معان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیر نفتی کشور براساس آمار گمرک کشور در ۸ ماه سال جاری رقم ۲۸.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز یک درصد عقب هستیم.
کد خبر: ۸۹۵۷۰۲۸
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

 

 

 

 

به گزارش خبرگزار بسیج،  مجتبی خسروتاج امروز در نشست خبر در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) گفت: صادرات غیر نفتی کشور براساس آمار گمرکات کشور در 8 ماه سال جاری رقم 28.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز یک درصد عقب هستیم.

خسروتاج بیان داشت: البته به جز میعانات گازی می‌توانیم نتیجه بگیریم رشد صادرات داشته ایم، اما طی 4 ماهه گذشته رشد صادرات آغاز شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: آنچه ما در سازمان دنبال می کنیم، این است که بستر حرکت را برای فعالان اقتصادی در زمینه صادرات بیشتر از گذشته مهیا کنیم و کاری کنیم تا ارتباطات بیشتری با بخش خصوصی و صادرکننده‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در مرداد ماه امسال 16.6 درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و در شهریور ماه امسال نسبت به یک ماه شهریور 95 هفت و یک درصد و مهرماه نسبت به مدت مشابه 3.6 درصد رشد و مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال 95 هم رشد صادرات 5.8 درصد بوده است.

خسروتاج بیان داشت: در بخش واردات در هشت ماه امسال 32.5 میلیارد دلار  واردات داشته‌ایم که تراز تجاری آن 4 میلیارد دلار منفی بوده است.

وی بیان داشت: در صادرات متانول نزدیک 31 درصد در 8 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته ایم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات کود اوره در 78 ماه ابتدای امسال کاهش داشته است: در بخش شوینده 3 درصد رشد صادرات داشته ایم و در بخش محصولات پلیمری مثل صنایع پایین دست پتروشیمی رشد خوبی در صادرات داشته‌ایم و در بخش محصولات سنگ آهن 34 درصد رشد صادراتی در طی 7 ماه امسال نسبت به مدت مشابه داشته‌ایم.

وی بیان داشت: در بخش کشاورزی و در زمینه محصولات پسته و کشمش در 7 ماه امسال به ترتیب 35 و 20 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات داشته‌ایم، اما در بخش خرما 13 درصد رشد صادرات و هندوانه 23 درصد رشد صادراتی داشته‌ایم.

خسروتاج اظهار داشت: 70 میلیون دلار در 7 ماهه امسال صادرات سیب زمینی داشته ایم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

وی در زمینه بازار قطر گفت: در چند ماه اخیر رشد خوبی در صادرات به قطر داشته ایم و در 7 ماهه امسال به 140 میلیون دلار صادرات به قطر رسیده‌ایم، در حالی که در سال گذشته فقط 90 میلیون دلار صادرات به این کشور انجام شده بوده است.

خسروتاج بیان داشت: حداکثر دوره اعتبار ثبت سفارش از هفته گذشته 90 روز شده است و از 6 ماه به 3 ماه کاهش یافته است و کارمزد را حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از ثبت سفارش بدهند و اگر فرد بخواهد از طریق شبکه بانکی اعتبار سفارش کند، در چارچوب مقررات بانک مرکزی باید عمل کند و این کار در راستای کنترل نظام واردات صورت گرفته است.

خسرو تاج در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد واردات خودرو اظهار داشت: آیین نامه‌ای که باید واردات خودرو در قالب آن انجام شود، به دولت ارسال شده است که البته دستورالعمل پس از مدتی اجرا و دوباره اصلاح شد، ولی فکر می کنم پس از بررسی بودجه این دستورالعمل در دولت مطرح شود و ما باید بررسی کنیم که کدام خودروساز خارجی برای تولید خودرو در داخل با ما در بخش خودرو و قطعات یدکی مشارکت می‌کند و بنابراین باید صبر کنیم که دولت چه زمانی آن را تصویب می‌کند.

وی با بیان اینکه خودرو مانند بقیه کالاهاست و ما مانند بقیه کالا در مورد واردات آن تصمیم گیری می‌کنیم، اظهار داشت: پرداختن به این موضوع بیش از اندازه از سوی رسانه‌ها برای ما جای سوال است.

وی افزود: در 8 ماهه امسال نزدیک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه  سال گذشته نزدیک 26 درصد افزایش واردات صورت گرفته و ارزش واردات آن در 8 ماهه امسال یک میلیارد و 460 میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.

خسروتاج بیان داشت: واردات کالا به کشور در سال گذشته نزدیک به 42 میلیارد دلار بوده و این رقم واردات خودرو و قطعات منفصله در 8 ماهه  نسبت به واردات کلی کشور رقم بالایی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش هدفمندی واردات گفت: از ابزار تعرفه‌ای برای هدفمندی این بخش استفاده می‌کنیم و تکیه بر همین است و سیاست حاکم این است که خواسته‌های کلان مسولان مملکت را در این بخش فراهم کنیم، اما برخی معتقدند، به دلیل شرایط مرزها و کنترل قاچاق نظام تعرفه‌ای نمی‌تواند کارایی لازم داشته باشد.

وی افزود: بنابراین برخی معتقدند با توجه به سیاست مبارزه با قاچاق کالا شاید مجبور باشیم، واردات یک کالا را به طور کلی ممنوع کنیم، ولی رفتن به سمت نظام تعرفه‌ای ممکن است کنترل واردات کالای قاچاق را با مشکل مواجه کند.

خسروتاج با اشاره به آئین نامه ضد دامپینگ اظهار داشت: اگر لازم باشد می توانیم با استفاده از آئین نامه محدودیت های مقداری برای واردات بگذاریم.

وی افزود: البته وزیر جهاد کشاورزی هم بر اساس اختیارات می‌تواند در مورد واردات برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج تصمیم گیری کند، کما اینکه این تصمیم چندی پیش در مورد واردات برنج اعلام شد. 

ارسال نظرات