خبرهای داغ:
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی:
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت در حال بررسی است تا پس از تأیید وارده مجلس شود.
کد خبر: ۸۹۵۵۵۶۸
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، شهیندخت مولاوردی در دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان که صبح امروز(سه شنبه) در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: اگر بپذیریم خشونت نقض حقوق بشر است و کرامت ذاتی انسان را خدشه دار می کند، کافی است تا برای مقابله با هر گونه خشونت به ویژه خشونت علیه زنان قیام کنیم.
وی افزود:حرکت هایی برای جلب توجهات بیشتر بر وضعیت موجود قواعد حقوقی در سال های اخیر انجام شده است.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد:واقعیت های عملی در این رابطه و چالش های فراروی جوامع در مبارزه با این پدیده جهانی فرصتی فراهم می کند تا همه جوامع گام هایی در این راستا بردارند.
مولاوردی ادامه داد:فعالیتهای علمی و عملی متعددی در این حوزه در دستورکار کشورهای مختلف دنیا قرار دارد.
وی عنوان کرد:در سال های اخیر با گسترش ارتباطات شاهد اثرگذاری بیشتر این حرکتها بودیم که توانسته توجهات مردم جامعه را جلب کند.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد:در آستانه سالگرد رونمایی منشور حقوق شهروندی قرار داریم و تقارن این گونه همایش ها را به فال نیک می گیریم.
مولاوردی گفت:چنین مناسبت های این فرصت را ایجاد می کند تا با قربانیان و زنان رنج دیده عالم اعلام همبستگی کنیم.
وی با بیان اینکه خشونت های جنسی نباید با جرم عادی یکی در نظر گرفته شود، افزود: تا قبل از سال ۱۹۹۳ حتی اشاره ای به خشونت علیه زنان در قوانین بین المللی نداشتیم و هنوز هم قطع نامه ای که در این زمینه صادر شده به کنوانسیون تبدیل نشده است.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد:خشونت علیه زنان یک موضوع تک عاملی نیست بلکه باید متناسب با عوامل چندوجهی تدابیر قانونی و حفاظتی را در نظر بگیریم.
مولاوردی ادامه داد:نقش سازمان های مردم نهاد را در این حوزه نمی توان نادیده گرفت.
وی عنوان کرد:در سال های اخیر وضعیت خشونت علیه زنان علی رغم اقدامات انجام شده خیلی تغییر نکرده است.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد:خشونت های جنسی علیه زنان مانند تجاوزهای زمان جنگ، وابستگی زنان به مردان و سوزاندن زنان بیوه پس از مرگ همسر از جمله خشونت های علیه زنان است.
مولاوردی گفت:هنوز در برخی از کشورهای دنیا خشونت های علیه دختران مانع از ادامه تحصیل آنان می شود و یا آنان را در معرض ازدواج های اجباری یا زود هنگام قرار می دهد.
وی بیان کرد:بسیاری از اشکال خشونت علیه زنان به صورت جهانی بوده و خطر آن ها هم مشترک است.
به گفته دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تحقیقات نشان می دهد اکثر زنان دنیا خشونت های خانگی را تجربه کرده اند.
مولاوردی با بیان اینکه راهبردهای خشونت علیه زنان باید به گونه ای باشد که تمام انواع آن را در بر گیرد، افزود:ساختار نابرابر قدرت بین روابط زن و مرد در طول تاریخ و جنسیت الگوهای فرهنگی نشأت گرفته از سنت های اشتباه هم از عوامل بروز خشونت علیه زنان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه خشونت های خانگی را در برخی قوانین یک امر خصوصی قلمداد می کنند، خاطرنشان کرد:عدم تحرک و سستی دولتها به اعمال خشونت آمیز علیه زنان دامن می زند.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان برخی از علل بروز خشونت علیه زنان گفت:جایگاه نازل زنان در قوانین، قوانین مربوط به طلاق و نفقه، پایین بودن سطح سواد حقوقی در زنان، رفتار غیردلسوزانه پلیس و دستگاه قضایی با زنان مورد خشونت قرار گرفته و مشارکت محدود زنان در مسائل سیاسی هم موجب تشدید خشونت علیه زنان می شود.
مولاوردی یادآور شد:در دولت یازدهم لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت را آماده کردیم که در حال حاضر برای بررسی و تأیید قضایی در معاونت حقوقی قوه قضاییه است و یک نشست ۳ روزه فوق العاده هم در این خصوص داشتند تا هر چه سریعتر این لایحه تأیید و به مجلس ارسال شود.
۱۰۰۹/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها