عمل کنیم که اگر کسی بیمار شد مشکل او فقط بیماری باشد نه کاغذ بازی و دوندگی در پیچ و خم مشکلات اداری.

   نحوی نژاد با بیان اینکه در این مقطع گزارش عملکرد نمی دهد، خاطر نشان کرد: مشکل معلولان با استخدام و بحث 3 درصد درست نمی شود. وی گفت: رئیس جمهوری لایحه حمایت از معلولان را با تمام شرایط به مجلس ارائه کرده است، تمام ایرادات شورای نگهبان به لایحه را نیز برطرف کرده ایم و الان منتظر تصویب آن از سوی نمایندگان مجلس هستیم، اما اگر 15 روز بگذرد بودجه سال 97 را از دست می دهیم لذا نمایندگان مجلس باید هر چه سریع تر اقدام کنند.

وی با تشریح برخی مواد لایحه حمایت از معلولان گفت: کارفرمایان بخش غیردولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند. حقوق و دستمزد فرد دارای معلولیت شاغل براساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط به طور کامل از سوی کارفرما پرداخت شود.

کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را استخدام نمایند، از مشوق‌های مالیاتی برخوردار و از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی مشغول به کار هستند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش‌فرما معاف می‌شوند؛ حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی این گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

کلیه دستگاه‌های مشمول مکلفند حداقل 5 درصد مجوزهای استخدامی نیروی انسانی خود را (رسمی، پیمانی، قراردادی و ...) به افراد دارای معلولیت واجد شرایط و دارای توانمندی کار در پست‌های مشمول مجوزهای مذکور اختصاص دهند.

 افراد دارای معلولیت از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده سازی زمین، عوارض نوسازی و هم‌چنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب شهری یا منطقه معاف هستند.

دستگاه‌های متولی صدور مجوز، مکلفند رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب‌سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد: در صورت تصویب این لایحه معلولان منتظر شنیدن خبرهای خوش زیادی باشند که گزارش مفصل آن را بزودی به جامعه معلولان ارائه می کنیم.

نویسنده خبر: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات