مسئول کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج شاهرود:

فراگیری مهارت‌های زندگی رمز مقابله با طلاق‌های عاطفی/بیش از ۴۰۰ خانواده تحت پوشش طرح حوضچه آرامش

خانی گفت: طرح حوضچه آرامش از جمله طرحهاست که با رصد دقیق، پژوهش میدانی و برنامه ریزی مبتنی بر رصد و پژوهش و عملیات میدانی منسجم و آگاهانه کلید خورد
کد خبر: ۸۹۵۶۹۶۰
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، مصطفی خانی با اشاره به طرح حوضچه آرامش و اجرای آن اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج در چند سال اخیر توجه به ظرفیت‌ها و آسیب‌های مناطق مختلف کشور در قالب برنامه‌های بومی- محلی است.
وی افزود: برنامه‌هایی که براساس فرصت‌ها و تهدید‌هایی که در شهرستان وجود دارد توسط مجریان برنامه تهیه و تدوین و نهایتا اجرایی میشود، رشد چشمگیرآسیب‌های خانوادگی و افزایش آمار طلاق در شهرستان شاهرود، زنگ خطری بود که ما را واداشت تا با برنامه ریزی مدون و حساب شده وارد میدان نبرد با این بحران شویم.
خانی خاطر نشان کرد: طلاق آسیبی بود آرامش خانواده‌های شاهرود و حومه را مورد هجوم خود قرار داده بود، طوریکه پای بسیاری از زوجین جوان به دادگاه‌های خانواده باز شده بود.
وی بیان اینکه با بررسی سیره تربیتی و تبلیغی پیامبر اکرم (ص) راهبرد طبیب دوار بطبه را انتخاب کردیم بیان کرد: حضرت علی (ع) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه می‌فرمایند (او (پیامبر) پزشکى است که با طبّ خویش پیوسته در گردش است، دارو‌ها و مرهم‏هاى خود را به خوبى آماده ساخته و ابزار داغ کردن را (براى سوزاندن‏ زخم ها) تفتیده و گداخته کرده است، تا بر هر جا که نیاز داشته باشد بگذارد؛ بر دل هاى کور، بر گوش هاى کر، بر زبان هاى گنگ، او با داروهاى خویش بیماران غفلت زده و سرگشته را رسیدگى و درمان مى‏کند، همان هایى که از فروغ حکمت بهره نگرفته و اندیشه خود را به انوار دانش هایى که اعماق جان را روشنى بخشد، تابان و فروزان نکرده‏اند.)
خانی ادامه داد: پس باید با اتکا به سیره نبوی سراغ مردم می‌رفتیم. به جای اینکه همایش برگزار کنیم و اطلاعیه بدهیم و مردم را دعوت کنیم تا در برنامه‌های ما شرکت کنند؛ ما به سراغ آن‌ها رفتیم و از مناطق حاشیه نشین شهر‌ها و روستا‌های دور از مرکز شهرستان آغاز کردیم.
وی علت این کار را اینگونه بیان کرد: اول اینکه مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی این اماکن از غنا و اصالت بالایی برخوردار است و فرهنگ‌های اصیل و نابی در این مناطق وجود دارند مانند ازدواج در سن مطلوب، فرهنگ ریش سفیدی، قناعت و صبر و ...؛ به علت دوری از مرکز شهرستان و نبود خدمات مشاوره ای، کم توجهی برخی دستگاه‌های مسئول فرهنگی و هجوم فرهنگ بیگانه به خانواده، این فرهنگ اصیل در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.
مسئول کانون جوانان بسیج شاهرود عنوان کرد: شروع طرح بر اساس مطالعات میدانی و پژوهش در حوزه آسیب‌های روابط خانوادگی استوار شد، ما به بررسی چرایی و علت افزایش آمار طلاق پرداختیم، با نهاد‌ها و مسئولین ذیربط این موضوع را در میان گذاشتیم.
وی اظهار کرد: کمیته مشترکی از مدیران، کارشناسان فرهنگی و اساتید روانشناسی و مسائل خانواده به بررسی موضوع، پژوهش و ارزیابی شرایط پرداخت؛ در بررسی‌های به وجود آمده به این نتیجه رسیدیم که خانواده‌ها از موازین و اخلاق اسلامی دور شده اند، نسبت به مهارت‌های زندگی مشترک اطلاعات چندانی ندارند، ارزش‌های نسلی خانوادگی بستری مناسب برای انتقال پیدا نکرده است و مجموع عواملی از این دست زمینه‌ای برای گسترش آسیب‌های خانوادگی شده است.
فراگیری مهارت‌های زندگی رمز مقابله با طلاق‌های عاطفی/بیش از ۴۰۰ خانواده تحت پوشش طرح حوضچه آرامش
خانی ادامه داد: با اتکا به سیره نبوی و در قالب برنامه‌های بومی محلی سال ۱۳۹۵ برای برطرف شدن آسیب و پیدا کردن راه حل آن سراغ نقاط آسیب پذیر رفتیم تا بتوانیم با راهکاری بومی، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه در کاهش آسیب قدم.
وی تاکید کرد: طرح حوضچه آرامش نیز از جمله این طرح‌ها است که با رصد دقیق، پژوهش میدانی و برنامه ریزی مبتنی بر رصد و پژوهش و عملیات میدانی منسجم و آگاهانه کلید خورد و همچنان در حال انجام است.
خانی ادامه داد: با حضور مشاورین با تجربه، متخصص و انقلابی به بررسی شش ماهه موضوع طلاق‌های عاطفی در شاهرود و تبیین راه حل‌های موجود پرداختیم، از زمستان ۹۴ کار تحقیقاتی این پروژه آغاز شد و طرح عملیاتی آن از تابستان سال جاری شروع شده است.
وی اظهار کرد: یکی از رمز‌های موفقیت این طرح در شهرستان شاهرود تغییر در روند ارائه گزارش این پروژه بود، در واقع میزان موفقیت در طرح، بررسی نتایج بدست آمده از برنامه بود، نه برگزاری تعداد کارگاه و نشست و ..... ملاک ارزیابی ما در این برنامه، مقایسه آزمون‌های پیش آزمون و پس آزمون اخذ شده از مخاطبین برنامه بود، یعنی میزان تغییر نگرش و رفتار مخاطبین نسبت به موضوع.
خانی بیان کرد: در جلسات مستمری که هفتگی و به صورت کارگاهی در شهر مجن برگزار شد، تغییر نگرش مخاطبین شرکت کننده در برنامه نسبت به موضوع مطرح شده به عنوان اولین نتیجه مثبت طرح ثبت شد.
وی عنوان کرد: این برنامه با رویکرد کارگاه‌های مهارتی و تمرینی طی ۱۰ جلسه در این شهر برگزار شد و بازدهی مطلوبی ازآن به دست آمد؛ از جمله نتایج به دست آمده تغییر نگرش و بهینه سازی رفتار و مهارت‌های ۶۰ زوج جوان و میانسال در حوزه زندگی مشترک بود.
خانی با بیان اینکه از تابستان سال جاری تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از اهالی منطقه مجن و کلاته خیج، روستا‌های حومه و شهرک‌های شهید بهشتی و ولیعصر (عج) تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند افزود: دامنه نفوذ و تاثیر این طرح روز به روز در حال افزایش است؛ انجام مشاوره‌های فردی بلافاصله بعد از کارگاه‌ها و پیگیری تا حل مشکل مراجعه کنندگان از دیگر ویژگی‌های این برنامه است.
وی تصریح کرد: برآنیم تا پایان سال جمعی از مربیان طرح صالحین را نیز به عنوان مروج و همیار طرح طی دوره‌ها و کارگاه‌هایی آموزش دهیم، تا به عنوان مبلغانی برای آگاه سازی مردم در مسائل و مشکلات پیش روی خانواده باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار