امام جمعه دامغان تبیین کرد:

12 ویژگی مداح در تراز تشیع و جامعه اسلامی

امام جمعه دامغان در یادواره 16 شهید گرانقدر مداح این شهرستان ضمن بیان اینکه مداحان اهل بیت(ع) باید مبین و مبلغ حق باشند؛ 12ویژگی مداح در تراز مکتب تشیع و شایسته جامعه اسلامی را تبیین کرد.
کد خبر: ۸۹۵۵۱۳۲
|
۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در هفتمین یادواره 16 شهید مداح شهرستان دامغان و نشست تجلیل از خادمین عاشورایی این شهرستان که همزمان با ایام شهادت امام حسن عسگری(ع) با حضور جمع کثیری از فعالان هیأت مذهبی، روحانیان، مداحان و پیرغلامان اهل بیت به میزبانی مسجد حضرت امیرالمؤمنین(ع) دامغان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس احادیث ائمه اطهار(ع) آه و اندوه بر مظلومیت و مصائب اهل بیت(ع)، تسبیح و عبادت خداوند است.

امام جمعه دامغان با ذکر این مطلب که در اهمیت و تأثیرگذاری مداحان در اشاعه فرهنگ اهل بیت و حاکم شدن روح معنویت در جامعه همین بس که خداوند بهشت را بر گریه کنندگان مصیبت اهل بیت و مداحان و روضه خوانانی که سبب جاری شدن اشک مؤمنان می‌شوند واجب نموده؛ خاطر نشان کرد: مداحان اهل بیت(ع) باید همواره مبین و مبلغ حق باشند و معارف غنی دینی را در جامعه گسترش دهند.

وی 12ویژگی را برای مداح در تراز مکتب تشیع و شایسته جامعه اسلامی برشمرد و گفت: اعتقاد راسخ به اصول و مبانی اساسی دین و دارا بودن آگاهی و توانمندی لازم برای ظهور و بروز هنر معنوی و اصیل مدیحه و مرثیه سرایی ایرانی و شیعی دو لازمه نخست توفیق حقیقی در این زمینه است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، مؤمن و متدین بودن در بیان و عمل، متأثر بودن از حزن و اندوه مصائب اهل بیت(ع) برای انتقال این حس به مخاطبان، نداشتن انگیزه‌های صرفاً مادی و توجه به لزوم ارائه آنچه شایسته مقام و منزلت خاندان عصمت و طهارت است را از دیگر ویژگی‌های مداح در تراز مکتب تشیع عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با بیان اینکه مهمترین ویژگی یک مداح، روحانی و فعال هیئتی باید اخلاص در قول و عمل باشد، تصریح کرد: مداح نباید برای اشک ریختن مردم  اهل بیت(ع) ذلیل و ضعیف جلوه دهد، ذاکرین این فرهنگ مقدس باید مبلغ یاد و خاطره و راه منور ائمه اطهار(ع) و احکام و ارزش‌های اسلامی و شیعی باشند.

امام جمعه دامغان ولایی بودن را از دیگر خصوصیات مهم مداح در تراز مکتب تشیع و شایسته جامعه اسلامی برشمرد و با بیان اینکه مداحی که حامی و مطیع ولایت فقیه و مراجع عظام تقلید نباشد نمی‌تواند اصلی‌ترین درس عاشورا یعنی ولایتمداری را تبیین کند؛ افزود: مداحان باید با جملاتی پرمحتوا و وزین و اشعاری در بر دارنده مفاهیم متعالی دین مستمعین را بهره مند سازند.

گفتنی است در این مراسم از فعالان برتر عاشورایی در بخش‌های سخنران، مداح، مداح نوجوان، پیرغلام، هیئت و مسجد منتخب، خادم، خیر، خانواده شهید برگزیده و تعزیه‌خوان؛ با اهداء تندیس، لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار