«عصر ایرانیان» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ تبعات گرانی نان در زندگی مردم را بررسی می‌کند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان»: دولت کسری بودجه را از گلوی کارگران تامین نکند
کد خبر: ۸۹۵۵۳۶۷
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه اقتصادی عصر ایرانیان– امیرعلی امینیان: با وجود آنکه رئیس جمهور طرح گرانی نان را به دلیل فشارهای موجود بر دولت و البته چانه زنی برای وزن خمیر نان فعلا متوقف کرده ، اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی‌معتقدند اجرای این برنامه نه تنها به مصلحت کشور نیست بلکه نوعی بی انصافی و اجحاف در حق مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه است.
به گزارش «عصر ایرانیان» حدود 10 روز پیش سناریوی جدیدی از سوی برخی مسئولان کشور کلید خورد که این بار به صورت مستقیم سفره مردم را هدف قرار داده بود. هر چند زمزمه گرانی نان از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید اما از حدود دو هفته قبل رنگ و بوی جدی به خود گرفت و مسئولان اتحادیه نانوایان به بهانه اینکه نان سه سالی است که گران نشده برنامه ریزی برای گرانی نان را آغاز کردند.
برخی از طراحان این برنامه افزایش کیفیت نان را بهانه‌ای برای گرانی می‌دانستند و برخی دیگر بالا بودن میزان هدر رفت نان را دلیلی برای اجرای طرح گرانی نان عنوان کرده و معتقد بودند که با افزایش قیمت نان بخش کمتری از این ماده غذایی سنتی در کشور هدر می‌رود.
با این وجود بسیاری از کارشناسان از همان ساعات اولیه اعلام خبر افزایش قیمت نان با این طرح مخالفت کردند و آن را ضربه‌ای به معیشت مردم دانستند. نگاهی میدانی به تبعات اجتماعی گرانی نان نشان می‌دهد مردم کشور در بسیاری از شهرها از این گرانی ناراضی اند.
گزارش خبرنگار «عصر ایرانیان» از سطح شهر تهران حاکی است که برخی نانوایی‌ها بلافاصله پس از اعلام خبر گرانی قریب الوقوع نان قیمت‌هایشان را حتی تا 35 درصد هم افزایش دادند. هر چند تعداد این نانوایی‌ها انگشت شمار بود و در اولین واکنش با برخورد مسئولان امر با نانوایی‌های متخلف همراه شد، اما بازهم اصل ماجرا به قوت خود باقی بود تا اینکه دولت در میان فشار رسانه‌ها دستور توقف موقتی اجرای این طرح را صادر کرد.رئیس اتاق اصناف ایران، علت این دستور را چانه زنی برای وزن چانه خمیر نان عنوان کرد اما آنچه مسلم است افزایش قیمت نان فعلا منتفی نیست .
ماجرای گرانی نان آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که این ماده غذایی پای ثابت زندگی بیش از 90 درصد ایران است و اگر نباشد امنیت غذایی آنان را به مخاطره می‌اندازد . با این وجود دولت به جای توجه به این مساله با گرانی ناگهانی 15 درصدی نان در شرایطی که به دلیل مشکلات اقتصادی، رکود و... فقر شدیدی بر بسیاری از خانواده‌های ایرانی حاکم است، زمینه نارضایتی عده زیادی از مردم را فراهم کرد.
موضوع گرانی نان نه تنها مورد انتقاد مردم و برخی کارشناسان اقتصادی است بلکه از سوی نماینده‌های مجلس نیز با واکنش‌های فراوانی همراه بوده است.
گرانی نان حق مردم صبور و وفادار ایران نیست
امیر خجسته ، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی‌با انتقاد شدید از گرانی نان به خبرنگار «عصر ایرانیان» گفت: مردم ایران در چهار دهه گذشته مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را تحمل کرده و پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و این رفتار دولت حق مردمی‌چنین صبور و وفادار نیست که روزی اصلی شان را 15 درصد گران کنیم.  نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه آیا مسئولان اقتصادی کشور در بین مردم نیستند و نمی‌دانند و نمی‌فهمند؟ اظهار کرد: عملکرد اقتصادی دولت در بسیاری از بخش‌ها نادرست است. موضوع مالیات را مطرح می‌کنند و فکر می‌کنند به تولید کمک می‌کنند. اما هر چه به بازار فشار می‌آورید، بازار به مردم فشار می‌آورد و دولت با این کار عملا فشار روی مردم را زیاد می‌کند.
خجسته در ادامه با تحلیل رفتارهای اقتصادی دولت و اشاره به گرانی دلار در بازار تصریح کرد: در موضوع ارز طی دو ماه گذشته مسئولان اقتصادی بازار را رها کردند و دلار به صورت ناگهانی از 3500 تومان به 4200 تومان رسید.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: دولت خودش با بازار بازی کرده و خودش مدیریت را بر عهده دارد وگرنه بازار جرات نمی‌کند این کار را انجام دهد. مسئولان یا باید پاسخگو باشند و یا اعلام کنند نمی‌توانیم و بروند.  وی ادامه داد: دولت قصد دارد دلار را به 5 هزار تومان برساند و بازار را روی این نرخ متوقف کرده و اعلام تک نرخی کند. خودشان جرات این کار را ندارند و از طریق واسطه‌ها آن را انجام می‌دهند.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: از وزیر اقتصاد خواستم درباره مشکلات اقتصادی کشور و موضوع دلار پاسخگو باشد و گفت در جلسه محرمانه می‌گویم. همانجا اعلام کردم هرچه هست در مجلس بگویید من حرف محرمانه‌ای با شما ندارم.
خجسته تاکید کرد: مردم در فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند و دولت هیچ توجهی به مردم ندارد و به خاطر اینکه کسری بودجه اش را تامین کند مردم را له می‌کند.
وی اذعان کرد: دولت بازار را رها کرده و اجناس همینطور 20 تا 40 درصد گران شده است. به عنوان نمونه گوشت در حال رسیدن به مرز 60 هزار تومان است. چه کسی پاسخگوست. وظیفه تیم اقتصادی دولت کنترل بازار است. اگر نمی‌توانند بگویند که کسی را که توانایی دارد بر سر کار بگذاریم.
خجسته ادامه داد: از همه مهمتر نان را با بی انصافی گران کرده‌اند که مجلس مخالفت خود را اعلام و رئیس جمهور هم دستور توقف طرح را صادر کرد .
این نماینده مجلس با ارائه راهکار عملی برای قیمت نان اظهار کرد: می‌گویند چکار کنیم. معلوم است. به نان یارانه بدهید. از بانکی که در حال حاضر هزاران میلیارد تومان می‌خورد و می‌برد و هیچ کس هم توجه نمی‌کند بگیرید و برای یارانه نان بدهید. منابع آن هم موجود است.
وی وظیفه دولت را حمایت از اقشار آسیب پذیر عنوان کرد و افزود: از رئیس جمهور و اصناف که جلوی گرانی نان را فعلا گرفته‌اند ممنونیم؛ اما از تیم اقتصادی دولت که مردم را درک نمی‌کنند گله مندیم. این تیم اقتصادی با مردم نیست و نمی‌دانند که مردم با چند فرزند بیکار و با مشکلات زیاد در حال زندگی هستند. نمی‌دانند بیکاری در این کشور چقدر زیاد است. مردم برای زندگی از کجا درآمد داشته باشند. نان تنها رزق آنهاست و دولت در حال بازی با تنها قوت مردم بوده و ضرباتی که خارجی‌ها قصد داشتند به کشور بزنند خود دولت به مردم می‌زند.
خجسته با اشاره به اینکه قرار بود به مردم پول نفت بدهیم و رفاهشان را تامین کنیم یادآور شد: در شرایط تحریم نتوانستیم کاری زیادی برای مردم بکنیم اما لااقل گرفتاری آن‌ها را افزایش ندهیم. 10 درصد حقوقشان اضافه شده و از آن طرف 50 درصد کالاها را گران کرده اند.
وی درباره ادعای برخی مبنی بر افزایش کیفیت نان با افزایش قیمت اظهار کرد: کیفیت را بهانه کرده اند. کیفیت را بالا ببرند و یارانه بدهند. این حرف‌ها منطقی نیست . تازه باید مسئولان را مواخذه کنیم که چرا تا به حال کیفیت نان این قدر پایین بوده است.
گرانی نان به صلاح کشور نیست
اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی‌هم در گفت و گو با «عصر ایرانیان» درباره گرانی نان گفت: دولت باید شرایط مردم را طوری تغییر دهد که بتوانند خریدهای لازم و مایحتاج زندگی خود را به راحتی تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه نظارتی به کیفیت نان نیست و نان‌های نامرغوبی در اختیار مردم قرار می‌گیرد افزود: وضعیت مصرف نان و کیفیت آن واقعا مشکل دارد. دولت نظارت کاملی بر نانواها ندارد اما اینکه بخواهیم با افزایش قیمت نان جلوی این کار را بگیریم عقلانی نیست.  نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: باید بتوانیم ابتدا بسترهای لازم را آماده کنیم. اشتغال مردم و قدرت خرید آنها را بالا ببریم و از آن طرف نرخ‌های واقعی را حاکم کنیم. اما در حال حاضر تناسبی در این زمینه وجود ندارد. از طرفی نان با کیفیت نداریم و وضعیت درآمدی مردم خوب نیست ؛ اما از طرف دیگر قیمت غذای روزانه مردم را بالا برده ایم که اصلا درست نیست.
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی‌یادآور شد: دولت باید نظارت قوی تری روی نانوایی‌ها داشته باشد و روی کیفیت آرد و گندم نیز تمرکز کند تا به اعتراض نانوایان نیز رسیدگی شود.
دولت کسری بودجه را از گلوی کارگران تامین نکند
همچنین نادرقاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی‌در گفت و گو با خبرنگار «عصر ایرانیان» گفت: حضرت امام (ره) موقعی که بحث تعزیرات شد فرمودند آرد و نان در اختیار دولت باشد و از قدیم نان اولین و آخرین غذای مستضعفان، کارگران، کشاورزان است. مردم بالای شهر سر سفره نان ندارند و سالاد و دسر و سوپ می‌خورند، اما روستایی‌ها و مردم پایین شهر همه نان می‌خورند.
وی خطاب به دولت گفت: آیا افزایش حقوقی برای کارگران در نظر گرفته‌اید که نان و غذایشان را متناسب با آن گران کنید؟حتی حقوق بازنشستگان هم به موقع پرداخت نمی‌شود و گرانی نان در این شرایط معنی ندارد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: گرانی نان نه تنها به مصلحت دولت بلکه به مصلحت نظام نیست. دولت باید با عقلانیت این کار را بکند. متاسفانه این فشارها بیشتر بر اقشار آسیب پذیر جامعه وارد می‌شود و اقشار مرفه چون نانی مصرف نمی‌کنند فشاری را تحمل نمی‌کنند.
قاضی پور تاکید کرد: دولت کسری بودجه را از گلوی کارگران تامین نکند بلکه آن را از طریق کاهش واردات، کم کردن هزینه‌های زائد سفرهای داخلی و خارجی مسئولان دولتی، کاهش جشنواره‌ها و سمینارهای بیهوده ، حقوقهای نجومی‌و پاداش‌های بی ضابطه دولتی تامین کند.
آنچه مسلم است این روزها مردم در کنار همه کم کاری‌های دولت برای بهبود فضای کسب و کار از عملکرد روحانی و یاران اقتصادی اش در زمینه قیمت نان هم ناراضی اند. هرچند فعلا این طرح اجرایی نشده اما مردم وبسیاری از نمایندگان مجلس انتظار دارند این گرانی غیر منصفانه نه به صورت موقت که به طور کامل متوقف شود.

ارسال نظرات