روزانه 18.6 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز به اقصی نقاط جهان عبور می‌کند که 32 درصد کل نفت ترانزیت دریایی را شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۷۴۲۹
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲


به گزارش خبرگزاری بسیج، آمارها نشان می‌دهد تنگه هرمز ایران بیشترین مسیر حمل‌ونقل دریایی نفت جهان را دارد. روزانه بیش از 18.5 میلیون بشکه نفت از این گذرگاه عبور می‌کند که به نوعی گلوگاه اصلی حمل‌ونقل محصولات نفتی جهان محسوب می‌شود. بنابراین تنگه هرمز یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود که در معاملات نفتی جهان بسیار بااهمیت است. امنیت این منطقه بسیار مهم و حیاتی است و هر گونه اختلال در آمد و شد کشتی‌ها در این مسیر می‌تواند بحران نفت در جهان ایجاد کند.  تنگه هرمز در خلیج‌فارس و بین ایران و عمان قرار گرفته است.

«مالاکا» تنگه مهم دیگری است که بین مالزی و اندونزی قرار گرفته و روزانه 16 میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور می‌کند. این تنگه پس از «هرمز» دومین معبر مهم نفت در جهان محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، دیگر معابری که محل آمد و شد کشتی‌ها و حمل‌ونقل محموله‌های نفتی است آن چنان مهم و حیاتی نیستند.

«تنگه کیپ» در آفریقای جنوبی است که روزانه 5.8 میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور می‌کند و در جایگاه سوم بیشترین ترانزیت محموله‌های نفتی از مسیر دریا را به خود اختصاص داده است.

کانال سوئز که روزانه 5.5 میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور می‌کند جایگاه چهارم مبادلات نفتی دریایی را به خود اختصاص داده است. باب‌المندب در مصر که روزانه 4.8 میلیون بشکه از این مسیر ترانزیت می‌شود در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

تنگه‌ای در دانمارک به نام «دنیش استریت» وجود دارد که روزانه 3.2 میلیون بشکه مبادلات نفتی از این طریق صورت می‌گیرد. 

تنگه‌ای در ترکیه هم با مبادلات 2.4 میلیون بشکه و کانال پاناما با 900 هزار بشکه در جایگاه‌ بعدی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظرات