عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این کالاهای قاچاق از طریق لنج و یا مبادی دیگری وارد کشور شده است و این مطلبی است که شخص وزیر اعلام کرده اند و منبع آن نیز خودشان هستند.
کد خبر: ۸۹۵۵۱۰۲
|
۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، یوسفیان ملا در ارتباط تلفنی با اخبار 14 سیما در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است از 200 هزار تن برنج ثبت سفارش شده رسمی 180 هزار تن آن قاچاقی وارد کشور شود. در حالی که گفته می شد با فراهم شدن امکان جستجوی هوشمند کالا در سامانه گمرکی و پنجره واحد دیگر به هیچ عنوان ورود کالای قاچاق ممکن نخواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال گفت: این مطلبی که به نقل از بنده در مطبوعات منتشر شده فرموده عالی ترین مقام اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که گفته 200 هزار تن ثبت سفارش قانونی خریداری شده که این 200 هزار تن وارد امارات شده اما 20 هزار تن آن وارد کشور شده است و 180 هزار تن را با راه های دیگری وارد کشور کرده اند که مطمئنا از گمرک وارد نشده چرا که دستگاههای جستجو داریم.

عزم جدی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: این کالاهای قاچاق از طریق لنج و یا مبادی دیگری وارد کشور شده است و این مطلبی است که شخص وزیر اعلام کرده اند و منبع آن نیز خودشان هستند.
وی گفت: در خصوص اجرای قانون ارتقای سلامت اداری قانونی در دولت قبل تصویب شد که قانون سه ساله بود یک سال و نیم از عمر این قانون در دولت قبل گذشت و یک سال و نیم عمر دیگرش در دولت فعلی و در نهایت سه سال عمر این قانون تمام شد بدون اینکه آئین نامه اجرایی اش را به غیر از یک دستگاه سازمان برنامه و بودجه بنویسد.
یوسفیان ملا افزود: این قانون ارتقای سلامت همه دستگاهها را بوسیله امکانات رایانه ای بهم متصل می کند یعنی اگر در جایی خارج از کشور ثبت سفارش صورت گرفته باشد قبل از اینکه وارد کشور شود در گمرک قابل رویت است و گمرک به دستگاههای داخلی مانند سازمان مالیاتی وصل است.
وی گفت: این قانون ارتقاء سلامت اداری بسیار مهم است اما بدون اینکه آئین نامه اجرایی اش نوشته شود عمرش تمام شد و دوباره از یک سال و خورده ای سال قبل این قانون تصویب و به دولت ابلاغ شد اما تاکنون آئین نامه اجرایی اش نوشته نشده است.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال مجری که پرسید: یکی از طرح های دولت برای مبارزه با قاچاق کالا، سامانه جامع تجارت زیر نظر وزارت صنعت است آیا پیوستن سامانه جامع گمرکی به سامانه جامع تجارت و تبادل اطلاعات بین این دو نمی تواند جلوی این گونه اقدامات را بگیرد؟ اگر می تواند چرا این اتفاق نمی افتد؟
یوسفیان ملا در پاسخ به این سوال افزود: این زمانی است که کالا وارد گمرک شود مثلا بخواهند در کمیت و وزن کالا در گمرک و یا کیفیت آن فعل و انفعالاتی پیش بیاید ، مطمئنا این در تعریف گمرکی تاثیر می گذارد اما این موارد به دور از چشم گمرک و وزارت صنعت و معدن وارد کشور می شود.
وی گفت: وقتی آقای وزیر می گوید این اتفاق افتاده در واقع به دریا که ریخته نشده بنابراین این 180 هزار تن به وسیله همین لنج ها و از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و مسلما کار کولبرها نیست چون کولبرها برنج کول نمی کنند و برای آنها کول کردن برنج صرفه اقتصادی ندارد.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: آنچه مسلم است عزم جدی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد البته اذعان داریم نسبت به سالهای قبل واقعا مسئله قاچاق کم شده اما به نقطه مطلوب نرسیده است.
وی ادامه داد: وقتی از 200 هزار تن برنج ، 180 هزار تن آن قاچاقی وارد کشور می شود این را به سایر کالاها باید تسری دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها