خبرهای داغ:
رئيس كل دادگستري استان قزوين:

امیرالمومنین (ع) در برخورد با فساد جدیت و قاطعیت داشت

رئيس دادگستري استان قزوين گفت: حضرت اميرالمومنين علي (ع) جديت و قاطعيت داشت به طوري كه به محض مشاهده فساد در مديري، او را بركنار مي كرد و اينطور نبود كه او را از استاني به استاني ديگر منتقل كند.
کد خبر: ۸۹۵۷۰۶۲
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام نورا… قدرتی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال بیان کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال برای صیانت از انفال و اراضی ملی و منابع طبیعی گام های زیادی را برداشته است.
وی ادامه داد: اما لازم است همه ما نگاهمان را به بیت المال و جایگاه آن بالاتر ببریم تا نسبت به وظیفه شرعی و قانونی خویش که در این راستا داریم بیش از پیش حساسیت داشته باشیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: اگر می خواهیم با کسانی که به حقوق جامعه تعرض می کنند برخوردی داشته باشیم باید نسخه ما برگرفته از سیره و شیوه حکومت امیرالمومنین علی (ع) باشد، باید نگاه کرد که امیرالمومنین (ع) در راستای مبارزه با فساد چگونه عمل می کردند
وی افزود: فساد اقسام مختلفی دارد یکی از اقسام آن فساد مالی است؛ وقتی به سیره حضرت علی (ع) نگاه می کنیم درمی یابیم که در این سیره دو شیوه نظری و عملی قابل توجه است.
حجت الاسلام قدرتی خاطرنشان کرد: شیوه نظری که برگرفته از آیات و روایات و زندگی پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) در دوران کوتاه حکومت است دارای معارف بسیار بلندی است که برای جامعه اسلامی و انسانی به ارمغان مانده است.
وی اظهار کرد: در شیوه نظری امیرالمومنین علی (ع) به تبیین ماهیت حکومت دینی، ترسیم حکومت نبوی (ص)، نقدی سیره و شیوه گذشتگان، تبیین سیره خویش و بیان آثار حکومت صالح پرداخته اند و البته از زمانی که حضرت به بیان احکام اسلامی و لزوم اجرای عدالت اشاره کردند کسانی که منافعشان به خطر می افتاد مقابل حضرت موضع گیری کردند چراکه هیچ تضمینی در دریافت منافعشان نمی دیدند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: اما در شیوه عملی نیز حضرت امیرالمومنین علی (ع) سه اقدام اساسی داشت که در گام نخست شایسته سالاری و در گام بعدی نظارت و در اقدام بعدی برخورد جدی به محض مشاهده فساد را مورد توجه جدی قرار دادند.
وی تصریح کرد: شایسته سالاری حضرت امیرالمومنین علی (ع) با معیارهای تقوا، علم، ایمان، شجاعت، صلح، خلاقیت، ابتکار و پرهیز از دنیا طلبی صورت گرفت و در این میان گاهی یک قاضی را پس از انتصاب در همان روز به دلیل تندی به مردم عزل می کرد و یا مسئو حجت الاسلام قدرتی ادامه داد: اقدام دیگر حضرت امیرالمومنین (ع) نظارت مستمر بود و این نظارت تنها از ناحیه ناظران رسمی نبود بلکه حضرت به این منابع اکتفاء نکرده و از طریق افراد ناشناس به بررسی عملکرد مسئولان می پرداختند.
وی توضیح داد: اصل نظارت به معنای بی اعتمادی نیست بلکه همه ما همواره در معرض خطر قرار داریم و شیطان در کمین است ما باید با نظارت نه به دنبال مچ گیری بلکه به دنبال آن باشیم که از وقوع آسیب، تخلف و یا جرم جلوگیری کنیم و اگر هم در کسی انحرافی دیدیم در همان گام های نخست او را نجات دهیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین با انتقاد از برخی شیوه های امروزی عنوان کرد: حضرت امیرالمومنین علی (ع) جدیت و قاطعیت داشت به طوری که به محض مشاهده فساد در مدیری، او را برکنار می کرد و اینطور نبود که او را از استانی به استانی دیگر منتقل کند.
وی تأکید کرد: بازگرداندن اموالی که در فساد مالی از سوی افراد مورد تعرض قرار گرفته و همچنین اموال بیت المال یکی از رویکردهایی است که در قاطعیت حضرت در مساوات و رعایت حدود الهی برجسته بود.
حجت الاسلام قدرتی اذعان کرد: باید به بررسی عملکرد خود بپردازیم که آیا اقدامات ما تا چه میزان با اقدام حضرت علی (ع) انطباق دارد البته این سخن بدان معنا نیست که ما در این جهت حرکت نمی کنیم بلکه ما در این مسیر هستیم ولی باید شتاب کنیم تا همه اقدامات ما با سیره علوی و نبوی انطباق بیشتری پیدا کند.
وی بیان کرد: باید بررسی کنیم که به چه میزان اقدامات ما با سیره امیرالمومنین (ع) مطابقت دارد، بررسی کنیم که آیا امتیازاتی که برخی مسئولان دارند با حکومت علوی سازگار است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین توضیح داد: در سیره امیرالمومنین (ع) نظارت، برخورد سریع با مفسدان و ایجاد فرصت های برابر برای همه و مبارزه با تحریفات و انحرافات وجود داشت که باید مورد توجه قرار گیرد ولی با کمال تأسف وقتی پرونده ای مطرح می شود؛ وکیل، مسئول دفتر و مدیر، رئیس و مدیرکل تماس می گیرند و نامه می فرستند و البته خداوند سبحان را شاکریم که دستگاه قضایی بدون توجه به برخی حواشی به کار خود ادامه می دهد.
وی یادآورشد: انتظار من از اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال این است که با جدیت موضوع جلسات را دنبال کنند.

1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار