خبرهای داغ:
گفت‌وگوی خواندنی با جانباز نمونه و کارآفرین قمی
مهدی رجب‌زاده، جانبازی که در دوران دفاع مقدس برای ادای تکلیف در خط مقدم جبهه‌ها نقش‌آفرینی کرد، پس از پایان جنگ تحمیلی همزمان با پروسه سازندگی نیز، در خط مقدم جبهه سازندگی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۵۷۴۷۲
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، پیروزی انقلاب به برکت، صفا، خلوص و رهایی از منافع مادی و شخصی کسانی شکل گرفت، که مردانه در جنگ تحمیلی مقاومت کردند و با رشادت‌ها و ایثارگری‌های خویش به استقبال خطر رفتند، تا انقلاب و نظام جمهوری اسلامی حفظ، مسلمین قوی و دشمنان اسلام خوار شوند. آری این مقاومت‌ها  زمینه  بیداری ملت‌های مسلمان و بازگشت هویت اسلامی به آن‌ها شده است. حال آرامش کنونی ما نیز مرهون جان بازی، رشادت‌ها و مجاهدت‌های این جانبازان بزرگ است.

مهدی رجب‌زاده یکی از آن جانبازانی است که در دوران دفاع مقدس برای ادای تکلیف در خط مقدم جبهه‌ها نقش‌آفرینی کرد، تا به درجه پرافتخار جانبازی نائل آمد و پس از پایان جنگ تحمیلی همزمان با پروسه سازندگی، همچون دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه سازندگی قرار گرفت و با عنوان کارآفرین نمونه  مطرح شد. به همین بهانه به گفت‌وگو با این جانباز کارآفرین نمونه در استان قم پرداختیم.

مهدی رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، از خاطرات دوران انقلاب و دفاع مقدس چنان لب به سخن می‌گشاید که شور و اشتیاق آن دوران در چهره‌اش نمایان می‌شود، در فروردین‌ماه 1339 در شهر مقدس قم در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشوده و زندگی سراسر سعی و تلاش خود را از سر می‌گیرد. تا پیش از انقلاب اسلامی در رشته‌های کاری مختلفی فعالیت داشتند تا اینکه همسو با جریان انقلاب، زمان ادای تکلیف در جبهه حق علیه باطل فرا رسید و به درجه جانبازی، هدیه‌ای الهی و نگینی بر حلقه افتخاراتش نائل آمد.

از گره‌زنی فرش تا قرار گرفتن در خط مقدم جبهه سازندگی

این جانباز کارآفرین پس از به پایان رسیدن جنگ تحمیلی همزمان با پروسه سازندگی، همچون دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه سازندگی قرار گرفتند و با علاقه و استعدادی که در رشته فرش داشتند، فعالیت در این عرصه را آغاز و به هنرنمایی و هنرآفرینی در این وادی می‌پردازد. طولی نکشید که در رشته‌های متنوع صنعت فرش متخصص و صاحب سبک شد و پس از ارائه نمونه کارهای خود در نمایشگاه‌های مختلف، با دریافت عنوان، لوح، تندیس و تقدیرنامه مورد تشویق همگان قرار گرفت و با به ثبت رساندن ایده‌هایش در اسناد کشوری از طرف متولیان صنعت فرش به‌عنوان بازاریاب به خارج از کشور اعزام شد.

از ابداع طرح‌ها و ایده‌هایی نو در نقش و فرش، تا عنوان کارآفرین نمونه

 این استاد خلاق جانباز، چنان در کار فرش غرق می‌شود که به ابداع و خلق طرح‌ها و ایده‌هایی نو در این زمینه دست می‌یابد و با خلق آثاری ماندگار در نقش و فرش عناوین مختلفی را به دست آورد. تا اینکه با تأسیس شرکت شانه کوب و راه‌اندازی اولین وب‌سایت تخصصی فرش و خدمات جانبی، خدمات چشمگیری را در این عرصه به ثبت رساند و در سال1389 که بیش از 20 سال از فعالیت کاری‌اش در رشته فرش می‌گذشت، در چند نوبت به‌عنوان جانباز نمونه استان قم همچنین در سال 1388نیز به‌عنوان کارآفرین برتر استان موردتقدیر قرار گرفت. البته آثار بی‌نظیر استاد بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش و موردتوجه مردم و مسئولین بوده است. 

از گره‌زنی فرش تا قرار گرفتن در خط مقدم جبهه سازندگی

وی  تاکنون با تربیت مربیان و آموزشیاران بی‌شماری در این عرصه خوش درخشیده است و هم‌اکنون با فعالیت در رشته‌های ( طراحی، رنگرزی، چله کشی، بافت و برجسته‌کاری ) صاحب ایده بوده است. در واقع نوآوری‌های این مرد بزرگ در عرصه فرش راهگشای بسیاری از عاملان این کار قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که گزیده‌ای از آثار بی‌نظیر این استاد بزرگ شامل طراحی و بافت کلیات مجموعه اشعار حکیم عمر خیام در غالب کتاب فرش، تابلو فرش مکه و مدینه، تابلو فرش صلوات و ذکر لا اله الا الله به‌صورت برجسته‌کاری شده با نخ شب نما و برجسته‌کاری فرش زیارت‌نامه ابوالفضل العباس (ع) و غیره می‌شود.

   حفظ دستاوردهای انقلاب با پیروی از جانشین برحق امام خمینی(ره)

 اما خاطره‌انگیزترین دوران زندگی این جانباز نمونه کشوری خاطرات جنگ تحمیلی، که عاشقانه همانند دیگر همرزمانش به دفاع از خاک و سرزمین مادرش برخاستند، بود. خاطراتی تلخ و شیرین در کنار هم با الگو و شاخصه‌ای معین که سعی بر قدم نهادن، باجان و دل در راه اهداف و گفتار و آرمان‌های رهبر انقلاب داشتند و اکنون نیز با گذشت سال‌ها، تنها با پیروی از جانشین برحق امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای می‌توان دست آوردهای انقلاب را حفظ  کرد، تا این نظام با ارزش‌های بزرگ دینی و مذهبی‌اش به دست نا اهلان نیفتد. چرا که این سرزمین برای آرامش کنونی‌اش خون‌های پاکی را نثار کرده، که باید قدردانشان بود.

از گره‌زنی فرش تا قرار گرفتن در خط مقدم جبهه سازندگی

وی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین کارها را برای حفظ نظام و پاسداشت خون شهدا، گام نهادن در مسیر ولایت و پیروی از رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری دانستند و دوری از این صراط مستقیم و مسیری روشن، جز گمراهی و ضلالت ثمره دیگری نخواهد داشت. چرا که با عنایت به جمله ( انسان در این دنیا بیهوده خلق نشده)، تنها مسیری که در این دنیا به مقصد حقیقی خواهد رسید، البته بر اساس فرمان‌ها و دستورات دینی و با تکیه‌بر راهنمایی رهبران دینی مسیر ناهموار دنیوی را به‌سلامت سپری خواهیم کرد. بنابراین باید دنباله‌رو راه مشخص و معینی با رنگ و بوی ولایت باشیم، تا با بیراهه رفتن، راه را گم نکرده و از اصل جا نمانیم.

 مطالعه و مرور وقایع تکرار شدنی تاریخی راهگشای مشکلات روز جامعه

این جانباز کارآفرین با وجود محدودیت جسمی که گویی به علت فعالیت‌های بیشمار، در وجود ایشان هیچ نمودی ندارد و در واقع به‌واسطه تواضع و فروتنی، علاقه‌ای به بیان بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش نداشت. چرا که آن را معامله‌ای با خداوند می‌دانست، معامله‌ای که آن را هدیه‌ای الهی و نگینی بر حلقه افتخاراتش قلمداد می‌کرد. اکنون این جانباز سرافراز با تلاش، پشتکار و بدون هیچ‌گونه کمک و حمایتی از جانب مسئولین با عنوان هنرمند و کارآفرینی نمونه شناخته‌شده است. این مرد خدا با برخوردی دلسوزانه، مهربان و عاشقانه با همسر و سه فرزند خویش، زندگی بسیار ساده‌ای داشت و چنان مولایش ساده زیستی را پیشه خودکرده است، آری این‌گونه خدایی زیستن و خدایی ماندن حاصل ایمان قلبی و عشق سرشار اوست.

 مطالعه و مرور وقایع تاریخی، که با عنوان وقایعی تکرار شدنی در تاریخ شناخته می‌شوند و فرهنگ‌سازی آن‌ها می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات روز جامعه شده و در راستای شناسایی و رفع موانع پیش رو مؤثر واقع شود. در واقع جانبازان نیز با عنوان روایتگران وقایع تاریخی کشورمان، با روایت روزهای سخت و تلخ نبرد و جنگ تحمیلی، شهیدان زنده‌ای هستند، که پیامدهای مهم شهدا را برایمان به ارمغان آوردند. آنان با پیروی از مسیر ولایت و راه دین افتخاراتی دست‌نیافتنی و اسطوره‌های بزرگی بر تارک آسمان هستی به شمار می‌روند، که برای سعادتمندی دنیوی و اخروی، باید افکار و اعمال و رفتارشان را در زندگی دنبال کرد. 

 گفت‌وگو و گزارش از الهام پناهی فر

ارسال نظرات
پر بیننده ها